با سلام
ببخشيد بنده 6 سال پيش با يكي دوست بودم و به ايشون نيز احترام مي گذاشتم واما ايشون هر بار يك چيز را بهونه مي كرد بي خود و بي جهت و بامن قهر مي شد اما بنده در هر زمان دوباره پيش قدم مي شدم و دوباره دوست مي شديم اين كار چندين بار تكرار شد تا زماني كه خسته شدم و ديگر سراغش نرفم حدودا 4 سالي ميشه .
مي خواستم بدونم بنده بايد با اين فرد چگونه رفتار مي كردم كه منجر به قهر نشود ؟
2- چگونه بايد به حفظ و پايداري دوستيمان كمك مي كردم ؟
3- ايا مقصر فقط من هستم ؟
4- چه چيزي در من است كه او را مي رنجاند ؟
5- فقط چرا با من اين رفتار را دارد ؟
6- چگونه با او دوست شوم و بتوان پايداري اين دوستي را افزايش دهم ؟
با تشكر . منتظر پاسختون هستم خدانگهدار

احساس نیاز، به داشتن دوست همدم و همدل و هم سخن صمیمی ، ندایی است برخواسته از اعماق وجود انسان و فریادی است از فطرت فرار از فرد گرایی او. فرزندان آدم در تمام ادوار زندگی نیازمند دوستی با دیگران هستند. همان طور که از داشتن رفیق صمیمی و یک دل احساس مسرّت و خشنودی می کنند, از نداشتن چنان دوستی, آزرده خاطر و متأثر می شوند.دوست شایسته یکی از بزرگ ترین سرمایه های زندگی و از عوامل خوش بختی است و از دست دادن دوستی شایسته ضرری بزرگ و گاهی غیر قابل جبران است. لذا امیرالمؤمنین(ع) در آخرین سفارش‏های خود به فرزندانش فرمود:
"شما و جمیع فرزندانم و هر کس را که پیام من به او می‏رسد، سفارش می‏کنم به تقوای الهی. نظم در امورتان. صلاح و دوستی بین یکدیگر، زیرا از پیامبر(ص) شنیدم: "صلاح ذات بین و ایجاد رفاقت بین دو نفر بهتر از این است که تمامی عمر به نماز و روزه مشغول باشند".(1)
رسول‏خدا(ص)فرمود:
"هر دو مسلمانی که با یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حالت بمانند و با هم آشتی نکنند، هر دو از اسلام بیرون روند. میان آنان پیوند و دوستی دینی نباشد، پس هر کدام در دوستی سبقت بگیرند، در روز قیامت زودتر به بهشت خواهد رفت".(2)
با توجه به این دو روایت، اهتمام شما برای حفظ دوستیتان با این فرد، کاری خداپسندانه و خوب است. اما مهم آن است که دلایل قطع هر چند وقت یک بار این رابطه دقیقا بررسی و آسیب شناسی شود و ما نمی توانیم در این باره قضاوت کنیم و بگوییم آیا شما مقصر هستی و یا دوستتان؟ آیا چيزي در شما است كه او را مي رنجاند یا نه ؟ چرا با شما این رفتار را دارد؟
لذا توصیه می کنیم برای راهنمایی بیشتر، با همکاران بخش تلفنی تماس گرفته و ضمن توضیح کامل، راهکار های عملیاتی را جویا شوید.
دیل کارنگی دانشمند، نویسنده زبر دست، کتابی سودمند در این موضوع نوشته که با نام"آیین دوست یابی" به زبان فارسی ترجمه شده است. تهیه و مطالعه این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.
پی‌نوشت‏ها:
1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه.ش ، ج7، ص 51.
2. همان، ج 2، ص 345.