به نظر همه مراجع معظم تقلید، جلوگیری موقت از بارداری اشکال ندارد. البته از لمس و نگاه حرام باید اجتناب شود.
و عقيم كردن زن یا مرد به طور دائم به نظر امام خميني، آیت الله صافی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی آیت الله بهجت، آیت الله فاضل لنکرانی، جایز نیست. و به نظر آیت الله تبریزی، بنابر احتیاط جایز نیست. (1)
و به نظر آیت الله خامنه¬ای، عقيم كردن دائمی زن في نفسه با رضايت شوهر، اشكال ندارد و بايد از حرام‏هايی مثل نگاه فرد اجنبي اجتناب شود، و بستن لوله های منی مرد اگر با یک غرض عقلایی صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظه ای هم نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد. (2)
و به نظر آيت ‏اللّه ‏سيستاني: عقيم كردن دائمی، في حد نفسه، اگر از مقدمات حرام پرهيز شود (مثل نگاه كردن به بدن نامحرم يا لمس آن)، اشكال ندارد. (3)
پی نوشت¬ها:
1. امام خمینی، استفتائات، ج3، س14-17 از احکام جلوگیری، آیت الله صافی؛ جامع الاحکام، ج2، سؤال1401-1404؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج1، سؤال1514؛ آیت الله نوری همدانی هزار و یک مسئله فقهی، ج2، س921؛ آیت الله بهجت، استفتائات، ج3، سؤال 3950؛ آيت الله فاضل لنكرانى، جامع المسائل، ج 1 س1746؛ آیت الله تبریزی استفتائات، ج1، س 2091.
2. آیت الله خامنه¬ای، اجوبه الاستفتائات، س 1255و 1256.
3. آیت الله سیستانی، توضیح المسایل، ملحقات، م 72.