فردی غیر ایرانی این سوال را از من کرد، اما من جوابی نداشتم که بدم. راه حل این مشکل چیست؟ ارتودوکسی در اسلام یعنی چی؟
در فقه اسلامى مرتد دو نوع است و هر يك احكامى جداگانه دارد:
الف. مرتد فطرى: كسى است كه پدر و مادر يا یکی از آن دو هنگام انعقاد نطفه وى مسلمان بوده، بعد از بلوغ، آيين اسلام را پذيرفته و سپس به كفر روى آورده است؛ مانند سلمان رشدى كه مسلمان زاده بوده و بعد كافر شده است.
ب.مرتد ملى: كسى است كه پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه وى كافر بودهاند؛ بعد از بلوغ، اظهار كفر كرده، سپس مسلمان شده و بعد از آن به كفر باز گشته است.
اگر مرتد فطرى مرد باشد، به اعدام محكوم است و توبهاش، از جهت ظاهرى، پذيرفته نمىشود. يعنى اگر با اعتقاد و باور قلبى توبه كند، خداى متعال مىپذيرد و نماز و عبادتش صحيح است؛ اما بر جريان حكم اعدامش تأثير ندارد.
اگر مرتد ملى توبه كند، پذيرفته مىشود؛ حتى قبل از جريان هر گونه حكمى، نخست وى را به توبه و بازگشت به اسلام دعوت مىكنند اگر در اين مدت توبه كرد، آزاد مىشود؛ وگرنه به اعدام محكوم مىگردد.
البته زن مرتد، از هر نوع كه باشد كشته نمىشود. او را به توبه فرا مىخوانند، چنانچه توبه كرد، آزادش مىكنند؛ و الا در زندان باقى مىماند و در تنگناى معيشتى قرار مىگيرد تا توبه كند.(1)
اما براي فهم درباره فلسفه اين حكم، باید خاستگاه وضع این حکم از دیدگاه قرآن بررسی شود. قرآن نقل می نماید:
"جمعی از اهل کتاب (یهود) گفتند (بروید ظاهراً) به آنچه بر مؤمنان نازل شده در آغاز روز ایمان بیاورید، و در پایان روز کافر شوید و (باز گردید) شاید آنها (از دین خود) باز گردند".(2)
دوازده نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر، نقشهای ماهرانه برای متزلزل ساختن باور و ایمان بعضی از مؤمنان طرح نموده و با یکدیگر تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر برسند و در ظاهر ایمان بیاورند، ولی در آخر روز از آیین برگردند. هنگامی که از علت کارشان سؤال شد بگویند: ما صفات محمّد را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامی که به کتب دینی خود مراجعه نموده یا با دانشمندان دینی خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است، همخوانی نمی کند و از این رو برگشتیم. این موضوع سبب می شود که عدهای بگویند اینها که به کتب آسمانی از ما آگاه ترند، لابد آنچه را گفتهاند راست می گویند و به این وسیله ایمان مسلمانان متزلزل می گردد.(3)
مکر و نیرنگ کفار به وسیله خداوند آشکار گردید و خدا حدّ ارتداد را وضع نمود. این ترفند مختص زمان رسول خدا نمی باشد، بلکه در همه زمانها امکان اجرای آن وجود دارد.
اسلام با وضع چنین حکمی جلوی مفاسد احتمالی را (که برخی نیز به وقوع پیوسته) گرفته است که در زیر به نمونه هایی از این مفاسد اشاره می کنیم:
1- همه مسلمانان از نظر اعتقاد و ایمان درونی در سطح بالا نیستند، بلکه برخی افراد در ایمانشان سست هستند. این گونه تبلیغات، افراد سست ایمان را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را از مسیر حق باز می دارد. حدّ و حکم شرعی ارتداد می تواند افراد را از انحراف باز دارد.
2- اگر اسلام جلوی این روند را نمی گرفت، نوعی جنگ روانی علیه دین صورت می گرفت. کفار با تبلیغات شدید علیه اسلام، علاوه بر این که مسلمانان را دلسرد می کردند، باعث دلسرد شدن افرادی که گرایش به اسلام داشتند می شدند.
3- مهمترین مسئله ارتداد، پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن است.
در جامعه اسلامی که احکام و قوانین اسلام پایه رفتارهای فردی و اجتماعی و روابط خانوادگی و... می باشد ، نیز تعیین کننده رفتار انسانها با یکدیگر و ارزشهای اخلاقی جامعه است، هر گونه اختلالی در ایمان و اعتقاد انسانها با توجه به همسنگ نبودن آگاهیها، در رفتار و بینش افراد جامعه تأثیر گذاشته، پای بندی به احکام و قوانین دینی و اجتماعی را سست می کند ، نیز ارکان جامعه را مورد تهدید جدّی قرار می دهد.
همچنین گسترش افکار انحرافی در جامعه که توسط افراد مرتد ایجاد می شود، نیروی مسلمانان را از جهت کمّی و کیفی مورد تهدید قرار می دهد، از این جهت هر گونه برنامه ریزی بر اساس نیروهای اسلامی در جامعه، غیر ممکن خواهد بود.
با توجه به موارد برشمرده مشخّص می شود حکم ارتداد، یک حکم اجتماعی و سیاسی است، هم چنین آنچه در روایات در مورد حکم ارتداد بیان شده، در زمانی است که انکار دین اسلام "جاحدانه " و مغرضانه باشد، یعنی شخصی به رغم حقانیّت دین اسلام، به جهت انگیزههای نادرست، از دین اسلام خارج شده و در مقابل آن موضعگیری نماید؛
بنابراین اگر کسی دین دیگری غیر از اسلام را (آن هم پس از بررسی و به دور از هر گونه پیش داوری و مشکلات دیگر) انتخاب نماید، این عقیده برای او محترم است. تا زمانی که به صورت موضعگیری در مقابل اسلام در نیاید، یا به صورت سخنرانی و تحریک دیگران در مقابل اسلام جبهه گیری نکند و کسی هم مزاحم او نمی شود.
به علاوه حکم ارتداد در ادیان آسمانی دیگر نیز بیان شده و طبیعی است که هر دینی برای پاسداری از کیان خود، راهکارهایی را برای وحدت پیروانش اندیشیده باشد.همان گونه که دین یهود در زمان خود اجازه ارتداد نمیداد . با مرتدان شدّت برخورد میکرد،(4) نیز در زمان حقانیت دین حضرت عیسی(ع) قانون ارتداد وجود داشت.(5)
بنابراین احکام سختگیرانه اسلام نوعی رفتار پیشگیرانه است تا افراد به مجرد احساس برخی دشواری ها در رفتارهای دینی یا ایجاد پاره ای شبهات اظهار برگشت از اسلام نکرده، خود و جامعه را دچار مشکل و انحراف ننمایند. برخورد اسلام با فرد مرتد در تحت ضوابط و شرایط خاصی است. همه مرتدها هم مجازات اعدام نخواهند داشت، بلکه تنها کسانی که به عنوان مقابله گر با اسلام شناخته شوند.
اما در مورد ارتودكس اسلامي بايد گفت:Orthodox صفتی مركب از پیشوند orthos به معنای درست و واژه یونانی doxo بهمعنای عقیده است. هنگامی كه این واژه صفتِ رفتار و اعتقاد به معنای رسمی، پذیرفته، عادی و صحیح است و اگر برای توصیف شخص به كار رود به معنای درست آیین و سنتی خواهد بود(6) و ارتودكس اسلامي گرچه با جستجوي به عمل آمده، در منابع مختلف چنین تعبیری يافت نشد اما در عين حال بر فرض استعمال ، مي تواند به معناي مسلماني باشد كه اصول و باورهاي خاص خود را صحيح و منطبق بر مبانی اصیل دانسته و ديگران را در اين اعتقادات، خطاكار و منحرف از اصول و مبانی عتیق اسلامی بداند.
پىنوشتها:
1. ر.ك طاهرى، حبيب الله،حقوق مدنى،چ دفتر انتشارات اسلامي، قم 1418 ه ق، ج 1، ص 107.
2. آل عمران (3) آیه 73.
3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، چ دار الکتب الاسلامیه، تهران،1374 ه ش، ج 2، ص 466.
4. کتاب مقدس، تورات، سفر تثنیه، فصل 13.
5. عهد جدید (انجیل)، نامهای به مسیحیان عبرانی، بند 10.
6. بخشنده، حمید، مسیحیت شرقی، كلیساها، آموزهها و آیینهای مقدس، فصلنامه هفت آسمان 25، بهار 1384، ص100.