اگر در خواب امامان را ببینیم ایا خوابمان راست است؟
از کجا بفهمیم که شیطان نبوده؟
ایا شیطان میتواند خود را به شکل ائمه در بیاورد و در خواب ما بیاید؟
و هر کلامی که امام معصوم در خواب بگوید ایا راست است؟

از امام هشتم (ع) نقل شده : رسول خدا فرمود« مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي وَ لَا فِي صُورَةِ وَاحِدَةٍ مِنْ شِيعَتِهِم‏»؛(1)
کسی که مرا در عالم رؤیا ببیند، بی‌ترید درست دیده است، زیرا شیطان به صورت من و به صورت هیچ یک از اوصیای من و به صورت هیچ یک از شیعیان من نمودار نمی‌شود».
بر اساس این حدیث نورانی، شیطان نه تنها قدرت ندارد که به صورت پیامبر و امامان نمودار گردد، بلکه به صورت شیعیان نیز نمی‌تواند نمودار شود حتی در خواب .
اما نكته اصلي در اينجاست كه زماني فرد مي تواند تشخيص دهد ، فردي را كه در خواب مي بيند و با او سخن مي گويد واقعا امام معصوم و يا پيامبر خدا (صلوات الله عليهم) است كه قبل از خواب ،در بيداري ايشان را ديده باشد و چهره آنها را به خاطر داشته باشد اما فردي كه براي اولين بار در خواب فردي را مشاهده مي كند كه خود را امام معرفي مي نمايد به استناد به این روایت نمي تواند به اين اطمينان برسد كه حقيقتا امام را در خواب ديده است.
پس در مجموع اگر کسی در بیداری یکی از ذوات مقدس ائمه اطهار را ببیند و بعد در خواب صورتی نورانی مشاهده کند و بشناسد که چهره همان امام است ، این خواب صحیح است و آن کسی را که در عالم رؤیا دیده امام معصوم است، نه شیطان. اما اگر صورت نا شناسی را دید و این صورت نا شناس ادعای امامت کرد، تشخیص آن مشکل است ، چون امام را قبلا ندیده است و شیطان می تواند ادعای دروغین امامت کند. (2)
لذا در صورتي كه چنين ترديدي براي او وجود دارد با توجه به اين نكته که دستورات و توصیه هائی که از ناحیه امام معصوم در چنین شرایطی به انسان می شود همواره مطابق قرآن و سنت قطعی پیامبر و اهل بیت (ع) می باشد. لذا الهاماتي كه در خواب به افراد مي شود در صورتی که امر به انجام واجبات و ترک محرمات باشد که در واقع تاکیدی برهمان احکام الهی است و یا در صورتی که امر و توصیه به یک عمل مستحبی و یا مباح باشد می تواند با توجه به شرایط افراد مورد نظر امام قرار گرفته باشد ،و لذا مي توان خواب را حمل بر صحت نمود اما با توجه به اينكه هرگز امام معصوم کسی را ولو در حال خواب به انجام کار گناه و حرام و یا ترک واجب راهنمائی نمی کند لذا همین نکته می تواند نشان خوبی برای تشخیص مواردی باشد که فرد تردید دارد کسی را که در خواب مشاهده نموده است انسان الهی بوده است و یا اینکه شیطان بوده است.
پی‌نوشت‌ ها:
1. بحار الانوار، ج 49، باب 19، ص 283، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ 1403.
2. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاها ، توصیه ها ، پرسش ها و پاسخ ها ، ج دوم ، چاپ دوم ، ص 69(نقل قول از حضرت آيت الله جوادي آملي.)