با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،
اخیرا در جمعی بحثی درباره علامه حسن زاده آملی درگرفته و عده ای بر این باور هستند که ایشان برخلاف فرمایشات ائمه هدی(ع) رفتار نموده و معتقد به وحدت وجودی هستند که در کلام ائمه(ع) نهی شده است.
ابتدائا خواستار نظر صریح شمادرباره شخص علامه می باشم(در صورت امکان چنانچه نظریات حضرات مراجع درباره ایشان متفاوت است بفرمائید).
سوال بعدی این است که چنانچه حتی نظریات علامه مردود باشد؛ آیا کسی اجازه لعن و از آن بدتر (نعوذ بالله) قذف ایشان را دارد یا خیر؟ و در صورت نهی این عمل از جانب شما آیا حد قذف بر شخص مذکور جاری است یا خیر؟

با تشکر و سپاس

با سلام و شادباش فرا رسيدن سال نو و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

حکيم عارف و فقيه عالم آية اللّه حسن زاده آملي يكي از اين نوابغ و نوادر روزگار و گوهر گرانبهاي علم و فضل و کمال به شمار مي روند. اين دانشور گرانمايه در علومي چون قرآن و تفسير، نهج البلاغه و حديث، کلام اسلامي، فقه و اصول، حکمت و عرفان، رجال، رياضيات، نگارش و خوش نويسي، ادبيات و شعر، نجوم، هيأت و علوم غريبه تبحر داشته،و در بسياري از اين رشته ها صاحب نظر می باشد. اين ويژگي ها موجب شده که ايشان به عنوان شخصيتي جامع و عالمي ذوالفنون به شمار آيد و خاطره مشاهير صاحب عنوان و علماي برجسته سلف را در اذهان تداعي کند، او جامع علم و عمل و برخوردار از علوم رسمي و عرفاني و حامل نور ظاهر و باطن است. (1)
بر این اساس اهانت به این شخصیت الهی -نه تنها- جایز نیست ، بلکه حفظ حرمت این عالم ربانی لازم است،زیرا وی یکی از عالمان متعبد وولایت مدار می باشد که عشق وعلاقه ا و به اهل بیت (ع) مثال زدنی است. اوبار ها یاد آور شد که ما باید معارف خود مان از از قرآن واهل بیت بگیریم وطبق دستورات وآموزه های آن ها عمل نماییم. صرف اینکه ایشان قایل به ( وحدت وجود ) باشد - بر فرض اثبات این مطلب - موجب نمی شود، که ایشان را زیرسوال ببریم و قذف ایشان را جایز بدانیم چون این مساله را دیگران هم مطرح نموده اند، افزون بر این باید دید که مقصود ایشان از وحدت وجود چیست ؟ . در این جا نظر شما را به دیدگاه برخی شخصیت ها جلب می نماییم:
حضرت علامه شعرانی(ره): او که خدای موفّقش بدارد،بخشی از عمر خویش را در تحصیل کمالات نفسانی و فضائل نفسانی صرف کرد. بیست سال بلکه بیشتر،او را آزمودم و امتحان نمودم .در این مدت در او چیزی جز جدّ و اجتهاد ندیدم...
آیت الله بهاء الدینی(ره): «افرادی که از نظر علمی پشتکار دارند،توانسته اند از حوزه خوب استفاده کنند و در کنار آن به خودسازی و تهذیب نفس رسیده اند .خدمت اینان ارزش دارد و امید اسلام هستند .بنده زمانی بود که به خاطر مسائلی که پیش آمد،از حوزه و طلاب ناامید شدم و لیکن چشمم که به آقای حسن زاده آملی افتاد به کلّی از نظر خود برگشتم و امیدوار شدم.
حضرت آیت الله صالحی مازندرانی(ره): بدون تعارف در یک جمله می توانم عرض کنم در عصر حاضر کسی را از جهت جامعیت در حدّ ایشان سراغ نداریم . ایشان در حدّ بسیار وسیع،عمیق و در حدّ یک صاحب نظر در فنون مختلف، غور کرده اند،خوانده اند و تدریس و تحقیق داشته اند به طوری که می شود ایشان را ذو الفنون و جامع الفنون نامید گاهی خود من وقتی ایشان را می دیدم و یا می بینم حداقلّ، شیخ بهایی،خواجه نصیر و یا دیگر بزرگان برایم تداعی میشود یعنی سیمای ایشان تداعی کنندۀ آن شخصیات بزرگ علمی است که مفاخر گذشته بودند ... . من شخصیتهای زیادی دیده ام و بزرگان زیادی را درک کرده ام ولی کسی را مثل ایشان متواضع،ساده از نظر زندگی،فروتن وخاکی و کم هوایی بلکه علی الظاهر بی هوی و وارسته نیافته ام
دکتر غلامعلی حدّاد عادل: «آیت الله حسن زادة آملی یک فقیه،فیلسوف،عارف،مدرّس کتابهای عرفانی اصیل،ریاضیدان،آشنا با تاریخ علوم اسلامی خصوصاً محیط بر متون اصیل علوم اسلامی در ریاضیات و نجوم وهمچنین یک ادیب و شاعر هستند .اشعار ایشان و تصحیحی که ایشان از کلیله و دمنه کرده اند،درسهای عرفان ایشان و احاطه بر ریاضیات و نجوم قدیم،کتب فلسفی ایشان مؤیّد این قول است. باید بگوییم آیت الله حسن زادة آملی از چهره های نمونه ای هستند که به ندرت در جامعة ما به ظهور می رسند. (2)
پینوشت ها :
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=169381. 1
http://www.azha.ir/thread-538.html. 2