سلام

من دو هفته دیگه عروسیم هست می خواستم اگه امکانش هست تمامی احکام و قواعد شب زفاف رو برام بگید . ممنون

با سلام و شادباش فرا رسيدن سال نو و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

شب زفاف از شب­هاي به ياد ماندني، با اهميت و لذت­بخش براي همسران است. چنانچه در اين شب، عروس و داماد تدابير لازم را توجه نداشته باشند، نه تنها آسيب­هاي رواني، جسمي و بهداشتي به آنان وارد مي­شود، بلکه از لذت واقعي حجله و زفاف نيز محروم مي­شوند. در ادامه به چند نکته در مورد مسايل بهداشتي، معنوي، روان­شناختي و اخلاقي زفاف، اشاره مي­کنيم (در صورت نیاز به آشنایی با تمامی احکام و مستحبات شب زفاف می توانید به رساله های مراجع یا کتاب نفیس مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید):
1. نکات بهداشتي زفاف و آميزش جنسي
· مسواک زدن
وقتي زن و شوهر با دهاني خوشبو، دنداني سفيد و حالتي معنوي با همديگر آميزش مي­کنند، جذابيت آنان بيشتر شده و روابط آنان صميمي­تر، پايدارتر و زيباتر خواهد بود. برعکس اگر اين مسايل بداشتي رعايت نشود، ممکن است به خاطر کثيفي و بدبوي دهان، از همديگر متنفر شوند به ويژه در اولين ارتباط جنسي که در زفاف صورت مي­گيرد.
·حمام و نظافت
زن و مرد­بايد علاوه بر نظافت و برطرف کردن موهای زائد بدن خود، آلت­تناسبي خود را تميز و بهداشتي کنند، صورت خود را اصلاح نمايد تا جذابيت جنسي داشته باشد و براي همسر مسرت‌بخش باشد.
مهبل زن بسيار حساس است و ميکروب­هاي زيادي در آن جمع مي­شود و لذا شستشوي مهبل و آلت جنسي و خوشبو کردن آن، بسيار مطلوب است.
تميزي و نظافت و خوشبويي در شب زفاف از اهميت چند برابر برخوردار است. زيرا عروس و داماد اولين تجربه جنسي را با همديگر برقرار مي­کنند و رضايت خاطر در آن فوايد بعدي زيادي دارد.
·پرهيز از آميزش با شکم پُر
اگر با شکم پر به آميزش جنسي پرداخته شود، لازمه­اش افزايش تحريک اعصاب و سيستم رواني جنسي است. وقتي افزايش خون با تحريک شديد اعصاب همراه شود، ضررهاي زيادي متوجه بدن مي­گردد. احتمال پارگي در شريان­ها و خون­ريزي در مغز، افزايش پيدا مي­کند. در اثر اين تحريکات و فشارها، آسيب­هاي زيادي به ارگانيزم رواني و جسماني وارد مي­شود.
·پرهيز از آميزش ايستاده
بعضي از افراد به ويژه کساني که رفتار ناهنجار دارند اغلب اوقات به طور ايستاده عمل جماع را انجام مي­دهند. اين عمل شايد در يکي دوبار اوليه ضرري نداشته باشد، ولي وقتي به طور دايمي باشد، ضررهاي زيادي در پي مي­آورد. زيرا در هر کاري مي­بايد از روش طبيعي پيروي کرد و ايستاده جماع کردن مثل اين است که کسي هميشه در رختخواب بخوابد و قضاي سنگين نيز بخورد؛
2.نکات معنوي و تربيتي آميزش جنسي و زفاف
·ياد و نام خدا
امام باقر† در بيان آداب حجله مي­فرمايد:
«وقتي به حجله وارد شدي و نزد عروس رفتي، پيشاني او را بگير و دعا کن و بگو:
«اللَّهُمَّ بَاَمانَتِکَ اَخَذْتُها وَ بِکَلِماتِکَ اسْتَحْلَلْتُها فَاِنْ قَضَيتَ لِي مِنْها وَلَداً فَاجْعَلْهُ مُبارَکاً تَقِياً مِنْ شيعَةِ آلِ مُحَمّدٍ وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّيطانِ فِيهِ شِرْکَاً وَ لا نَصِيباً؛ خدايا! من، اين خانم را از تو به امانت گرفتم و با سخنان تو او را حلال نمودنم. پس، اگر فرزندي از او متولد شد، او را مبارک و با تقوا و از شيعيان محمد (ص) و آلش قرار ده و در او براي شيطان نصيبي قرار مده.» (کليني، کافي، ج5، ص500).
·با وضو بودن
با وضو بودن در هر حالي علاوه بر اينکه ثواب دارد، باعث نورانيت درون و دل مي­گردد.
·رو به قبله نبودن
يکي از توصيه­هاي معنوي در رابطه با آميزش اين است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد، همانطور که رو به قبله و پشت به قبله، دستشويي رفتن (ادرار کردن) جايز نيست، رو به قبله و پشت به قبله آميزش کردن، مکروه است و ناپسند مي‌باشد.
·پرهيز از آميزش عريان
در آموزه­هاي اخلاقي اسلام از آميزش کردن در حالي که زن و شوهر هر دو لخت هستند، نهي شده است. ممکن است اين امر به دليل رعايت حيا و همچنين به دليل اين باشد که انسان­ها در حالت لختي جذابيت زيادي ندارند. بلکه وقتي لباسي بر تن دارند، زيباتر به نظر مي­آيند.
·نگاه نکردن به آلت جنسي زن
در رابطه با نگاه کردن مرد به آلت جنسي زن در حال آميزش روايات متعددي وجود دارد. برخي از آنها به مرد اجازه داده به آلت جنسي زن نگاه کند و برخي نيز نهي نموده است. با تتبّع و دقت در اين روايات مشخص مي­گردد که اولاً نگاه کردن به ظاهر آلت زنان اشکال نداشته، بلکه باعث لذّت و بهره­مندي بيشتر است؛ ثانياً اينکه نگاه کردن به داخل آلت و فرج زنان نهي شده و در اين نهي شدن نکته تربيتي و روان­شناختي وجود دارد و آن نکته اين است که داخل فرج زنان جذابيتي نداشته و باعث نفرت مرد از زن مي­گردد، لذا براي اينکه علاقه­مندي مرد به زنش کم نشود، توصيه شده به داخل فرج زن نگاه نکند.
·گفتگو نکردن در حال آميزش
گرچه گفتگو و اظهار علاقه و عشق به همسر به صورت کلامي و غيرکلامي، قبل از آميزش واقعي، مورد تأکيد است ولي از گفتگوي زياد در موقع آميزش نهي شده و ناپسند شمرده شده است. البته نام خدا و ذکر خدا نهي نشده و توصيه گرديده است.
·آميزش در محيطي کاملاً خلوت
دلهره و ترس، از عوامل انزال سريع است و اگر چنانچه در محيط آميزش احساس راحتي نشود، به طور معمول زنان تحريک واقعي نمي­گردند و اين ناامني رواني باعث مي­شود تا مني مرد زودتر خارج شده و حتي ممکن است آلتش نعوظ پيدا نکند.
مقدمات آميزش و راه‌هاي تحريک جنسي
آميزش جنسي و کيفيت آن در روابط همسران نقش زيادي دارد. هر چقدر بهره­گيري جنسي و عاطفي، بهتر، اصولي­تر و متنوع­تر باشد، در ايجاد لذت و شادي بيشتر مؤثرترخواهد بود. براي ايجاد آمادگي جنسي به ويژه در زنان، مقدماتي لازم است. يکي از اين مقدمات ملاعبه و معاشقه است؛ معاشقه يعني عشقبازي زن و شوهر با يکديگر، يعني تحريک غريزة جنسي يکديگر، يعني انجام مقدمات آميزش و جماع به گونه­اي که زن و شوهر در عمل آميزش که خالق متعال همسران را به آن توصيه فرموده است، کمال لذت را ببرند. هرچقدر ملاعبه و هماغوشي و عشق­بازي بيشتر باشد، مقاربت تسهيل شده و کامجويي جنسي بهتر و رضايت­مندانه خواهد بود.
نمونه هایی از مقدمات آمیزش
الف) بغل کردن و هماغوشي
طبيعت انسان­ها به گونه­اي است که وقتي همديگر را در آغوش مي­گيرند احساس آرامش، اُنس و محبت بيشتر مي­کنند. اين موضوع براي زنان از اهميت بيشتري برخوردار است. زيرا خانم­ها عاطفي­تر و نياز به محبوب بودن در آنان بيشتر است.
ب) ابراز محبت و علاقه
وقتي زن يا مرد با جملاتي همچون، دوستت دارم، بي­نظيري، ماهي، خوشگل من، حميراي من، عزيز من و... مواجه مي­شود، علاوه بر اينکه تحريک جنسي مي­شود، علاقه­اش به همسر زياد شده و با رضايت کامل پذيراي جنسي مي­نمايد.
ج) شوخي کردن
زن و شوهر وقتي در کنار هم آرميده­اند مي­توانند با شوخي­هاي لطيف و تحريک­کننده، فضاي ارتباطي را تلطيف کنند و از اين طريق به نشاط و شادماني خود بيفزايند.
د) شتاب نکردن
همانطور که اطلاع داريد روابط جنسي بسيار پيچيده و دقيق است. همچنين در روابط جنسي ابعاد مختلفي مطرح بوده و نمي­توان آن را فقط محدود به ارضاي شهواني و جسمي نمود. يکي از مسايلي که در روابط جنسي مهم است آمادگي رواني است. ميزان آمادگي رواني بستگي به تجربيات، اطلاعات، مطالعات و مهارت­هاي ارتباطي دارد. اگر چنانچه قبل از آميزش، آمادگي رواني مهيا نگردد، اثر رواني شديدي روي همسران به ويژه زنان خواهد داشت. لذا در امر آميزش نبايد شتاب کرد و مي­بايد با حوصله و آرامش، زن را براي آميزش جنسي آماده نمود. مدت زماني که براي تحريک جنسي زنان لازم است، 15 تا 20 دقيقه مي­باشد. مردان نبايد در آميزش عجله داشته باشند و هرگز نبايد با اين کار، لذت کاميابي و کامجويي را کاهش دهند. در شب زفاف اگر چنانچه آمادگي رواني ايجاد نگردد، بهتر است، ارتباط جنسي به شب­هاي بعد موکول شود.
ه‍) بازي و معاشقة جنسي
پيامبر گرامي اسلام حضرت محمدˆ در اين باره مي­فرمايند: سه چيز از جفا است: يکي اينکه با فردي همراه شوي و اسم و رسم او را نپرسي؛ ديگر اينکه به طعامي دعوت شوي و قبول نکني.... سوم اينکه بدون آماده­سازي همسر (بدون ملاعبه) با همسرت آميزش کني. و همچنين فرمودند: هر بازي و لهوي باطل و بيهوده است مگر در سه چيز که در اين سه چيز پسنديده و حق است؛ تربيت اسب، تيراندازي و ملاعبه و بازي با همسر (در موقع آميزش) الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج20، ص119.
و) نوازش جسماني همسر
همانطور که در تفاوت­هاي جنسي زن و مرد اشاره شد، نقاط حساسي و تحريک­شوندة زنان و مردان، متفاوت است. در مردان حساس­ترين موضع تحريکي، آلت و سينه­ها هستند. همينطور دست کشيدن به پشت مرد يعني ناحية ستون فقرات، در تحريک جنسي مرد مؤثر است. در زنان، نقاط تحريکي زيادي وجود دارد و همة بدن زن تحريک­پذير است ولي برخي نقاط مثل سينه، کليتوريس (قسمت فوقاني واژن) لب­ها، لالة گوش، گردن و... از حساسيت بيشتر و تحريک­پذيري، بيشتري برخوردار است. اگر چنانچه مردان در قبل از مجامعت و آميزش، با لمس کردن و دست­ورزي نقاط حساس، زنان را براي ارتباط جنسي آماده کنند بسيار مطلوب خواهد بود و کامجويي به اوج خودش مي‌رسد. اگر از تحريک جسمي و رواني زن غفلت شود، احتمال نارضايتي جنسي وجود دارد.
ز) رها نکردن همسر بعد از آميزش
معمولاً پس از پايان آميزش تمايل زن نسبت به مرد همچنان ادامه دارد و اين امر به دليل طولاني بودن ارگاسم و نياز شديد به محبت است. در اين موقع مردان بايد اين خلاء را با عشقبازي و اظهار علاقه، برطرف کنند. اگر مردها بعد از آميزش و ارگاسم، زن را رها کنند، اين تصور براي زنان پيش مي­آيد که مردشان او را فقط به منظور برطرف کردن اميال خود مي­خواهد و هيچگاه اميال و نيازهاي زنش را در نظر نمي­گيرد. مرد بايد پس از آميزش براي برطرف کردن اين تصور و ارضاي نيازهاي کامل زن، به عشقبازي و دلجويي ادامه دهد و او را ناگهاني رها نکند. البته اين دستوالعمل بيشتر مربوط به شب‌هايي غير از زفاف است؛ زيرا در شب زفاف علاقه­مندي کافي در دو طرف وجود دارد.
کلام آخر با شما (داماد)
1. تا احساس آمادگي کامل براي ارتباط نکرده­ايد، وارد عمل نشويد؛
2. هر لحظه مطمئن شديد همسرتان راحت است. (آقايان بيشتر توجه کنند. چون اين عمل اولين بار براي خانم­ها خيلي اضطراب آورتر است) اقدام کنيد؛
3. از پرده بکارت نترسيد، اگر دخول را درست انجام بدهيد پرده بکارت بدون درد يا خونريزي باز خواهد شد.