احكام

سلام .
ميخواستم سؤال كنم كه من گاها سر نماز يك سري صحنهاي مستحجن و سكسي مياد تو ذهنم و چون تمام تلاشمو ميكنم كه تمركز كنم رو معاني نماز و اينكه اون تصاوير تو ذهنم نياد و با توجه به اينكه ذهنيتي دارم كه اينگونه افكار نمازم رو باطل ميكنه اين قضيه تبديل به يه جور وسواس شده وگاهي چند بار نمازم رو دوباره ميخونم .احساس ميكنم شيطان أذيت ميكنه علي رغم ميل باطنيم اين افكار هرزگاهي مياد تو ذهنم به صورت گذرا.لطفا راهنمايي بفرماييد من چه كاري تو اين شرايط انجام بدم .ممنون 

پاسخ: 

نكته بسیار مهم و قابل توجه در اینجا آن است كه از این گونه افكار مزاحم که به صورت وسواس فکری درآمده است و ناخواسته به ذهن تان خطور می کند، احساس وحشت و نگرانى نكنيد و بدانيد كه خطور این افکار به خودی خود اصلاً گناه نيست و موجب بطلان نماز نمی شود، بلکه آن ها فقط فکر هستند، آن ها به اين معني نيست كه شما فرد بدي هستيد و چون خطور اين گونه افكار مزاحم بدون اختيار به ذهن­تان هجوم مى‏آورند، گناه محسوب نمى‏شود. بلكه يك نوع بيمارى است كه بايد درمان شود.
از آنجا که این گونه افکار مزاحم به صورت وسواس فکری پدیدار گشته اند، برای درمان قطعی وسواس فکری بهتر است با مراجعه حضوری به یک روانشناس و روانپزشک با تجربه راه های مقابله با افکار مزاحم و رهایی از وسواس فکری را فرا بگیرید و در درمان وسواس فکری خود بکوشید. روانشناس همچنین می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از فنون روان درمانی، دارو درمانی، شیوه تنفس عمیق و نیز آموزش تن آرمیدگی(ریلکسیشن) با دور ساختن تنش بدنی و رها شدن از انقباضات عضلانی از اضطراب و استرس بیش از حدی که در هنگام خطور این گونه افکار پیدا می کنید فاصله بگیرید و به آرامش برسید. البته در کنار آن می توانید خودتان نیز برخی راهکارهای درمانی که به آن اشاره می کنیم، دنبال کنید:
1. مهمترین کاری که در حضور این گونه افکار می توانید انجام دهید، عادی سازی و ساده انگاری آنها می باشد. اگر در حضور آنها راحت باشید و همانند بسیاری از افکار غیر ضروری دیگر که در همه حال به ذهن انسان خطور می کند به آنها بی توجه باشید، یقیناً بعد از مدتی این افکار محو می شوند و از بین می روند. مسلماً خیلی نمی توان در برابر این گونه افکار مقاومت کرد و جلوی آنها را گرفت چون آنها بدون اختیار وارد ذهن می شوند بنابراین، با کمترین مقاومتی، توان آنها چندین برابر می شود و با شدت بیشتری به ذهن تان هجوم می آورند. حساسیت بیش از حدی که به این گونه افکار مزاحم پیدا کرده اید و آنها را مبطل نماز می دانید و نمازتان را چندین بار اعاده می کنید، یک جورایی باعث تقویت و ماندگاری آنها شده است. پس یکی از مؤثرترین راه های مقابله با این نوع افکار مزاحم، ساده انگاری و بی اعتنایی و بی توجهی به آنهاست. سعي در خلاصي از اين افكار فايده اي نخواهند داشت بنابراین، سعی کنید در حضور آنها راحت باشيد و با آنها فقط با كنجكاوي مختصري برخورد كنيد. اگر افكار بيشتري به مغزتان هجوم آوردند مقاومت نكنيد و اجازه دهيد به ذهن تان بیایند و در مورد آنها هم مثل افكار غیر ضروری دیگر رفتار كنيد.
2. ورود افكار مزاحم به ذهن تان را به کنترل خود در بیاورید و زمان مشخصی خارج از نماز را برای فکر کردن به این گونه افکار بیهوده اختصاص دهید؛ برای این منظور، ساعت مشخصی براى فكر کردن به این گونه افکار مزاحم تعيين كنيد، يعنى با خود عهد ببنديد كه زمان فكر كردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصى باشد. سپس هرگاه در وسط نماز این گونه افکار مزاحم به ذهن تان خطور کرد به خود بگوييد: زمان فكر كردن به این افکار فلان ساعت است. در زمان مقرر مدتى به آن افكار توجّه كنيد و به بیهودگی و مزاحم بودن آنها دقّت كنيد و براي لحظاتي آن افكار را در ذهن خود حفظ كنيد. مواجهه گسترده با چنين افكاري در ساعت مشخص باعث مي‌شود كه معناي تهديد آميز آنها كاهش يابد. این روش باعث می شود که دیگر در اثنای نماز ذهن تان مشغول آنها نشود. البته زمان اختصاصى را به تدريج در طى (مثلاً سى روز) روزى يك دقيقه كم كنيد تا نهایتاً به صفر برسد.
3. سعی کنید، در طول شبانه روز از خود مراقبت به عمل آورید و از خواندن مطالب جنسی و از تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن به شدت پرهیز کنید و از خیالپردازی های جنسی هم خودداری کنید و به محض شروع به خیالپردازی با ایجاد حواس پرتی و تغییر موقعیت از آن فضای روانی رهایی پیدا بکنید.
4. براى رهايى از افكار مزاحم و ناخواسته، لازم است افكار خوشايند و مثبت را جايگزين كنيد. توجه به افكار معقول و تقويت و تمركز آن به وسيله تكرار زبانى، شما را از افكار مزاحم و آزاردهنده باز مى‏دارد. هر چه قدر از این گونه افکار مزاحم فاصله بگیرید و فضای ذهن خود را با موضوعات مهم و علمی درگیر کنید، دیگر این گونه افکار در اثنای نماز به ذهن تان خطور نخواهد کرد.
5. . قبل از نماز چند دقیقه اى به وسیله ذکر خدا، مناجات، تلاوت قرآن، خواندن و نمازهاى مستحبى خود را آماده نماز کنید، با این عمل، ‌ذهن تان از حواس پرتى و پراکندگى خارج مى شود و ‌در نتیجه در نماز فکرتان به این طرف و آن طرف و افکار مزاحم متوجه نمی شود.