با سلام
حکم شرعی کسب در امد از سایت های کلیکی که ایرانی هستند و مجوز فعالیت از وزارت ارشاد را هم دارند و الان سایت توباکس teobux.com بیش از یکسال است که فعالیت ازادانه دارد چیست؟
روش کسب درامد انها دیدن تبلیغات فروشگاه های کشور است که این تبلیغات هم کاملا مطابق موازین شرعی است.
روش زیر مجموعه گیری این سایت تک سطحی است که قطعا هرمی نیست یعنی به این معنا که افراد زیرمجموعه ی زیر مجموعه من ربطی به من ندارند ودر درامد من بی تاثیرند.یعنی من فقط همان افراد محدودی را که خودم اجاره کرده ام برایم مفید است و نه افراد زیر مجموعه انها (همان تک سطحی که گفتم).من حق اجاره افراد محدودی را دارم و هزینه انها راهم میدهم(شبیه کارفرما و کارگر)و هم برای مدت محدودی انها را اجاره میکنم مثلا برای یکماه و ماه بعد باید هزینه انها را دوباره بپردازم.اگر حرام است چرا بعد از یکسال وزارت ارشاد این سایتها را فیلتر نمیکند.لطفا با تحقیق در مورد سایت teobux.com پاسخ دهید و اگر جایز نیست از شما میخواهم هر چه سریعتر با وزارت ارشاد تعامل برقرار کنید تا این سایتها را فیلتر کنند.نگویید این وظیفه ما نیست قطعا این که میگویند این سایتها که این درآمد شرعی و حلال است و مجوز وزارت ارشاد را دارند که دارند شما باید واکنش نشان دهید از خود.این را هم بگویم که نمیشود به عنوان یک شغل به این سایت ها نگاه کرد چرا که درامد زیادی در نخواهد امد اما برای فرد دانشجو مثل من بد نمیتواند باشد.لطفا جواب را به ایمیلم بفرستید.
با تشکر

با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
گرفتن و پرداختن مبلغی به عنوان کلیک کردن روی تبلیغات در صورتی که آن سایت و کالالی که تبلیغ می شود از نظر شرعی و قانونی مشکل نداشته باشد و انسان واقعا کلیک کند اشکال ندارد.
اگر با باز کردن سایت یا با کلیک کردن تبلیغات های ایرانی یا خارجی و خواندن آن، پولی رد و بدل شود، فی نفسه اشکال ندارد. ولی این کار ها را به شما توصیه نمی کنیم، گرچه اشکال نداشته باشد. در پی کار و تلاش های مفید تر بروید. (1) در زمینه فیلتر هم می توانید با شماره تلفنی که تقدیم کرده ایم پیگیری کنید.
پی نوشت:
1. سئوال از دفتر آیت الله خامنه ای در قم (7746666-0251) .