سلام من تازه عضواین سایت شدم.دوست دارم به کمک سایت شمادرمورد دین واسلام بیشتر بدونم بعضی وقتافکر میکنم اگه پدرومادرم مسلمون نبودن تکلیف من چی میشد؟؟؟ اگه یه روز کسی ازم بپرسه اسلامو تعریف کن چیزی نمی دونم؟؟!

خوشحالیم که در آغاز جواني آماده پاسخ دادن به سوالات اساسی و بنیادین ذهن خود شده و مهیای تولدی دوباره گشته اید . احساسات پاک و تلاش حقیقت جویانه شما را در این مسیر می ستاییم، مطمئن باشید که اگر این راه را به طور صحیح و درست طی کنید، به نتیجه مطلوب خواهيد رسید؛ محققان این مرکز را دوستان همراه خود در طی این مسیر بدانید و مطمئن باشید که این دوستان از ارائه کمک دریغ نخواهند نمود .
بر خلاف آنچه بیان کرده اید، ایمان کنونی و فطری شما حقیقتی ارزشمند است که نباید به آن بی توجه باشید، زیرا همین ایمان درونی و فطری خالی از استدلال و تفکر و اندیشه نیست ،به عبارت روشن تر ، ایمان به یک دین، دارای مراتب و درجات متفاوتی است که بسیاری از افراد درجات پایین و حداقلی آن را دارا هستند و در معنای عام کلمه ضرورت ندارد که هر یک از ما ایمان فطری و درونی خود به یک دین را کنار گذاشته و آن را نادرست قلمداد نماییم و به دنبال بازسازی این ایمان باشیم .
البته در مراحل عالی و بالا ، اعتقاد به یک دین در معنای حقیقی آن، باور و ایمان و عقیده درونی به درستی مبانی فکری و معرفتی و دستورعمل های مرتبط با آن دین است ؛ اصولا عقیده از ماده عقد ( گره) است، یعنی چیزی که به جان انسان گره می خورد؛ در نتیجه اعتقاد کامل به یک دین علاوه بر ایمان درونی و فطری و باور قلبی که انسان به شکل عادی دارد ، نیازمند تلاشی چند برابر و رسیدن به برهان و دلیل قطعی در خصوص آن است که ایمان قلبی انسان را به درجات بالاتر و عالی تری می رساند .
در هر حال به نظر می رسد برای شناخت درست از دین باید ابتدا در حوزه عقاید و باورهای دینی و در ابتدا از شناخت خداوند و درک عظمت و بزرگی او گام های نخست را برداشت ، در این مسیر ابتدا باید در اصل ضرورت وجود خداوند و آن گاه شناخت عمیق عقلی و سپس نقلی از او باید به بررسی بپردازید و پس از شکل گرفتن این اساس و شالوده به دنبال بررسی دقیق ساير معارف ديني باشيد ؛ در این مسیر می توانید به این کتاب ها مراجعه نمایید :
- آفریدگار جهان؛ تألیف آیت‏الله ناصر مکارم شیرازى.
- خدا را چگونه بشناسیم؛ از همین مؤلف ( که این دو کتاب دارای بیانی روان و قابل فهم برای اکثر افرادند).
- توحید ؛ تالیف شهید مطهری( از بهترین کتاب ها در این زمینه که دارای بیان قوی و علمی در خصوص براهین مشهور اثبات خداوند است)
اما اگر فعلا شرایط بررسی عمیق و کامل در خصوص موضوع توحید واثبات خداوند را ندارید ، پیشنهاد می شود حتما در ابتدا یک دوره کتاب های استدلالی عقاید اسلامی را به دقت مطالعه نمایید . آن گاه در هر زمینه ای که دچار شبهه و ابهام بودید، به شکل مبسوط و کامل تر به مطالعه کتاب های موضوعی و دقیق تر بپردازید . در عین حال در هر موضوع خاص می توانید از کمک و همراهی محققان این مرکز هم استفاده ببرید؛ در این زمینه دو کتاب پیشنهاد می شود که مطالعه یکی از این دو کافی است :
ـ آموزش عقاید، آیت اللّه مصباح یزدی .
ـ آموزش کلام اسلامی ، محمد سعیدی مهر.
البته مقدم بر همه این مطالعات مطالعه کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی نوشته استاد شهید مطهری هم خالی از فائده نخواهد بود .
اما در مورد سوالاتی که پرسیدید هم توضیح کوتاهی داده می شود :
از آن جا که انتخاب دین و اعتقاد یافتن به یک آیین و شریعت نیازمند رسیدن به درجه خاصی از رشد فکری و عقلی است، این کار مهم از کودکان نابالغ ساخته نیست، در نتیجه چون بسیاری از امور شرعی و قانونی و اجتماعی بر نوع دین یک فرد مبتنی است، باید معیار و میزانی برای تعیین حقوقی دین این دسته از افراد وجود داشته باشد .
در شریعت اسلام و همه اديان ديگر تبعیت از پدر و مادر معیار این امر است. مسلمان زادگان تا زمانی که به سن رشد و بلوغ فکری دست یابند، حکم مسلمان را دارند ، يعني از نظر فقهی بچه‏های پدر و مادر مسلمان به تبعیت از والدین‏شان مسلمان هستند. از نظر حقوقی مسلمان محسوب می‏شوند. از مزایای اجتماعی در جامعه به عنوان یک مسلمان برخوردار هستند .
اما این موضوع، غیر از اعتقاد قلبی به اسلام است. اعتقاد به اسلام نمی‏تواند سنتی و موروثی باشد؛ بنا بر این هر کسی وقتی به مرحله رشد عقلی و تکلیف رسید، پذیرش اسلام‏ باید به سبب دلیل باشد، نه از روی تبعیت. از این رو مراجع معظم تقلید در اول توضیح‏المسائل می‏نویسند: تقلید در اصول دین جایز نیست .
بنا بر این فرزندان مسلمانان در حکم مسلمان هستند و به علاوه اگر کسی شهادتین یعنی شهادت به یگانگی خداوند و نبوت پیامبر اسلام را بر زبان بیاورد در حکم مسلمان هستند ، اما ایمان حقیقی به دین اسلام نیازمند باور عمیق درونی است .
در تحلیل این مسله باید گفت اسلام دارای مراتب است :
مرتبه اول اسلام همان اقرار زبانی و گفتن شهادتین است؛ حال چه قلب موافقت بکند چه نکند.
مرتبه دوم اسلام انقیاد اجمالی قلب در برابر آموزه‏های دینی و خداوند متعال است؛ لازمه این مرتبه انجام عمل صالح است؛ گرچه در برخی موارد امکان تخطی از اوامر الهی نیز وجود دارد.
مرتبه سوّم اسلام انقیاد تفصیلی قلب در برابر اوامر و نواهی خداوند است؛ به شکلی که گویا خداوند را می‏بینند و اگر نبیند، احساس می‏کند که خداوند او را می‏بیند، در این مرتبه آدمی از دل و جان تسلیم خداوند است. اخلاق فاضله، تسلیم، رضا، زهد، ورع، حب و بغض فی الله از لوازم این مرتبه است.
مرتبه چهارم، به معنای واگذاری تمام ساحت‏های وجودی خود به اختیار خداوند است. کسب این مرتبه تنها به دست اولیای خداوند است؛ از این ‏رو برخی این مرتبه از اسلام را اسلام اکبر خوانده‏اند. (1)

پی نوشت 1. رك : طباطبايى سيد محمد حسين‏، الميزان فى تفسير القرآن‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏، قم‏ ، 1417 ق، ج 1، ص 283 ـ 284 و 301 ـ 303.