با سلام و عرض ادب خدمت شما مروجان و معلمان عزیزدین مبین و راستین اسلام
لطفا درباره احکام نماز جماعت (احکام دیر رسیدن به جماعت)توضیح کاملتر و شفاف تر از توضیح المسائل بیان فرمایید.
1)اگرماموم در هنگامی که وارد مسجد شود امام در رکعت اول و در سجده (چه اول و چه دوم باشد)آیا ماموم می تواند اقتدا کند یا باید صبر کرده ودر رکعت دوم اقتدا کند؟
2)آیا در حالی که امام در سجده یا در حال خواندن تشهد است (در هر رکعتی) میشود اقتدا کرد یا نه؟و اینکه باید فقط در حالت قیام و رکوع متصل شد؟
3)اگر کسی نداند امام در چه رکعتی است باید چگونه اقتداکرده و نماز را به جماعت بخواند؟
4)آیا اینکه میگویند بهترین موقع وصل شدن به جماعت رکوع است درست میباشد؟
5)آیااگر امام در حال خواندن نماز دوم و ماموم برسد باید به امام اقتدا کرده و نماز اول خود را بخواند .این مورد درباره نماز مغرب و عشا چه حکمی دارد؟
6)لطف کنید تمام مواردی را که ممکن است پیش بیاید توضیح دهید؟

پرسش: احکام نماز جماعت
شرح : با سلام و عرض ادب خدمت شما مروجان و معلمان عزیزدین مبین و راستین اسلام لطفا درباره احکام نماز جماعت (احکام دیر رسیدن به جماعت)توضیح کاملتر و شفاف تر از توضیح المسائل بیان فرمایید. 1)اگرماموم در هنگامی که وارد مسجد شود امام در رکعت اول و در سجده (چه اول و چه دوم باشد)آیا ماموم می تواند اقتدا کند یا باید صبر کرده ودر رکعت دوم اقتدا کند؟
پاسخ:
با سلام و تشكر از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
1- در صورتی که امام در سجده باشد چه سجده اول و چه سجده دوم، ماموم نمی تواند اقتداء کند، و باید صبر کند تا امام برای رکعت دوم بایستد، و بعد از شروع به قرائت رکعت دوم، ماموم می تواند به جماعت اقتداء کند. و اقتداء کردن به امام فقط درحالی که امام هنوز به رکوع نرفته است و یا درحال رکوع باشد صحیح است. (1)
پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی، توضیح المسائل، مسأله 14261424- وسؤال حضوری از دفتر آیت الله نوری همدانی.

پرسش: آیا در حالی که امام در سجده یا در حال خواندن تشهد است (در هر رکعتی) می شود اقتدا کرد یا نه؟و اینکه باید فقط در حالت قیام و رکوع متصل شد؟
پاسخ:
اقتدا کردن در حال سجده و تشهد دوم نماز صحیح نیست، واقتداء کردن باید یا در حال قیام و یا درحال رکوع امام باشد. در غیر این دو مورد اگر در حال سجده و بعد از سجده امام اقتداء کند نماز صحیح نیست.(1)
البته اگر کسی در هنگام تشهد آخر نماز امام برسد به قصد رسیدن به ثواب جماعت، نیت جماعت کند و تکبیرت الاحرام را بگوید و بنشیند و تشهد را با امام بخواند. ولی سلام را نگوید صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید، بعد ماموم بلند شود بدون گفتن تکبیر، شروع به خواندن حمد وسوره کند و رکعت اول را بخواند و به نماز به نیت فرادی ادامه دهد.(2)
پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی، توضیح المسائل، 1424-1426 و سؤال از دفتر آیت الله نوری همدانی.
2. همان، مسأله 1428.

پرسش: 3)اگر کسی نداند امام در چه رکعتی است باید چگونه اقتداکرده و نماز را به جماعت بخواند؟
پاسخ: اگر ماموم نداند که امام در کدام رکعت است به نیت جماعت اقتداء و حمد و سوره را به قصد قربت بخواند، اگر چه بعد بفهمد که امام در رکعت اول یا دوم بوده نمازش صحیح است.(1) چنانچه در غیر رکعت اول به امام اقتدا کرده باشد، تا زمانی که امام رکعت آخر نماز را بخواند، با امام جماعت نماز را ادامه بدهد، و بقیه رکعت های نماز را به صورت فرادی بخواند.
پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی، توضیح المسائل، مسأله1443.

پرسش: آیا اینکه می گویند بهترین موقع وصل شدن به جماعت رکوع است درست می باشد؟
پاسخ: بهترین موقع وصل شدن به جماعت در حال رکوع نیست، بلکه اگر از اول نماز انسان اقتداء کند بهتر است. چون نماز جماعت را کامل درک می کند.(1)
پی نوشت:
1. سؤال حضوری از دفتر آیت الله نوری همدانی.

پرسش: آیااگر امام در حال خواندن نماز دوم و ماموم برسد باید به امام اقتدا کرده و نماز اول خود را بخواند .این مورد درباره نماز مغرب و عشا چه حکمی دارد؟ 6)لطف کنید تمام مواردی را که ممکن است پیش بیاید توضیح دهید؟
پاسخ: در مورد نماز مغرب و عشا اگر ماموم نماز مغرب را به نماز عشاء امام اقتداء کند، در صورتی که در رکعت اول نماز امام اقتداء کرده است، در رکعت سوم ماموم بعد از سجده دوم بنشیند و تشهد و سلام نماز مغرب را بخواند نمازش صحیح است.
نماز عشا را فرادی بخواند و یا با رکعت آخر امام اقتداء کند و رکعت اول نماز عشا را به جماعت بخواند و بقیه رکعت ها را فرادی بخواند.
هم چنین در تمام نماز های یومیه می تواند هر نماز را با نماز یومیه امام اقتدا کند. اگر در رکعت های دوم یا سوم یا چهارم امام اقتداء کند، در هر رکعت به تکلیف خود عمل کند و تا وقتی که جماعت ادامه دارد با جماعت بخواند و بعد از رکعت آخر امام برای ادامه رکعت های نماز قصد فرادی کند و سایر رکعت ها را فرادی تمام کند(1)
پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی، توضیح المسائل، مسأله 1406 و سؤال حضوری از دفتر آیت الله نوری همدانی.