با سلام.در کتب تفسیر قرآن خوندم که در جهان آخرت ابتدا باید تکلیف گناهان و سیئات بندگان مومن با دیدن یکسری مجزاتهامشخص بشه،بعد از پاک شدنشون بنده به بهشت میره.
سوال من اینه که آیا این مجازاتها به محض فوت بنده مومن و در عالم برزخ شروع میشه؟اگر در عالم برزخ بنده مومن آنقدر سختی کشید تا از بار گناهان خود فارغ شد،آیا بقیه دوران برزخ را در رفاه و آسایش زندگی میکند؟
و اگر در عالم برزخ گناهنش پاک شود،آیا در روز قیامت هم مجددا بخاطر آن گناهان بازخواست مشود؟یا در آن روز عظیم دیگر دچار نگرانی و وحشت نیسـت،؟چون قبلا گناهانش بخشیده شده.

یا اینکه پاک شدن بنده مومن از گناهانش با سختی و عذاب بعد از روز قیامت پاک میشه؟
و پاک شدن گناهان در عالم برزخ ربطی به رفاه آسایش در روز قیامت نداره؟

لطفا این مطلب رو برام باز کنین.
با تشکر

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
رحمت و مغفرت خداوند به حدي زياد است كه اگر مؤمن در دنيا حقيقتا از گناه خود توبه كند، مورد عفو و مغفرت خداوند قرار مي گيرد و گناهان او پاك مي شود(1)، اما به هر حال بر اساس آیات و روایات اگر انسان در دنیا گناهی مرتکب شود، در صورتی که از گناه خود توبه ننماید و در دنیا تطهیر نشود ،بسته به نوع گناه انجام شده و میزان و شدت آن، در مراحل مختلف عالم پس از مرگ تطهیر می شود. برخی از افراد در مراحل اوليه مرگ و هنگام قبض روح با سختی که متحمل می شوند تطهیر می شوند.
برخی که گناه بیش تری دارند، در مراحل بعدی و در ادامه در عالم برزخ با چشیدن رنج و عذاب الهی تطهیر و پاکیزه می گردند. با حسابی پاک وارد عرصه قیامت می گردندو دیگر گناهی ندارند تا بخاطر ان عذاب شوند .
اما برخی از افراد مسلمان که گناه و آلودگی آن ها در دنیا به حدی بوده است که عذاب دنیوی و شدت عذاب عالم برزخ ظرفیت تطهیر گناهان آن ها را نداشته باشد و در قیامت نیز با همه شفاعت ها و رحمت ها و بخشش ها ی الهی باز هم پرونده اعمال آن ها تطهیر نگردد، به صورت موقت وارد دوزخ و عذاب جهنم می شوند و به میزان آلودگی که باقی مانده است، با آتش دوزخ تطهیر می شوند و آمادگی ورود به بهشت را می یابند .
روشن است که این افراد به جهت داشتن ایمان به خدا در جهنم ماندگار نمی شوند ؛ امام صادق (ع) مي فرمايند:«در قيامت خداوند مؤمني را كه به او وعده بهشت داده، به جهنم وارد نمي كند. كافري را كه(به خاطر شرك و ...) وعيد آتش دائمي در جهنم داده است، از آتش خارج نمي كند اما كم تر از اين گناهان را در مورد انسان هاي گنه كار مي بخشد. آن ها را در آتش جهنم به صورت ابدي نگه نمي دارد. آن ها را روزي از آتش خارج مي كند و...» .(2)
كاملا مشخص است كه پاك شدن از گناه علاوه بر عالم برزخ در عالم قيامت و حتي در جهنم نيز اتفاق مي افتد که معیار این مساله میزان گناهان فرد است .

پي نوشت ها:
1.زمر (39) آيه 53.
2.علامه مجلسي،بحار الانوار،الوفاء بيروت 1404ق، ج8 ص 40.