1- آیا اینگونه بوده که حضرت زهرا(س) برای نماز به مسجد نمیرفته و تنها برای ایراد خطبه معروف خود به مسجد رفته است؟اگر صحیح است ممکن است علت آن را توضیح دهید. 2-سجده زیارت عاشورا آیا باید به سمت قبله باشد یا به هر جهت دیگر هم میتوان به جا آورد؟ 3- درمورد سوره های سجده دار را برا ی آنکه عذری دارد آیا خواندن آیه سجده دار اشکال دارد یا اینکه نباید کل سوره خوانده نشود؟ 4-نمازهای مستحبی که در کتابهای دعا آورده شده را مثلا اگر 4 رکعتی بود باید 2 رکعت 2 رکعت خواند یا یکسره 4 رکعت خوانده شود؟ اگر مثلا 8 رکعتی بود چگونه است؟ 5-بهتر است تابلوهایی که در آن اسامی متبرکه ائمه(ع) یا آیه قرآن است در کجای منزل نصب شود؟ آیا در دیواری که پا به سمتش دراز میشود یا برای خوابیدن پشت به آن میشود اشکال دارد و بی احترامی میشود؟ 6-در مقابل دیواری نماز میخوانم که تابلویی از یک منظره بر روی آن نصب است و درآن تصویرکوچک چند حیوان قرار دارد . آیا نماز مفابل آن اشکال دارد؟ نماز در مقابل مجسمه چطور؟ 7-آیا کشیدن تصاویر چهره ائمه در هنر نقاشی و طراحی اشکال ندارد؟ 8-در نماز ظهر و مغرب که دو نماز است اذان و اقامه را چگونه باید گفت ، آیا ابتدای نماز ظهر هردو را باید خواند یا اذان برای نماز ظهر و اقامه برای نماز عصر؟ 9-آیا خالی بودن در بین صفوف نماز جماعت به اندازه یک یا دو نفر اشکال دارد و سبب اشکال در نمازهای بقیه میشود؟ 10-اگر امکان دارد ترجمه عربی این دعا را ذکر بفرمایید: خدایا چشمان مارا به دیدن حجه الله روشن بگردان و به ما توفیق خدمت به ایشان و خدمت به دینت را روزی کن 11-من از خود درآمدی ندارم و مجرد هستم و در طول سال مقدار کمی را که اضافه بر مخارجم می ماند در حسابم پس انداز میکنم به نیت اینکه برای کار ضروری و مخارج آینده مثل خرید پوشاک کنارگذاشته باشم.آیا باید سرسال خمسی پدرم من نیز خمس آن را محاسبه و پرداخت کنم؟ 12- من دوسال است به علت مشکل معده نمیتوانم روزه بگیرم.علت اصلی آن در ماه مبارک رمضان سال گذشته بود که روزها طولانی شده بود و معده من به طور ارثی حساس و اسید زیادی دارد بطوریکه نباید ساعتهای طولانی خالی بماند و با فشار عصبی حالت آن تشدید میشود.مادرم هم همین مشکل رادارد و اصلا نمیتواند روزه بگیرد.دو سال گذشته هم به دلیل طولانی ترشدن روزها هم به علت فشار عصبی وارد برمن معده ام مشکل سختی پیدا کرد واز روز پانزدهم ماه دیگر نتوانستم روزه بگیرم.پارسال سه روز توانستم و به علت ضعف شدید و معده درد دیگر نتوانستم.وامسال به این دلیل که تحت درمان بودم اصلا نتوانستم.پارسال تحت درمان بودم کفاره 27 روز را دادم.وامسال نمیدانم چه کنم.دروره درمان تمام شده ودرد والتهاب معده درمان شده ولی به دلیل سیستم معده من که زیاد اسیدی است و نباید مدت زیاد خالی بماند میترسم امتحان کنم که قضای روزه ها را به جا آورم.میترسم دوباره مشکل پیدا کند.ضمن اینکه از لحاظ جسمی توانم کم است و در سال گذشته به زور همان دو سه روز را گرفتم و در غروب توان بسیار کمی برایم می ماند.اکنون تکلیف من چیست؟آیا باید هرطور شده در روزهای زمستان قضا بجا آورم یا کفاره بدهم؟ 14- اگر در اقوام نزدیک خانواده ای باشد که خمس نمیدهند و خود این را تایید میکنند آیا خوردن مال آنها برای ما اشکال داردیا خیر؟ضمن اینکه در یک ساختمان با هم زندگی میکنیم و رابطه نزدیکی داریم.یکبار از منبعی این سوال را پرسیدم و گفتند ما نباید در زندگی مردم تجسس کنیم و بر این بنا بگذاریم که از قسمتی از مالشان که حلال است به ما میدهند و در کل در مورد کسان دیگر هم بنا را بر همین بگذاریم ولی آیا مگر اینگونه نیست که اگر کسی خمس ندهد کل مالش اشکال پیدا میکند؟ ما چه کنیم؟ از طرفی اگر نخواهیم از مالش بخوریم میفهمد و ناراحت میشود.خواهشمندم حکم این مسئله که میدانیم طرف خمس رانمیدهد و شیوه برخورد ما را توضیح دهید و نیز ذکر کنید در مورد غذایی که نمیدانیم صاحبش کیست و آیا مالش حلال است یا نه ما از آن بخوریم و قرار برپاکی بگذاریم یا نه؟ سوغاتی خوراکی چطور؟ 15-طرز صحیح سجده با انگشتان را توضیح بفرمایید. باتشکر فراوان از شما.با آرزوی توفیق بیشتر

پرسش 1:
چند سوال
شرح : 1- آيا اينگونه بوده که حضرت زهرا(س) براي نماز به مسجد نمي رفته و تنها براي ايراد خطبه معروف خود به مسجد رفته است؟اگر صحيح است. ممکن است علت آن را توضيح دهيد.

پاسخ:

با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
چون بر اساس روايات نماز خواندن زن در خانه اش بهتر از نماز وي در مسجد است، آن حضرت براي نماز به مسجد نمي رفت. شيخ صدوق نقل مي کند:
1088- روايت كرده‏اند كه بهترين مسجد زنان (كه مناسب و مطلوبست نماز خود را آنجا بخوانند) همان خانه‏هاى ايشان است، و همچنين نماز زن درون اطاق بهتر از نماز او در صفّه ايوان و در گاهى جلوى اطاق است و باز نماز او در صفّه (درگاه و ايوان) اطاقش بهتر از نماز او در صحن خانه است، و باز نماز او در صحن خانه‏اش مقبولتر از نماز او بر پشت بام خانه است، و نماز خواندن بر بامى كه ديواركشى نشده براى زنان مكروه است.(1)
امام خميني، مي فرمايد :والافضل للنساء،الصلاه في بيوتهن(2) ،براي زنان بهتر آن است که نماز را در خانه هاي خود بخوانند.
پي نوشت ها :
1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى،نشر صدوق‏، ج‏2، ص26 .
2. تحرير الوسيله، امام خميني، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1421 ق، چاپ اول، ج 1، ص 145، مساله 16.

پرسش 2:
سجده زيارت عاشورا آيا بايد به سمت قبله باشد يا به هر جهت ديگر هم ميتوان به جا آورد؟
پاسخ:

سجده زيارت عاشورا را به هر جهتي مي توان انجام داد و لزومي ندارد رو به قبله باشد. (1)
پي نوشت ها :
1 . سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .
پرسش 3:
در مورد سوره هاي سجده دار را برا ي آنکه عذري دارد. آيا خواندن آيه سجده دار اشکال دارد. يا اينکه نبايد کل سوره خوانده نشود؟
پاسخ:

بنا به فتواي مقام معظم رهبري کساني که جنب يا حايض هستند فقط خواندن آيه هاي سجده واجب جايز نيست و خواندن بقيه سوره اشکالي ندارد. (1)
پي نوشت ها :
1 . آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتاات، س 199 .

پرسش 4:
نمازهاي مستحبي که در کتابهاي دعا آورده شده را مثلا اگر 4 رکعتي بود بايد 2 رکعت 2 رکعت خواند يا يکسره 4 رکعت خوانده شود؟ اگر مثلا 8 رکعتي بود چگونه است؟
پاسخ:

نمازهاي مستحبي همه دو رکعتي است. مگر نماز وتر که يک رکعت است. بنابراين اگر گفته 8 رکعت، مقصودش 4 تا دو رکعتي مانند نماز صبح است. (1)
پي نوشت ها :
1 . سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .

پرسش 5:
بهتر است تابلوهايي که در آن اسامي متبرکه ائمه(ع) يا آيه قرآن است در کجاي منزل نصب شود؟ آيا در ديواري که پا به سمتش دراز مي شود يا براي خوابيدن پشت به آن مي شود اشکال دارد و بي احترامي مي شود؟
پاسخ:

نصب اين تابلوها در هر جاي خانه که مناسب باشد اشکال ندارد. فقط در جاهايي که بي احترامي باشد نصب نکنند و اگر اين تابلوها را نصب کردند و کسي پا به سويش دراز کرد اشکالي ندارد و بي احترامي صدق نمي کند. (1)
پي نوشت ها :
1 . سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .
پرسش 6:
در مقابل ديواري نماز مي خوانم که تابلويي از يک منظره بر روي آن نصب است و درآن تصوير کوچک چند حيوان قرار دارد . آيا نماز مفابل آن اشکال دارد؟ نماز در مقابل مجسمه چطور؟
پاسخ:

نماز خواندن در اتاق و در جايي که عکس و تابلو عکسهاي حيوان و انسان در آن است کراهت دارد و همينطور در جايي که مجسمه حيوان يا انسان باشد کراهت دارد .(1)
پي نوشت ها :
1 . امام خميني، توضيح المسايل، م 898 و سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .

پرسش 7:
آيا کشيدن تصاوير چهره ائمه در هنر نقاشي و طراحي اشکال ندارد؟
پاسخ:

کشيدن تصاوير چهره امامان اگر موجب اهانت نباشد اشکالي ندارد .(1)
پي نوشت ها :
1 . سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .
پرسش 8:
در نماز ظهر و مغرب که دو نماز است اذان و اقامه را چگونه بايد گفت ، آيا ابتداي نماز ظهر هردو را بايد خواند يا اذان براي نماز ظهر و اقامه براي نماز عصر؟
پاسخ:

گفتن اذان و اقامه قبل از هر يک از نماز هاي يوميه مستحب است. مثلا قبل از شروع در نماز ظهر يا مغرب مستحب است. ابتدا اذان و بعد اقامه گفته شود و بعد وارد نماز شود و همين طور براي نماز عصر و نماز عشا مستحب است ابتدا اذان و بعد اقامه گفته شود و بعد وارد نماز شود. (1)
پى‏نوشت‏ها:
1. امام خميني توضيح‏المسائل، مسئله 916 و سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .

پرسش 9:
آيا خالي بودن در بين صفوف نماز جماعت به اندازه يک يا دو نفر اشکال دارد و سبب اشکال در نمازهاي بقيه مي شود؟
پاسخ:

اگر خالي بودن و فاصله بيشتر از يک گام بزرگ باشد جماعت افرادي که اتصال ندارند صحيح نيست در جماعت بين افرادي که به امام جماعت بايد متصل باشند نبايد فاصله زياد باشد. اگر بين فردي که مي خواهد متصل به جماعت باشد از يک گام بزرگ بيشتر باشد نماز جماعت کساني که فاصله دارند در صورتي که از هيچ طرف اتصال ندارند صحيح نيست.
توضيح اينکه اگر بين انسان و مأمومى كه جلوى او ايستاده و به واسط? او به امام اتصال دارد، به اندازه (يك گام معمولى) فاصله باشد، نماز او اشكال ندارد.
اگر مأموم از طرف جلو با امام اتّصال نداشته باشد، بلكه از طرف راست يا چپ (از طريق ديگر مأمومين)، به امام متّصل باشد، در صورتى كه به انداز? يك گام معمولى هم فاصله داشته باشند، نماز او صحيح است.
اگر در نماز جماعت، بين مأموم و امام يا بين مأموم و كسى كه مأموم به واسط? او به امام متّصل است، بيشتر از يك قدم بزرگ فاصله پيدا شود، نماز او فرادا مى‌شود و صحيح است و جماعتش درست نيست. (1)
پي نوشت ها :
1 . امام خمينى، توضيح المسائل، مسأله 1438 و 1437 و سوال از دفتر رهبري به شماره 7112467 .
پرسش 10:
اگر امکان دارد ترجمه عربي اين دعا را ذکر بفرماييد: خدايا چشمان مارا به ديدن حجه الله روشن بگردان و به ما توفيق خدمت به ايشان و خدمت به دينت را روزي کن؟
پاسخ:

مي تواني به اين شکل دعا کني: اللهم انر(نور) عيوننا (يا ابصارنا)بروية حجتک و وفق لنا خدمته و ارزق لنا خدمة دينک .

پرسش 11:
من از خود درآمدي ندارم و مجرد هستم و در طول سال مقدار کمي را که اضافه بر مخارجم مي ماند در حسابم پس انداز ميکنم به نيت اينکه براي کار ضروري و مخارج آينده مثل خريد پوشاک کنارگذاشته باشم.آيا بايد سرسال خمسي پدرم من نيز خمس آن را محاسبه و پرداخت کنم؟
پاسخ:

اگر از خودت درآمدي نداري، بلکه پولهايي که جمع کرده اي از هديه پدرت بوده بر اينها خمس تعلق نمي گيرد. (1)
پي نوشت ها :
1 . آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتاات، س 851 .
پرسش 12:
12- من دوسال است به علت مشکل معده نميتوانم روزه بگيرم.علت اصلي آن در ماه مبارک رمضان سال گذشته بود که روزها طولاني شده بود و معده من به طور ارثي حساس و اسيد زيادي دارد بطوريکه نبايد ساعتهاي طولاني خالي بماند و با فشار عصبي حالت آن تشديد ميشود.مادرم هم همين مشکل رادارد و اصلا نميتواند روزه بگيرد.دو سال گذشته هم به دليل طولاني ترشدن روزها هم به علت فشار عصبي وارد برمن معده ام مشکل سختي پيدا کرد واز روز پانزدهم ماه ديگر نتوانستم روزه بگيرم.پارسال سه روز توانستم و به علت ضعف شديد و معده درد ديگر نتوانستم.وامسال به اين دليل که تحت درمان بودم اصلا نتوانستم.پارسال تحت درمان بودم کفاره 27 روز را دادم.وامسال نميدانم چه کنم.دروره درمان تمام شده ودرد والتهاب معده درمان شده ولي به دليل سيستم معده من که زياد اسيدي است و نبايد مدت زياد خالي بماند ميترسم امتحان کنم که قضاي روزه ها را به جا آورم.ميترسم دوباره مشکل پيدا کند.ضمن اينکه از لحاظ جسمي توانم کم است و در سال گذشته به زور همان دو سه روز را گرفتم و در غروب توان بسيار کمي برايم مي ماند.اکنون تکليف من چيست؟آيا بايد هرطور شده در روزهاي زمستان قضا بجا آورم يا کفاره بدهم؟
پاسخ:

در فرض سوال با توضيحاتي که داده ايد اگراحتمال ضرر هم بدهي نبايد روزه بگيري فقط براي هر روزه بايد 750 گرم نان به عنوان کفاره به فقير بدهي. (1)
پي نوشت ها :
1. آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتاات، س 752 .
پرسش 13:
اگر در اقوام نزديک خانواده اي باشد که خمس نميدهند و خود اين را تاييد ميکنند آيا خوردن مال آنها براي ما اشکال دارديا خير؟ضمن اينکه در يک ساختمان با هم زندگي مي کنيم و رابطه نزديکي داريم.يکبار از منبعي اين سوال را پرسيدم و گفتند ما نبايد در زندگي مردم تجسس کنيم و بر اين بنا بگذاريم که از قسمتي از مالشان که حلال است به ما ميدهند و در کل در مورد کسان ديگر هم بنا را بر همين بگذاريم ولي آيا مگر اينگونه نيست که اگر کسي خمس ندهد کل مالش اشکال پيدا مي کند؟ ما چه کنيم؟ از طرفي اگر نخواهيم از مالش بخوريم ميفهمد و ناراحت مي شود.خواهشمندم حکم اين مسئله که ميدانيم طرف خمس رانمي دهد و شيوه برخورد ما را توضيح دهيد و نيز ذکر کنيد در مورد غذايي که نمي دانيم صاحبش کيست و آيا مالش حلال است يا نه ما از آن بخوريم و قرار برپاکي بگذاريم يا نه؟ سوغاتي خوراکي چطور؟
پاسخ:

1. اگر يقين داريد غذاي را که براي شما مي آورد ميوه اي را که صرف مي کنيد يا هديه اي که به شما مي دهد خمس آن داده نشده است، ضامن خمس آن هستيد و بايد به دفتر مرجع تقليد تان مراجعه نماييد؛ اگر مي دانيد از اموالي است که سال خمسي بر آن نگذشته -معمولا اين گونه است- يا شک داريد که سال خمسي بر آن گذشته يا نه؟ چيزي بر عهده شما نيست.
2. اگر نمي دانيد که شخص اهل خمس است يا نه؟ لازم نيست از زندگي او تفحص نماييد، مثل کساني با او رفتار نماييد که اهل خمس اند. اگر يقين داريد که اهل خمس نيست حکم آن از مطالب قبلي روشن شد.
3. قسمت دوم سوال شما مبهم است؛ اگر مالي در اختيار شما قرار گرفت که نمي دانيد صاحب آن کيست؟ مثلا کيسه اي برنجي را در راه يافتيد حق نداريد از آن مال استفاده کنيد بلکه مال گمشده به شمار مي رود و طبق حکم مال گمشده عمل نماييد.
اگر مال شخص خاص است ولي نمي دانيد که مال او حلال است يا نه؟ پاک است يا نه؟ بنا را بر حلال بودن و پاک بودن مال او بگذاريد.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، اجوبة الاستفتائات، سوال 931، 933، 296.
پرسش 14:
طرز صحيح سجده با انگشتان را توضيح بفرماييد. باتشکر فراوان از شما.با آرزوي توفيق بيشتر
پاسخ:

سوال شما مقداري مبهم است؛‌ اگر منظور شما اين است كه نماز گزار هنگام سجده انگشتان دست را چگونه قرار دهد؟ جواب:‌ در هنگام سجده کسي که مي تواند لازم است کف دست را بر زمين بگذارد يعني به گونه قرار دهد که کف دست و روي انگشتان به صورت معمولي بر زمين قرار گيرد؛ ولي در حال ناچاري مي تواند پشت دست را بر زمين قرار دهد، اگر پشت دست ممکن نباشد مچ دست را بر زمين بگذارد و اگر آن هم ممکن نباشد تا آرنج هر جا را که مي تواند بر زمين قرار دهد و اگر آن ممکن نيست بازو را بر زمين قرار دهد.(1)
اگر منظور شما اين است كه آيا مي شود روي انگشتان دست سجده كرد يا نه؟ جواب:‌ اگر در بين نماز چيزي كه بر آن سجده مي كند گم شود چنانچه وقت وسعت دارد نماز را بشكند پس از يافتن چيزي كه سجده بر آن صحيح است نماز را بخواند؛‌ اگر وقت نماز تنگ است بايد بر لباسش سجده كند و اگر آن هم ممكن نيست بر پشت دستش سجده كند و اگر آن هم ممكن نيست بر انگشتر عقيق سجده نمايد.(2)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله 1061،مطابق با فتواي آيت الله خامنه اي. ر.ک: اجوبة الاستفتائات، سوال 490.
2. امام خميني،‌ توضيح المسائل، مسأله 1087. مطابق با فتواي آيت الله خامنه اي.