با سلام و خسته نباشید.امیدوارم زحمات شما مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد.

سوالات من

1- آیا صحبت کردن با نامحرم مثل داماد و برادر شوهر بصورتی که ضرورت ندارد چه حکمی دارد. خندیدن و لبخند زدن چطور؟ آیا برداشتن ابروزینت است اگر زینت است باید کامل پوشیده شود یا مقداری از آن؟

2- آیا گوش دادن به مداحی هایی که تند است یا در آن از الفاظ کفر یا چشم وابرو استفاده می شود چه حکمی داردوهمچنین شنیدن دمبام درمحرم؟

3-اگر پدر و مادری به منزل کسی بروند و کودک آنها وسایل را خراب کند آیا حق الناس به گردن مادر است یا فرزندشان؟

4-آیا می شود زمان سال خمسی را عوض کرد مثلا اول عید بوده و آن را به اول محرم انتقال بدهیم؟

5-اگر در بین وضو که داریم دستمان را میشوییم آبی مثلا باران یاغیر باران روی دستمان بریزد یا دربین غسل آبی از سقف و جای دیگر یا از شیر آب روی بدنمان بریزد غسل و وضو چه حکمی دارد؟

6- آیا مسح از بغل سر جایی که مویمان را چپ زده ایم صحیح است؟

7-آیا در حالت سجده باید انگشتان رو به قبله باشند؟

8-به یک روحانی پول داده بودند که برایشان روضه بخواند اما آن روحانی فردی را به نیابت گرفت تا بجای او وبه نیابت از او روضه ها را بخواند و پول روضه را به نایب بدهد آیا در اینجا نیابت صحیح است؟

9-آیا زیاد آب ریختن برای غسل و وضو موجب بطلان آن است؟ اگر زیاد ریخت باید چکار کند؟ غسل به صورت معمول باید چند دقیقه طول بکشد؟

10- آیا پوشیدن لباس مردانه در منزل یا پوشیدن جوراب او در بیرون چه حکمی دارد؟ پوشیدن شلوار لی چطور؟

11- آیا جایز است میان آیه سوره های نماز یا تشهدو سلام وقف کرد مثلا اشهد ان (وقف) لا اله الا الله وغیره...

12- اگر در بین نماز عصر آفتاب غروبکند و نماز قضا شود نماز باطل است؟ وقت قضای نماز شب و ظهر چه هنگام است؟

پرسش 1:
احکام
شرح : با سلام و خسته نباشيد.اميدوارم زحمات شما مورد قبول درگاه حق قرار بگيرد. سوالات من 1- آيا صحبت کردن با نامحرم مثل داماد و برادر شوهر بصورتي که ضرورت ندارد چه حکمي دارد. خنديدن و لبخند زدن چطور؟ آيا برداشتن ابروزينت است اگر زينت است بايد کامل پوشيده شود يا مقداري از آن؟
پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني!
صحبت کردن هاي غير متعارف و خنديدن و شوخي کردن با نامحرم اگر مفسده داشته باشد جايز نيست. و بايد احکام نامحرم را رعايت کنند، و چنانچه بين فاميل گاهي در حضور نامحرم خنده صورت بگيرد و مفسده نداشته باشد و تحريک کننده نباشد اشکال ندارد هم چنين صحبت کردن به صورت متعارف با نامحرم فاميل درصورتي که مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.(1)
بستگي به نظر عرف دارد و اگر برداشتن ابرو عرفا، زينت حساب شود و جلب توجه نامحرم کند، بايد به طور کامل از نامحرم پوشانده شود.(2)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني(7112467-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.
2. همان.

پي نوشت:
1. سؤال تلفني(7112467-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.

پرسش 2:
آيا گوش دادن به مداحي هايي که تند است يا در آن از الفاظ کفر يا چشم و ابرو استفاده مي شود چه حکمي دارد و همچنين شنيدن دمبام در محرم؟
پاسخ:

گوش دادن به مداحي هايي که از الفاظ چشم و ابرو استفاده مي کند و سخنان کفر آميز نباشد اشکال ندارد.
اما اگر مداحي از الفاظ کفر آميز استفاده کند مانند انکه بگويد خدايم زينب است يا خدايم حسين است و امثال اين کلمات، اين نوع مداحي حرام است و گوش دادن به اين نوع مداحي از جهت آنکه ترويج تحريف در دين حساب مي شود حرام مي باشد.(1)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني (7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.
پرسش 3:
3-اگر پدر و مادري به منزل کسي بروند و کودک آنها وسايل را خراب کند آيا حق الناس به گردن مادر است يا فرزندشان؟
پاسخ:

اگر کودکي وسايل ديگران را خراب کند ، اولياء کودک بايد خسارت آن را پرداخت کند و يا از صاحب منزل طلب حلاليت کند.
چنانچه ولي کودک خسارت را ندهد و طلب حلاليت هم نکند، بعد از بالغ شدن کودک برخود کودک واجب است که خسارت آن را پرداخت کند و يا حلاليت بگيرد.(1)
پي نوشت:
1- امام خميني، استفتاءات، ج3، احکام ديات، س 1 و 2، ص 462 و سؤالات متفرقه، س 21، ص 576.
پرسش 4:
آيا مي شود زمان سال خمسي را عوض کرد. مثلا اول عيد بوده و آن را به اول محرم انتقال بدهيم؟
پاسخ:

به نظر آيت الله خامنه اي، تغيير سال خمسي از اول عيد به اول محرم، جايز نيست و ابتداي سال خمسي با تعيين از جانب مکلف مشخص نمي شود بلکه سال خمسي يك امر واقعى است که خود به خود بر اساس چگونگى حصول درآمد سالانه معيّن مى‌شود مثلا براى كسى كه شغل او كاسبى است با شروع كاسبى و براى كشاورز با رسيدن وقت برداشتِ محصول و براى كارگر و كارمند با دستيابى به اولين درآمد، آغاز مى‌شود.
کسي که حقوق بگير است اعم از كارگران و كارمندان و غيره همان روز اولى است كه مزد يا حقوق خود را دريافت مى‌كنند و يا مى‌توانند دريافت نمايند.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، أجوبة الاستفتاءات، سؤال 994-996.

پرسش 5:
5-اگر در بين وضو که داريم دستمان را ميشوييم آبي مثلا باران ياغير باران روي دستمان بريزد يا دربين غسل آبي از سقف و جاي ديگر يا از شير آب روي بدنمان بريزد غسل و وضو چه حکمي دارد؟
پاسخ:

در صورتي که قطرات باران به اعضاء وضو مي رسد و يا آب ديگري در هنگام وضو روي دست بريزد و راه براي جلو گيري از آنها نباشد، به قطرات باران يا آبي که به اعضاء مي رسد قصد وضو کند، و با قصد دست به اعضاء وضو بکشد.
اما بعد از شستن دست چپ مواظبت كند كه باران به كف دستهاى او اصابت نكند كه مسح با آب وضو انجام شود (1). و محل مسح سر و پاها بايد خشک باشد و پيش از وضو گرفتن بايد وسيله اي پيدا کند که محل مسح خيس نشود.
و چنانچه بعد از شستن دست چپ آب باران يا آّب ديگري به کف دستها برسد يا جاي مسح خيس باشد وضو باطل مي شود.
پي نوشت:
1. سؤال تلفني (7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.
پرسش 6:
6- آيا مسح از بغل سر جايي که مويمان را چپ زده ايم صحيح است؟
پاسخ:

مسح بغل سر صحيح نيست، بلکه مسح بايد به جلو سر کشيده شود.
يك قسمت از چهار قسمت سر، يعنى قسمتى كه مقابل پيشانى است، جاى مسح مى‌باشد.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله250( نظر رهبري در اين مسأله مطابق با فتواي امام خميني مي باشد).

پرسش 7:
آيا در حالت سجده بايد انگشتان رو به قبله باشند؟
پاسخ:

رو به قبله بودن انگشتان دست در هنگام سجده لازم نيست، بلکه گذاشتن کف دو دست بر زمين واجب است و اگر کسي کف دو دست را جوري بر زمين بگذارد که سر انگشت هاي دست رو به قبله نباشد نماز صحيح است و رو به قبله بودن انگشت ها از شرايط سجود نمي باشد.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله 1045( نظر رهبري در اين مسأله مطابق با فتواي امام خميني مي باشد).
پرسش 8:
به يک روحاني پول داده بودند که برايشان روضه بخواند اما آن روحاني فردي را به نيابت گرفت تا بجاي او وبه نيابت از او روضه ها را بخواند و پول روضه را به نايب بدهد آيا در اينجا نيابت صحيح است؟
پاسخ:

در صورتي که صاحب پول شرط کرده باشد که خود آن روحاني روضه را بخواند، نمي تواند پول را به کسي ديگري بدهد و نيابت دوم براي روضه خواندن بدون اجازه صاحب پول باطل است.
اما اگر صاحب پول شرط مباشرت نکرده باشد يعني شرط نکرده باشد که خود آن روحاني روضه را بخواند، در اين صورت اگر روحاني مذکور پول را به فردي ديگري بدهد که روضه بخواند نيابت دوم صحيح است؛ ليکن روحاني مذکور بايد تمام پول را به کسي که روضه را مي خواند بدهد.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله 2180 و 2181 و سؤال تلفني (7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.
پرسش 9:
9-آيا زياد آب ريختن براي غسل و وضو موجب بطلان آن است؟ اگر زياد ريخت بايد چکار کند؟ غسل به صورت معمول بايد چند دقيقه طول بکشد؟
پاسخ:

1- زياد ريختن آب در غسل در صورتي که آب مربوط به خود انسان باشد و مصرف آب را پرداخت مي کند، غسل صحيح است.(1) ليکن اسراف آب حرام و گناه است.و کسي که آب زياد مي ريزد و اسراف مي کند بايد توبه کند.
2- غسل به صورت معمول در زير دوش حمام با شرايط فعلي، حد اکثر پنج دقيقه مي باشد.
پي نوشت:
1. امام خميني، استفتائات، ج1، سؤال 139.
پرسش 10:
10- آيا پوشيدن لباس مردانه در منزل يا پوشيدن جوراب او در بيرون چه حکمي دارد؟ پوشيدن شلوار لي چطور؟
پاسخ:

پوشيدن لباس در منزل براي زن در صورتي که قصد شبيه ساختن به مرد نباشد و آن را به عنوان لباس براي خود انتخاب نکند اشکال ندارد.(1)
پوشيدن جوراب مردانه براي زن اشکالي ندارد و جوراب صدق لباس نمي کند..
پوشيدن شلوار لي اگر تحريک کننده و مفسده دار باشد و جلب توجه نامحرم کند، جايز نيست. ولي اگر زير چادر بپوشد و جلب توجه نامحرم نشود اشکال ندارد.(2)
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، اجوبة الإستفتائات، سؤال1367 .
2. سؤال تلفني(7112467-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.
پرسش 11:
11- آيا جايز است ميان آيه سوره هاي نماز يا تشهدو سلام وقف کرد مثلا اشهد ان (وقف) لا اله الا الله وغيره...
پاسخ:

وقف کردن بين آيه درقرائت نماز هم چنين بين ذکر هاي تشهد اشکال ندارد. ليکن احتياط مستحب آن است که وقف با حرکت و وصل با سکون نشود واگر وقف با حرکت و وصل با سکون هم باشد نماز صحيح است.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله 1004( نظر رهبري در اين مسأله مطابق فتواي امام خميني مي باشد).
پرسش 12:
اگر در بين نماز عصر آفتاب غروبکند و نماز قضا شود نماز باطل است؟ وقت قضاي نماز شب و ظهر چه هنگام است؟
پاسخ:

1- در صورتي که يک رکعت نماز دروقت خوانده شده باشد و بعد از آن دربين نماز، وقت نماز تمام شود نماز صحيح است.
2- نماز ظهر زماني قضا مي شود که به اندازه چهار رکعت يا کمتر ازآن به غروب افتاب باقي مانده باشد و چنانچه تا اين وقت کسي نماز ظهر را نخوانده است، قضا مي شود. اما اگر به مقدار بيش از چهار رکعت وقت به غروب افتاب باقي باشد نماز ظهر قضا نشده است.(2)
3- اگر منظور شما از وقت قضاي نمازشب، نماز مغرب و عشا باشد. وقت قضا شدن نماز مغرب زماني است که بيش از مقدار چهار رکعت، وقت به نصف شب شرعي نمانده باشد و وقت قضا شدن نماز عشا زماني است که به اندازه يک رکعت وقت به نصف شرعي نباشد .
اگر منظور نماز شب مستحبي است. وقت آن تا اذان صبح است و بعد از اذان صبح وقت آن تمام مي شود و هر وقت بخوانيد به نيت قضا خوانده مي شود.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، اجوبة الإستفتائات، سؤال 349.
2. همان، سؤال 346.
3. همان، سؤال 364.