نظر امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله صافی گلپایگانی: انسان مى‌تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزۀ فرداى آن نيت كند و بهتر است كه شب اول ماه هم، نيت روزۀ همۀ ماه را بنمايد؛ یعنی در اول ماه قصد روزه گرفتن تا آخر ماه رمضان را داشته باشد و در هر شب نیز قصد روزه گرفتن فردای آن را داشته باشد.
نیّت لازم نیست بر زبان گفته شود که مثلاً فردا را روزه می گیرم و همچنین لازم نیست نیت روزه را از قلب خود بگذراند؛ بلکه همین مقدار که قصد کند که براى خداوند متعال از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى‌كند، انجام ندهد، كافى است. (1)
نظر آیت الله سيستانى: انسان مى‌تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزۀ فرداى آن نيت كند. (2)
نظر آیت الله وحید خراسانی: انسان مى‌تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزۀ فرداى آن نيت كند و همچنین می تواند شب اوّل ماه نیّت روزه همه ماه را بنماید و تجدید نیّت هرشب لازم نیست و بقای همان نیّت کفایت می کند. (3)
پی نوشت ها:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 1550 و 1551 (نظر رهبری مطابق نظر امام خمینی است.)؛ آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسئله 1316 و 1318؛ آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسئله 1559 و1560؛ آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسئله 1559 و 1560.
2. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسئله 1532.
3. آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسئله 1559.