سلام من دختری هستم بیست ساله تقریباسه سال پیش متوجه علاقه ی یکی از آشنایان به خودم شدم اون پسر دانشجو بودچند ماه گذشت و من به کاراش عادت کردم از نظر عاطفی بهش وابسته شدم اما زمان شروع شدن امتحان های ترم غیبش زد من خیلی لطمه خوردم ازلحاظ عاطفی نه درسی فکر کردم دیگه علاقه ایی بهم نداره تو روایتی خونده بودم که اگه شب جمعه چهارده مرتبه دعای نادعلی روبخونم طرف مقابل باز بهم علاقه مند میشه برای همین خوندم بعد از امتحانا اومد رفتارش شد مثل همیشه شایدم بهترالان به دلایلی از هم جداییم میخواستم بدونم اگه دعای من روش تاثیر گذاشته یا به قولی (نمیدونم درسته یا نه)سخر شده باشه من گناهی مرتکب شدم؟خیلی عذاب وجدان دارم

احساس گناه و سرزنش وجدان، طبیعی است، ولی باید توجه كنید سرزش ها باید سازنده باشد. احساس گناه و تنفر از گناه می تواند ثمرات شیرینی در پی داشته باشد.
سوالاتی که برایمان به وجود آمده، این است که هدف از ارتباط ایشان با شما چه بوده است؟ آیا قصد ازدواج مطرح بوده؟ شما چرا دعایی خوانده اید تا به شما دوباره علاقه مند شوند؟ آیا قصد آزار ایشان را داشته اید یا اینکه شما هم نسبت به ایشان حس خاصی داشته اید؟ در هر صورت نکاتی را خدمتتان عرض می کنیم تا در این أمر مهم دقت بیشتری داشته باشید:
1)اگر هدف تان، صرف دوستی است و قصد ازدواج با ایشان را ندارید، به نفع تان است که هر چه زودتر ارتباط خود را با ایشان قطع کنید. اگر بعد از مدتی دوستی و وابستگی بیش تر، بخواهید با ایشان قطع رابطه کنید، ضربه روحی بزرگی برای او خواهد بود.
2)وعده ازدواج و بهانۀ شناخت خصوصیات رفتاری، از مهم ترین عواملی است که ارتباط بین دخترها و پسرها را در جامعه ما توجیه می کند. به خصوص دخترها که معمولاً با وعده ازدواج تن به دوستی می دهند. اما جوان امروز در ارتباط با جنس مخالف خود به دنبال چیست؟ ازدواج، عاطفه، محبت، وقت کشی، عشق یا ...؟
3)دختران و پسران مسلمان و پاك، باید بیاموزند كه در اولین برخورد تأثیرگذار با جنس مخالف، آن را با پدر و یا مادر و یا با یك مشاور آگاه و مسلمان، مطرح كنند؛ تا بتوانند از تجربه‌های علمی و عملی آنان بهره برده، پیش از این كه دچارآسیب‌های جدی شوند، تصمیم عاقلانه‏ای بگیرند. اگر دختر و پسر، مسائل و معاشرت‌های مهم روزانه خود را با افراد مجرب مطرح كنند و والدین و مشاوران نیز بتوانند در حل مسائل آن ها نقش مفید و سازنده‏ای را ایفا كنند، می‌توان امیدوار بود كه جلوی بسیاری از روابط پنهانی و ناسالمی كه احتمال دارد پس از برخورد نخستین شكل بگیرد، گرفته شود. انسانی كه مقام و منزلت خود را می‌داند، خود را به بهای كم و اندك نمی‌فروشد. در روایت داریم : "حُبُّک للشّیءِ یُعْمی وَ یُصِمُّ؛ دوست داشتن چیزی [آن هم ناآگاهانه و از سر هیجان و احساسات]، انسان را كور و كر می‌كند."(1)
4)وابستگی‌هایی كه بین دختر و پسر ایجاد می‌شود، مانع گزینش صحیح و دقیق برای شریك آینده زندگی می‌شود. از آن جا كه دختر یا پسر به فردی خاص وابسته شده، تمام نیكی‌ها، خوبی‌ها، زیبایی‌ها را در فرد مورد علاقه خود می‌بیند و دیگر توان مشاهده عیوب احتمالی طرف مقابل را ندارد؛ زیرا از روی علاقه و از پشت عینك وابستگی، به طرف مقابل نگاه می‌كند؛ نه با نگاه خریدار و نه با نگاه نقادانه و بررسی كننده‏ای كه تمام نقاط ضعف و قوت او را در ترازوی حقیقت بین، مورد دقت و مشاهده قرار دهد.
5)دوستی‏ و ارتباط احساسی و غیرعاقلانه قبل از ازدواج، راه عقل را مسدود؛ چشم واقع‌بین انسان را كور می‏سازد. اجازه نمی‏دهد تا یك تصمیم صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود. این نوع انتخاب‏ها كه در فضایی آكنده از احساسات و عواطف انجام می‏گیرد، به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع‏بینانه، اگر هم به ازدواج منتهی گردد، زندگی مشترك را تلخ و آینده را تیره و تار می‏سازد. پس خدا را شاکر باشید که قبل از این مسایل آگاه شده و سریعا در صدد روبراه کردن زندگی تان هستید.
6)دعای شما شاید تأثیری داشته باشد، ولی سحر کردن دیگران به این سادگی نیست و هر کسی توانایی این کار را ندارد. شما می توانید با دعا و توسل به أهل بیت(ع)، آنچه خیر و مصلحت است را دریافت کنید.
7)توجه کنید که بروز و ظهور و غلبه غریزه شهوانی در انسان، به صورت پلکانی و تدریجی است، به تعبیر قرآن کریم، شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خود می رسد. (2)
و در آخر: توصیه جدی ما این است که تا قبل از گسترده شدن رابطه و ایجاد عشق و علاقه های کذایی، این ارتباط را خاتمه دهید.
همین که توبه کردید، خدای مهربان، تمام گناهان را می بخشد.(3)در ضمن، از تجربه پیش آمده، کمال استفاده را بکنید تا زندگی مستحکمی را شروع کنید. سعی کنید علاقه ای که بوده ،تمام شده بدانید تا در زندگی آینده تان به مشکلی برنخورید.
پی نوشت ها:
1.علامه مجلسی، بحار الانوار،ج74،ص166، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه.ق .
2. بقره (2)، آیه 168.
3. زمر(39)آیه53.