من به انتخاب اسم خیلی اهمیت می دهم از طرفی دوست دارم اسمی برای فرزندم انتخاب کنم که با معنی و مذهبی و خیلی تکراری نباشد ولی اسم های زیبای مذهبی در اقوام نزدیک ما زیاد است مثلا اسم علی یا فاطمه خیلی زیاد است. آیا اگر اسم غیر مذهبی بگذاریم مرتکب گناه می شویم؟

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
از سنت های مورد توجه پدر و مادر انتخاب نام فرزند است . به لحاظ آن که فرزند بعدا با این نام سر و کار دارد ، در بسیاری از موارد وسیله ای برای توجه به شخصیت طفل خواهد بود . اگر نامی ناشایست برای او انتخاب شود ، بی شک مورد تمسخر قرار گرفته و اسباب ناراحتی روحی او را فراهم خواهد نمود. ناراحتى هایى که به علت عقده حقارت پدید مى آید ، هرگز بر طرف نخواهد شد. مگر آن عقده درونى گشوده شود و ضمیر باطن از فشار نهانى خلاص گردد .
یکى از حقوق دینى فرزندان بر اولیاى خود انتخاب نام خوب براى آن هاست . در روایات اسلامى نسبت به این امر مهم تأکید بسیار شده است .
پیامبر فرمود : من حق الولد على الوالد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه (1)؛ از حقوقى که فرزندان به پدر و مادر دارند این است که نام خوبى براى او تعیین کنند و به نیکى ادبش نمایند .
در روایت دیگراست :
« ان اول ما ینحل احدکم ولده الاسم الحسن . (2)اولین عطا و بخشش هر یک از شما به فرزند خود , اسم خوبى است که براى او انتخاب مى کنید» .
بر اساس آنچه در روایات اسلامی است ،بهترین نام ها آن است که نشانه بندگی پروردگار و یادآور فضائل و مکارم اخلاقی باشد . بدین منظور نام های انبیا و صلحا و ائمه معصومین و فاطمه زهرا که احیای گوشه هایی از فرهنگ و شعائر اسلامی است، بسیار مناسب است . امام صادق می فرماید: هیچ نوزادی برای ما متولد نمی شود. مگر اینکه نخست او را محمد می نامیم ...(3)
سلیمان جعفری می گوید :از ابوالحسن شنیدم که می فرمود: هیچ گاه فقر به خانه ای که در آن نام محمد ،علی ،حسن ،حسین ،طالب ، عبدالله ،حعفر یا فاطمه باشد، وارد نمی شود(4).
پس بهترین نام ها اسامی اهل بیت علیهم السلام است ،اما نام های غیر عربی که معنای نیکو و پسندیده دارند، ایراد و گناهی ندارد، به شرطی که معنای خوبی به ذهن تداعی کند . منافاتی هم با شریعت اسلام نداشته باشد، زیرا گرچه بعضی از اسامی معنای خوبی دارند اما چون منسوب به دشمنان دین و شریعت هستند ،جایز نیست انسان از آن اسامی برای نامگذاری فرزند استفاده نماید.
موفق باشید

پى نوشت ها :
1. . شیخ صدوق، الفقیه، دوم، قم، انتشارات اسلامی، ج 4، ص 372.
2 .علامه مجلسی،بحارالانوار،اسلاميه‏، تهران‏،مکرر،ج 23 ، ص 122 .
3. محدث نوری،مستدرک الوسائل، ج15 ،ص 127 ،موسسه آل البیت،قم،1407ق
4.شیخ حر عاملی،وسائل الشیعه ،ج15،ص129.آل البیت،قم،1409ق
5. فرهنگ لاروس ، ج2 ، واژه ضحی .