سلام خسته نباشید من شش سال از نماز های واجب خودمو نخوندم و قضا شده سوالم اینه جه جوری نمازشو بخونم یعنی دو رکعتی باید خوانده شود یا هر وعده باید کامل خوانده شود؟
با تشکر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
نماز های قضای واجب یومیه همان گونه که قضا شده است باید خوانده شود، مثلا اگر نماز صبح باشد قضای آن دو رکعتی است و اگر نماز ظهر، عصر و عشا باشد قضای آن نیز به صورت چهار رکعتی خوانده می شود و اگر نماز مغرب قضا شده باشد قضای آن به صورت سه رکعتی خوانده می شود.
بنابراین اگرشش سال کامل نماز های یومیه را قضا کرده اید هر نماز را مثل خودش قضا کنید. یعنی قضای نماز صبح رادو رکعت و قضای ظهر و عصر را و عشا را به صورت چهار رکعت و قضای مغرب را سه رکعت بخوانید. و ا گر نماز ها در سفری که وظیفه نماز گزار شکسته است، قضا شده باشد به همان مقدار نماز ظهر و عصر و عشاء را به صورت دورکعتی قضا نمائید.(1)
راه آسان قضا کردن تدريجي است، يعني مي‌توانید با هر نماز واجب يک نماز قضا بخوانید، مثلا با نماز صبح يک نماز صبح را قضا کنید و با نماز ظهرو عصر ،نمازقضاي ظهر وعصر به جا آوريد . هم چنين با نماز مغرب و عشا مثل همان را قضا کنيد. در صورتي که در ايام تعطيلي وقت بيش تري داشته باشد، در يک روز چند شبانه روز نماز قضا کند.
ضمنا مي تواند مستحبات نماز مانند اذان و اقامه، و قنوت نماز ها را نخواند. فقط واجبات را به جا آورد تا زود تر قضاي نماز ها تمام شود.
پی نوشت:
1. آیت الله وحید، توضیح المسائل، مسأله1390.