سلام و عرض خسته نباشی
تفاوت و اختلاف شیعه و سنی در چیست ؟
آیا مفسران و علمای شیعه و سنی در تفسیر و برداشت قرآن کریم اتفاق نظر دارند (کاملا)

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
شیعه و سنی اختلاف های زیادی دارند؛ ولی مهم ترین اختلافشان در این است که بعد از پیامبر باید مطیع چه کسی شد؟
شیعه با توجه به آیات و روایات و عقل معتقد شد که جریان "حجت خدا" که پیروی از او لازم بوده و به حق می رساند، بعد از پیامبر هم ادامه دارد و پیامبر به امر خدا امام علی و فرزندان معصومش را به عنوان حجت های خدا و جانشینان خودش در همه امور از جمله در بیان دین و تفسیر قرآن و حل اختلاف امت ، معلوم کرده و ما باید بعد از پیامبر مطیع محض اینان باشیم. هر حرف و سخن و عملی که در راستای حرف و عمل آنان باشد، حق است و در غیر آن صورت باطل.
شیعه، پیروان امام علی و فرزندان معصوم او در اعتقادات و فقه می باشند.
اما سنیان معتقدند که پیامبر که مفسر قرآن و مبین حق و حل کننده اختلافات و حجت معصوم خداست و باید مطیع بدون قید و شرط او بود ، کسی را به عنوان جانشین خود در این امور منصوب نکرده و بعد از ایشان اصحاب او بیان کننده قرآن و دین می باشند.
سنیان ابوبکر و عمر و عثمان و علی و ... را به عنوان برترین اصحاب پیامبر قبول کردند و پیرو آنان شدند و علی بن ابی طالب هم گر چه در این زمره و از اصحاب رسول خدا و از مؤمنان با سابقه بود، ولی در خیلی جاها که با اینان مخالف بود ، اینان را بر او ترجیح دادند و به تفسیر این افراد از اسلام که بعد ها "اسلام سنی" و "اسلام خلفا" نام گرفت، معتقد گشتند.
اهل سنت در اعتقاد و فقه تابع دیگران می باشند. امامان اعتقادی اهل سنت خلفا و عایشه و ابوهریره و ... و امامان فقهی آنان ابوحنیفه و مالک و شافعی و ابن حنبل می باشند.
از نگاه شیعه اهل بیت جانشینان پیامبر می باشند و قول و عملشان مانند او حجت مطلق است و از نظر اهل سنت اهل بیت هم در ردیف بقیه اصحاب قرار می گیرند. (بلکه چه بسا بعد از بعضی) و قول و عمل آنها هم مانند قول و عمل بقیه اصحاب است و برتری ای بر اصحاب ندارند.
اینجاست که برای تعیین خلیفه لازم نیست با آنان حتما مشورت شود و قول آنان ملاک قرار گیرد و اگر گفتند فدک هبه رسول خداست یا ارث پیامبر است که به دخترش می رسد ، لازم نیست اطاعت گردد!! زیرا ابوبکر که از اصحاب است نقل کرده که پیامبر فرمود: هر چه از من به جا ماند ، صدقه است و برای همه امت ؛ و وارثان من در آن حقی ندارند و خلیفه لازم نیست منصوب پیامبر باشد و ... .
اینها همه شاخه های آن اختلاف اصلی است که اهل بیت حجت خدا و جانشین پیامبر در بیان و اجرای دین هستند یا نه؟
این که عالمان شیعه و سنی در طول تاریخ در مواردی اختلاف نظر و در مواردی اتفاق نظر دارند، طبیعی است و مهم نیست. مهم در این است که از نگاه عالمان شیعه سخن و عمل اهل بیت حجت است و از نظر اهل سنت حجت نیست؛ بلکه مثل سخن و عمل بقیه اصحاب است.
ممکن است یک عالم سنی در بسیاری از باورها و احکام مثل شیعه سخن بگوید، ولی شیعه به حساب نمی آید؛ زیرا اهل بیت را حجت و معصوم و جانشین پیامبر نمی داند و در این موارد به نظرش قول آن ها بهتر آمده همچنان که در بقیه موارد هم به قول دیگران گردن نهاده است. اما عالم شیعی اگر برایش ثابت شد این سخن و عمل اهل بیت است، دیگر چون و چرا نمی کند و در مقابل آن مطیع مطلق است و سخن و عمل هیچ کس دیگر را با آنان قابل مقایسه نمی داند.
در آخر توصیه می کنیم کتاب های زیر را مطالعه بفرمایید:
1. آنگاه که هدایت شدم ( دکتر تیجانی که ایشان قبلا سنی بودند بعدا شیعه شدند).
2. اهل سنت واقعی ( دکتر تیجانی )
3. اهل بیت حلال مشکلها ( دکتر تیجانی )
4. علی مظلوم تاریخ ( علی اصغر رضوانی )
5. شبهای پیشاور
6. شیعه پاسخ می دهد ( آیت الله مکارم )
7. از آگاهان بپرسید ( دکتر تیجانی )
و ... .