بنده کارگری هستم که به صورت اقماری (14 روز کار ، 7 روز استراحت)در عسلویه کار میکنم و خودم اهل کرمانشاه هستم
به عنوان مثال یکشنبه گذشته بعد از اذان ظهر به افق عسلویه (ساعت13:20)از عسلویه به کرمانشاه پرواز کردم و یکشنبه آینده بایستی ساعت 10:40 از کرمانشاه به عسلویه پرواز کنم مدت این پرواز نهایتا 2 ساعت است و قبل از اذان ظهر به عسلویه میرسم
سوال این است که اولا حکم روزه بنده در مدت اقامت درکرمانشاه (یک هفته) چیست ؟
و همچنین با توجه به آنچه توضیح دادم بطور دقیق در روزهایی که پرواز میکنم(یکشنبه ها) تکلیف شرعی چیست ؟
با تشکر

پرسشکر گرامی، با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز.
اگر کرمانشاه وطن پدری شما است و یا آن جا را به عنوان وطن خود قرارداده اید، یعنی بنا دارید همیشه همان جا بمانید، در این صورت، کرمانشاه وطن شما محسوب می شود و هر گاه وارد آن شهر شدید نماز را تمام بخوانید و روزه را هم بگیرید؛ هرچند یک روز بمانید. اما اگر کرمانشاه به عنوان وطن شما نیست، در این صورت، باید ملاحظه کرد شما کثیر السفر محسوب می شوید یا نه؟ طبق نظر امام خمینی صرفاً کسانی که شغل شان سفر است، می توانند روزه شان را بگیرند و نمازشان را تمام بخوانند؛ اما کسانی که سفر مقدمه شغل شان است، طبق نظر امام خمینی، مسافر محسوب می شوند؛ هر چند زیاد مسافرت کنند. شما جزء دسته دوم به شمار می روید. (1) از این رو، در کرمانشاه و همین طور در عسلویه مسافر محسوب می شوید. صرفاً در صورتی می توانید روزه را بگیرید و نماز را تمام بخوانید که ده روز اقامت کنید. در غیر این صورت، روزه را افطار نمایید و نماز را قصر بخوانید.
اما در عسلویه اگر به عنوان وطن شما نیست، در صورتی که قصد اقامت ده روز داشته باشید، می توانید روزه تان را بگیرید و نمازتان را تمام بخوانید. البته همچنان حکم منوط به این است که شما جزء کسانی که شغل شان سفر است، محسوب نشوید که طبق نظر امام خمینی، جزء این دسته نیستید و ممکن است طبق نظر مراجع تقلید دیگر باشید. اگر جزء این دسته محسوب شوید، باید نماز را در آن جا تمام بخوانید؛ هم در سفر و هم در کرمانشاه.
لطفاً در ارتباط های بعدی مرجع تقلیدتان را ذکر نمایید تا طبق نظر ایشان جواب داده شود.

پی نوشت:
1. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 1، ص 239-240، مسئله 21-25 و نیز ص 242-243؛ توضیح المسائل، احکام نماز مسافر، ص258-262، مسئله 1307-1332.