سلام من دختری هستم 26 ساله. 4 خواهر دام که همگی ازدواج کرده اند. اولی خواستگار داشت ولی هیچ وقت انجام نمیشد و سر مسائل جزیی بهم میخورد همه در یک رده سنی بودند .پدر بزرگم دعا نویس است سر کتاب گرفت و گفت بختشان را بسته اند و میداند کیست...ناگفته نماند که ما با یکی از فامیل رابطه نداشتیم البته پدر و مادرم ولی ما همیشه به انها احترام میگذاریم پدربزرگم دعا داد قران خواند اب ریختن در 4 گوش خانه ت باطل شد و بالاخره خواهر اولم ازدواج کرد و بلافاصله دومی... با فامیل هم آشتی کردیم.... خواهر سوم کمی ماند البته خواستگار کم و بیش داشت تا اینکه ان هم ازدواج کرد گرچه شوهرانشان خوب نبدند خیلی ولی این دیگر انتخاب خودشان بود...گذشت چند سال تا اینکه برادرم نامزد کرد و همان فامیل به خانواده تهمت زد و باز روابط تیره شد جوری که شب نامزدی برادرم هم دعوایی سخت شد و روزها بعد مادرم دم در خانه روغن سیاه دید که پدربزرگ گفت بشویید. پدربزرگ گفت خانه تان را طلسم کرده اند.... ما تقصیری در دعوای ان فامیل نداشتیم پدر و مادر هم همینطور ولی انها تهمت بدی زدند..... تا اینکه بمن رسید. من در عروسی خواهر اخرم که 18 ساله بودم خواستگار زیاد داشتم ولی مادرم می گفت زود است و کسی را راه نمیداد چون هر 4 خواهر با فاصله کمی رفته بودند...در حد حرف خواستگار داشتم حتی چند بار خانوم هایی برای دیدن امدند ولی رفتن و خبری نشد تا حالا هیچ پسری نیامده که من حتی اداب انرا یاد بگیرم. پدربزرگم فوت کرده و کسی نیست بگوید چرا.ایا بخت مرا هم بسته اند؟؟ در ضمن من دختر مقیدی و با حجابی هستم سعی میکنم که تمامی واجباتم را انجام دهم حتی در نگاه همه چه زن و چه مرد تحسین را میبینم ولی خواستگاری نمی اید...اگر خواستگار داشتم میدانستم که حق انتخاب دارم و اگر نمیشد میگفتم خودم نمیخواهم ولی حالا...........من خیلی افسرده شده ام و نگران هستم...مرا راهنمایی کنید.... با تشکر و التماس دعا

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
گر چه بخشی از سحر و طلسم واقعیت دارد و امری پذیرفتنی است،ولی بدانید بیش تر این گونه باورها (بسته شدن بخت، شانس و اقبال یا سحر و جادو و طلسم)که مردم معتقد به آن هستند، نه پایه و اساس عقلی و علمی دارد و نه دینی. آن قسم از سحر و طلسم که در برخی کتب دینی آمده است، اگر چه اصلش واقعیت دارد، ولی اصل و حقیقت آن معمولا در دسترس مردم و شیادان نیست.
از نظر اسلامی وجود سحر و جادو گرچه امری پذیرفتنی است، ولی در اکثر موارد با توهم سحر و جادو (بدون وجود کوچک ترین سحر و جادویی) مواجه هستیم، به این معنا که فرد هر امر غیر عادی را به سحر و جادو مرتبط می‌سازد ، در حالی که سحر و جادویی در کار نبوده، و آن امر تحت تأثیر عوامل دیگری بوده است و خود این تصور نادرست سبب بروز مشکلات واقعی می گردد.
در هر صورت تأخیر ازدواج بسياري از افراد ربطی به سحر و جادو ندارد .در مورد ادعاها و اظهار نظرهاي پدر بزرگ مرحومتان هم هيچ قضاوتي نمي كنيم اما بسيار محتمل بدانيد كه همه آنچه وي گفته توهمي بيش نبوده و حوادث و رخدادهاي قبل و بعد از اظهار نظر ايشان كاملا طبيعي و عادي بوده است .
البته اگر بر این قضیه اصرار دارید ،باید گفت راه شناخت روشنی برای این امر وجود ندارد كه بدانيد آيا كسي شما را طلسم كرده يا تاخير در ازدواجتان امري طبيعي است ( هرچند اين تاخير در زمان كنوني كاملا طبيعي است ) اما راه‏هایی برای بطلان سحر و ظلسم احتمالي در منابع ديني وجود دارد که در ذیل به برخی اشاره می شود :
1. پناه بردن به خداوند ( و زیاد گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و خواندن سوره‌های فلق و ناس؛
2. خواندن آیه51 و 52 سوره قلم (یعنی از :" و إن یکادالّذین0000) و هم چنین خواندن " آیة الکرسی ".
3. حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان از امیر المؤمنین (ع) نقل نموده است که جهت باطل کردن سحر این جملات را بنویسید و همراه خود داشته باشید:
« بسم الله و بالله، بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّه إلاّ بالله. قال موسی ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین » . (1)
4. همچنین از حضرت روایت شده است: جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بسم الله و بالله سنشدّ عضدک بأخیک و نجعل لکما سلطاناً فلا یصلون إلیکما بآیاتنا أنتما و مَن اتّبعکما الغالبون ». (2)
محمد بن مسلم از امام صادق (ع) نقل کرده: "جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید:
" قال موسی ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین و یحقّ الله الحقّ بکلماته و لو کره المجرمون اَ أنتم أشدّ خلقاً أم السماء بناها رفع سمکها فسوّاها" تا آخر آیات سوره نازعات. در ادامه: "فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین و ألقی السحرة ساجدین، قالوا آمنّا بربّ العالمین ربّ موسی وهارون". (3)
5. خواندن این آیه نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است: «إنَّ ربّکم الله الذی خلق السموات و الأرض فی ستة أیّام ثمّ استوی علی العرش یغشی اللیل النهار یطلبه حثیثاً و الشمس و القمر و النجوم مسخّرات بأمره ألاَ له الخلق و الأمر تبارک الله ربّ العالمین".ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِين» . (4) ْ
6. در صحیفه الرضا از امام رضا (ع) نقل شده است: به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان: «بِسمِ اللِه العظیم رَبِّ العَرشِ العَظیم إلاّ ذَهَبْتَ وَ انْقَرَضْتَ » (5)
7. علامه کفعمی دعایی به عنوان حدیث قدسی نقل کرده است که خداوند به حضرت محمد(ص) فرمود: کسی که دوست دارد از سحر در امان باشد، بگوید:
ْ "اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَی وَ خَاصَّهُ بِکَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ کَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِیدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلَقِّفَهَا إِفْکَ أَهْلِ الْإِفْکِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِینَ وَ مُبْطِلَ کَیْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ کَادَنِی بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَیْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ وَ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّی تُرْجِعَهُ عَنِّی غَیْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ لِی وَ لَا شَامِتٍ بِی إِنِّی أَدْرَأُ بِعَظَمَتِکَ فِی نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَکُنْ لِی مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا یَا کَرِیم‏" . (6)
امیداوریم که این دغدغه هرچه زودتر از خانواده شما برطرف گردد ؛ اما در نهایت با توجه به مواردی که در سؤال ذکر فرمودید ،چند نکته به شما توصیه می شود:
1.این اتفاق که هر دختری خواستگارانی داشته باشد و برخی از آن ها را که مورد تایید و مطلوب می باشند، در عمل از دست بدهد ،هرگز نشانه سحر و جادو و یا بسته شدن بخت نیست ،بلکه درشرایط کنونی جامعه ما سن متوسط ازدواج دختران بین 25 تا 30 سال کاملا طبیعی است. اگر چه در نگاه اطرافیان و یا احساس خودمان ازدواج مان تاخیر داشته باشد. اما نباید این تلقی ما را دچار اضطراب و نگرانی کند و از واقعیت دور نگه دارد. به هر حال این اتفاق می تواند عوامل دیگری داشته باشد که گاهی از نظر شما پوشیده است . به راحتی می توان آن ها را برطرف نمود، ولی هرگز نباید این اتفاقات روحیه شما را خراب کند و توکل و ایمان شما به خداوند و مقدرات او و اطمینان به خیرخواهی او را از شما بگیرد. به خداوند توکل و اعتماد کنید. بدانید که قدرت و اراده او بر هر قدرت و اراده دیگری غالب و مسلط می باشد.
2. متاسفانه در زمان كنوني مساله بالا رفتن سن ازدواج و نداشتن خواستگار مناسب براي بسياري از دختران تبديل به معضلي بزرگ شده است كه البته اين امر تابع علل مختلفی است ، اما نبايد از اشتباهات فردي خود اين افراد و خانواده ها در تحقق اين امر هم غفلت نمود .
مثلا تدين و تقوا براي برخي از دختران جامعه ما تبديل به نوعي خمودي و اشك و آه و توسل و حضور در محافل دعا و ذكر شده است ، در حالي كه مي توان همه اين امور را در كنار نشاط و موفقيت در ورزش و علم و فعاليت هاي سالم اجتماعي ، خوش پوشي و آراستگي كامل اما شرعي و مانند آن داشت . به اصطلاح به صورتي مشروع زمينه جلب توجه و تمايل خواستگاراني لايق و متناسب را براي خود فراهم نمود .
به يقين كوتاهي هاي بسياري از بانوان عزيز در انجام اين رفتارها و تعلل از مطرح كردن خود و جلوه دادن نشاط و سرزندگي و لياقت خود به خصوص در جمع هاي بانوان و محيط هاي عمومي زنانه و مانند آن ، عامل مهمي در تاخير در ازدواج آنان است.
3. گسترش بي رويه پرداختن به موضوعات جنسي و بالا بردن سطح توقعات جنسي جوانان و جا افتادن نوعي توقع كاذب در اين حوزه باعث شده كه اكثر پسران به دنبال ازدواجي باشند كه سطح توقعات خاص جنسي آنان را برآورده كند . برداشت عمومي آنان اين است كه اين امر در ازدواج با همسري متدين و مذهبي برآورده نخواهد شد . البته تصوری نادرست است اما به هر حال یکی از علل خاص به وجود آمدن وضعيت كنوني براي برخي از دختران متدين و مذهبي است ؛ اما در عين حال نبايد فراموش كرد كه بانوان محترم نيز در رقم خوردن وضعيت كنوني براي خود بي تاثير نيستند ؛ در واقع يك دختر متدين و مذهبي در وضعيت كنوني جامعه به چه دليل بايد از خود رفتارهايي نشان دهد كه چنين تلقي و تصوري از او به ذهن مخاطبان برسد و ازدواج با او نوعي ريسك محسوب گردد ؟!
نشان دادن سرزندگي و نشاط و افزودن موفقيت هاي فردي و اجتماعي در عرصه هاي مختلف كه همه عوامل گوناگوني در جهت جلب توجه و تمايل خواستگاران به اوست، اموري نيست كه خلاف اصول ديني و حتي تقوايي به حساب آيد ؛ اما در عين حال ديده مي شود كه بسياري از دختران متدين از ورود در اين حوزه سرباز مي زنند .
پيشنهاد مي كنيم بدون ورود به عالم توهمات و تصورات نادرست با توكل اميدوارانه به خداوند ، به آنچه تاكيد كرديم، توجه بيش از پيش داشته باشيد و در عين رعايت تقوا و نجابت و پاكي ،با رويكردي جديد به خود و رفتارهاي خويش و همچنين عنايت هاي خداوند بنگريد و نشاط و سرزندگي و تلاش براي ارتقاء توانمندي هايتان را سرلوحه زندگي تان قرار دهيد ..

پی­نوشت­ها:
1. حاج شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم،نشر بلاغت، قم، بی تا .
2. علامه محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج92، ص129، مؤسسه الوفاء، بيروت، 1404 ه.ق،
3. همان.
4. مفاتیح الجنان، باقیات صالحات، باب سوم.
5. همان.
6. کفعمی، مصباح الزایر، ص 228، انتشارات الاعمی للمطبوعات،بیروت، 1403ق.