با سلام و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز

چهار ماه از ماه‏های سال قمری «ماه حرام» نامیده شده‏اند که عبارتند از: ذی قعده، ذی حجّه، محرم و رجب. این ماه ها را بدان جهت ماه های حرام گفته اند که عرب‏ها جنگ کردن در این ماه‏ها را حرام می‏دانستند؛ حتی اگر کسی در یکی از این ماه‏ها قاتل پدر یا برادرش را می‏دید، او را نمی‏کشت. این به سبب ارزش و احترامی بود که پیش از اسلام برای این چهار ماه قائل بودند. برای همین ماه رجب را ماه نابود کننده قحطی و آلات جنگی می ‏نامیدند؛ زیرا با ترک جنگ، فقر و قحطی و خونریزی از بین می‏رفت. ماه رجب را ماه اصمّ (گنگ) نیز می‏ گفتند، زیرا با آمدن این ماه دیگر صدای اسلحه ‏ها به گوش نمی‏ رسید.

در بسیاری از کتاب‏های لغت نیز آمده که علت نامیده شدن این ماه‏ها به ماه‏های حرام، آن بوده که مردم در ایام جاهلیت در آن ایام به جنگ نمی‏پرداختند و جنگ بر آنان حرام بوده است

در مجمع البیان ذیل آیه «منها اربعة حرم» (1) آمده است: «معنای حرام بودن این چهار ماه آن است که دریدن پرده محرمات در این ماه‏ها خیلی بزرگ‏تر از ماه‏های دیگر است. این که خداوند میان دوازده ماه، حرمت برخی را بزرگ‏تر از دیگری قرار داده، به لحاظ مصالحی بود که در جلوگیری از ظلم در آن ها وجود داشت. چه بسا همین جلوگیری از ظلم در این ماه‏ها منجر به ترک ظلم در دوره سال می‏ گشت . آتش جنگ یکسره خاموش می‏ شد . حمیت و تعصب، در این فرصت موقت شکسته می‏ شد.

اسلام نیز به جهت پرهیز از جنگ و خونریزی و برای تثبیت صلح میان انسان ها، این امر را مثبت تلقی کرد و بر آن صحه گذاشت، و مسلمانان در آن ها به جنگ و خونریزی نمی‏پرداختند، مگر آن که دشمنان جنگ را آغاز کنند. اسلام درهر سال یک آتش بس چهار ماهه اعلام می کند تا این زمینه ای برای صلح پایدار را به وجود آورد و نشانه روح صلح طلبی اسلام به شمار آید. (2 )

پی نوشت ها:

1. توبه (9) آیه 36.

2. تفسیر نمونه ،ج7 ،ص408 - 409 .