نظر امام خمینی، آیت الله مکارم، آیت الله شبیری زنجانی:
واکسن و تزریق آمپولی که به جای دارو استعمال می شود و یا عضو را بی حس می کند، اشکال ندارد. احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری كند.(1)
نظر جدید آیت الله مکارمT، مساله 1339: تمام انواع آمپول های دارویی و تقویتی که به¬ صورت عضلانی تزریق می¬شوند و همچنین واکسن برای افراد روزه¬دار اشکالی ندارد، ولی تزریق آمپول و سرم¬هایی که در رگ استعمال می¬شود، جایز نیست و مبطل روزه است.
نظر آیت الله خامنه ای: احتياط واجب آن است كه روزه دار از آمپول‌هاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى كه در رگ تزريق مى‌شود و نيز انواع سرم‌ها خوددارى كند، لكن آمپول‌هاى دارويى كه در عضله تزريق مى‌شود و نيز آمپول‌هايى كه براى بى‌حسّ كردن به كار مى‌رود، مانعى ندارد.(2)
نظر آیت الله سیستانی: آمپول و سرم روزه را باطل نمى‌كند هر چند آمپول تقويتى يا سرم قندى نمكى باشد، روزه را باطل نمى‌كند.(3)
نظرآیت الله وحید خراسانی: تزریق آمپولی که به جای دوا استعمال می شود و یا عضو را بی حس می کند، اشکال ندارد. احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کند. (4)
نظر آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خودداری کند و فرقي بین آمپول¬ها نیست، ولی اگر لازم شد و تزریق کرد، روزه باطل نمی¬شود. (5)
پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع، ج1، مسأله1576.
2. آیت الله خامنه ای، رساله اجوبه الإستفتائات، مسأله767.
3. توضیح المسائل، مراجع، ج1، ذیل مسأله1576.
4. آیت الله وحید، توضیح المسائل، مسأله1584.
5. آیت الله صافی گلپایگانی، مسأله 1585.