پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
در پاسخ به سؤال شما مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. این که می فرمایید: «حدود یک سال عاشق پسری شدم» نشان می دهد که شما با پسر مورد نظر بدون اطلاع خانواده ها یتان در ارتباط بوده اید، این کار ضمن این که از لحاظ شرعی و روانشناختی خالی از اشکال نیست، آسیب های فراوانی در آن نهفته است که شکست عشقی فعلی شما یکی از پیامدهای آن است.
2. به هر حال، از اينکه روزهای ناشادی را تجربه می کنيد متأثريم، شکست عشقی یکی از درد آورترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی رخ دهد؛ اما مسلما آخر دنیا نیست. آنچه مسلم است زندگي انسان فراز و نشيب هاي زيادي دارد و اين فراز و نشيب ها همراه با پيروزيها و شكست ها، ناكامي ها و موفقيت هاست و تقريباً همه ي انسان ها با يك چنين فرآيندي درگير هستند و اين حوادث تلخ و شيرين را در گستره زندگي خود تجربه مي كنند. اما چرا واكنش افراد نسبت به اين حوادث متفاوت است؟ چرا بعضي با يك بار مواجه شدن با تجربه تلخ مستاصل و درمانده مي شوند و در مقابل، عده اي بارها ناكامي ها را تجريه مي كنند اما اميدوارانه به جنگ با مشكلات مي روند و پيروزي خودشان را در تسليم نشدن در مقابل مشكلات و سختي ها مي دانند. چرا بعضي خوشبختي را در اين مي دانند كه هيچ گاه با ناكامي مواجه نشوند و بعضي مواجه شدن با ناكامي را لازمه ي زندگي طبيعي خودشان مي دانند؟ پاسخ به همه ي اين چراها در اين سخن نهفته است كه انسانها هر كدام درك متفاوتي از زندگي دارند چه اينكه ممكن است دو نفر در يك شرايط همسان زندگي مي كنند؛ اما يكي از شرايط زندگي ناراضي، ناراحت و نگران است و دائماً با منفي بافي ها خود را در تله ي افسردگي گرفتار و ديگري در همان شرايط اما راضي، بدون نگراني و پذيراي واقعيت هاي زندگي و به فكر اصلاح و تغيير شرايط موجود مي باشد. اگر كمي دقت كنيد اين موضع گيري متفاوت و بعضاً متعارض ناشي از درك و شناخت افراد از واقعيت هاي زندگي است بنابراين بهترين راه حل براي مقابله با شكست ها و بهترين پيشنهاد براي استفاده از فرصتهايي كه در زندگي براي انسان پيش مي آيد اين است كه شما شناخت و درك خودتان را از اوضاع و شرايط زندگي تصحيح كنيد آنگاه حوادثي كه در زندگي براي شما رخ مي دهد بهتر مورد تجزيه و تحليل ما قرار مي گيرند و تجزيه و تحليل درست از مسائل، شما را در گزينش راههاي صحيح كمك مي كند.
پس وجود شکست در زندگی دنيایی قطعی است. مهم اين است که شما با شکست های زندگی چگونه روبرو می شويد و بی دليل «رخداد ها » را به «بحران» تبديل نکنيد؟! مسلماً هر چقدر با اين رخداد عقلانی تر رفتار کنيد تحمل آنها برايتان آسان تر و راههای بعدی روشن تر خواهد شد و هر چقدر به اين شکست، رنگ و لعاب عاطفی بدهيد روانتان آزرده تر و مسير آينده را تاريک تر خواهيد ديد.
3. دوست عزيز! اين گونه رخدادها هم می تواند افسرده کننده باشد و هم سازنده؛ يعنی می شود از اين رويداد درس گرفت و تجربه ای اندوخت و حرکت کرد و هم می توان عقب گرد کرد و دوباره به گذشته بازگشت و در آنجا برای هميشه توقف کرد! برای گرفتار نشدن به اين «بحران خود ساخته» به نکات زير خوب توجه نمائيد:
1- این مطلب را روزی چند بار با خود تکرار کنید: اگر به خدا اعتقاد دارم و می دانم مسبب الاسباب اوست پس چرا نااميد و غمگين شوم و به او که از تمام زندگيم آگاه است تکيه نکنم! خدا در قرآن کريم سوره طلاق آیه2 می فرماید: « هر که تقوا پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او قرار خواهد داد»
2- از لحاظ روان شناسی یکی از علل ابتلا به افسردگی در جوانان، شکست های عشقی و عاطفی است که در این زمینه، بعضی از افراد در اين هنگام به ناارزنده سازی هایی دست می زنند و تمام داشته های مثبت خود را قربانی این رویداد می نمایند و زندگی را کاملاً تیره و تار می بینند و خود را داغون می سازند. برای اینکه شما جزو این دست آدم ها نباشید لازم است به فعالیت های مثبت و تقویت کننده و لذت بخش سالمی که قبل از این ماجرا برایتان مطرح بود روی بیاورید. و از ورزش ها، هنرهای دستی و فعالیت های بدنی سود بجویید.
3- به توانايي ها و امكاناتي كه خداوند در اختيار شما گذاشته فكر كنيد. اگر همين الان نگاهي به سر تا پاي خود كنيد سراسر وجود شما را نعمت هاي خداوند پر كرده پس چرا خود را شكست خورده و مفلوك مي انگاريد. برخيزید و از آن همه امكانات براي جبران گذشته بهره بگيرید و از منفی بافی پرهیز کنید.
4- گاهی عامل این گونه شکست ها خودمان هستیم اگر شما به آسیب های ارتباط دختر و پسر توجه می کردید، بی جهت دل در گرو آن فرد نمی بستید و با او وابسته و عاشق نمی گردیدید، الان حال و روز بهتری داشتید، بنابراین بهتر است از خطای گذشته درس بگیرید و با خود عهد کنید که دیگر در این گونه مواجهه های آسیب زا قرار نگیرید. قدمی در اصلاح خطای گذشته خود بردارید که به یقین خداوند به یاری شما خواهد شتافت.
5- سعی کنید با اتخاذ برخی راهکارها پسر مورد نظر را فراموش کنید. به هیچ وجه در مسیر رفت و آمد او قرار نگیرید و با او تماس نداشته باشید و به او هم اجازه تماس مجدد را ندهید، تمام چیزهایی که شما را به نوعی به یاد او می اندازد از بین ببرید و سعی کنید هیچگاه به او فکر نکنید و اگر ناخواسته به فکرتان آمد، فکرتان را از او منصرف کنید و به کاری مشغول گردید. اگر موقعیت ازدواج دارید و خواستگار مناسبی دارید او را بپذیرید.
6- اگر شکست عشقی شما و حالات افسرده وار شما بهبود نیافت و یا در عمل نتوانستید موضوع عشقتان را فراموش کنید، در این صورت لازم است به صورت حضوری با روانشناس باتجربه ای گفتگو کنید و راهکارهای درمانی بیشتر را از او بجویید.