در زندگی هیچ مشکلی نداریم مثلاً از نظر مالی ولی از نظر اعتیاد شوهرم از نظر روحی زجر می کشم.
دیگه نمیدونم چجوری میتونم جلوی این مشکل رو با آرامش بگیرم چون احساس می کنم شاید روی فرزندانم تأثیر منفی بگذاره
ایشان به تریاک اعتیاد دارند.
و هیچ چیز هم در زندگی کم نمیگذاره
از نظر کاری و اخلاقی و در کل از هر نظر هیچ مشکلی نداره تنها مشکل زندگیمون فقط اعتیاد همسرم هست.
همسرم به هیچ صراطی برای ترک اعتیاد مستقیم نیست و قصد ترک نداره و من از این موضوع زجر می کشم و روی اعصاب و روانم و روحیم تأثیر گذاشته.
لطفاً راه حلی پیش پام بگذارید.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
در پاسخ به سؤال شما مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. اعتیاد به مواد مخدر در واقع یک نوع وابستگی روانی است و وابستگی روانی به هر چیزی، امری مذموم و مطرود است که عقلاً و منطقاً امري به شدت نکوهيده‌اي است. فرد وابسته به مواد مخدر در واقع فرد معتادی است که هر از گاهي براي به حد طبيعي رساندن سطح عملکرد خود، نيازمند مصرف مواد مخدر است و دلش به موضوع وابستگي و مواد مخدر خوش است. این نوع وابستگی اگر چه در حال حاضر مشکلی برای زندگی شما ندارد ولی در دراز مدت، به نوعي فرد معتاد و وابسته به مواد را از زندگي روزانه ‌و عادي خود خارج مي‌سازد و اثرات مخرب و خانمان سوز خود را بر زندگی شما خواهد گذاشت. اعتیاد بلای خانمان سوزی است كه نه تنها فرد معتاد را به مرور زمان، سربار جامعه می نماید و جسم و جان او را نابود می سازد. بلكه از جهات عاطفی و اقتصادی، خسارت جبران ناپذیری را متوجه خود فرد معتاد و خانواده وی می نماید كه نتیجه آن فلاكت و بدبختی است. به این دلایل است كه توصیه می گردد خانواده بیماران معتاد قضیه اعتیاد را سرسری نگیرند و از کنار آن به سادگی نگذرند. بلکه هر چه زودتر و سریع تر برای ترك و درمان اعتیاد نزدیکان اقدام نمایند تا از این بلای نابود كننده انسانیت و خانمان سوز پیشگیری نمایند و خود و فرد معتاد را نجات بخشند. اگر با دقت بیشتری به اعتیاد و پیامدهای آن نگاه كنید متوجه می شوید كه خسارت های مادی كه روزانه و به تدریج به اقتصاد فرد معتاد، خانواده وی و جامعه وارد می شود خیلی بیشتر از هزینه ناچیزی است كه برای ترك و درمان بیماری اعتیاد خرج می شود. بنابراین ترس شما از حوادث احتمالی آینده، کاملاً به جا می باشد. اما باید توجه داشت که صرف ناراحتی و به هم ریختگی روحی و روانی شما و كم حوصلگي و كم طاقتي و احیاناً تندي و خشونت در برابر این واقعه، مسأله را حل نمي كند. بلكه خود می تواند نقطه شروع نزاع و كدورت و شروع بحران و تشدید اعتیاد شوهرتان گردد.
2. در ابتدا لازم است بدانید كه از دیدگاه روان پزشكی و پزشكی، فرد معتاد یك بیمار است و بیماری وی مانند سایر بیماری ها نیاز به درمان و مراقبت های ویژه دارد. بهترین گام برای درمان اعتیاد شوهرتان و بهترین راه ترک اعتیاد او، ایجاد انگیزه است، یعنی این که کاری کنید که او خود به این نتیجه برسد که مصرف مواد افیونی و مخدر، به ضرر خود، اطرافیان، خانواده و جامعه است. تا این شناخت در او به درستی شکل نگیرید، انگیزه لازم برای ترک در او به وجود نمی آید و طبیعتاً او گامی در این خصوص بر نخواهد داشت و تلاش های شما نیز ناکام و بی ثمر می ماند، بنابراین در ابتدای امر همه تلاش خود را بر این امر معطوف کنید که شناخت او را از اعتیاد و مضرات آن افزایش دهید و در نتیجه آن در او انگیزه لازم را برای ترک و درمان کامل اعتیاد ایجاد کنید و فراهم آورید.
3. دومین گام برای درمان اعتیاد شوهرتان، ریشه‌یابی علل و دلایل گرایش به اعتیاد شوهرتان است، تا علل گرایش به اعتیاد شوهرتان ریشه یابی و کشف نگردد، در درمان اعتیاد او توفیقی نصیب شما نخواهد گشت، بنابراین تمام کوشش خود را بر این امر متمرکز کنید و علل اعتیاد شوهرتان را پیدا کنید و در قدم بعدی در صدد ریشه کن کردن آن بر بیایید
4. گام بعدی ایجاد بستری مناسب در خانواده برای درمان اعتیاد و ترک اعتیاد شوهرتان است، شما به عنوان همسر و خانواده او نقش اساسی در برابر این پدیده شوم دارید، خانواده با ایجاد انگیزه، ریشه‌یابی علل گرایش به اعتیاد، مشاوره دادن به فرد معتاد و همچنین کمک گرفتن از روانپزشکان مجرب برای ترک دادن معتاد و کمک های خالصانه و پیگیری مجدانه و ایجاد بستری مناسب برای ترک و درمان اعتیاد، اثربخشی بیشتر خواهد داشت. معمولاً فرد معتاد می‌تواند با انگیزه‌ای که خانواده برای او در چارچوب خانواده به وجود می‌آورد این آسیب اجتماعی را از خود دور کند یا آن را تحت کنترل درآورد.
اعضای خانواده می‌توانند از مشاوران و روانپزشکان در ایجاد انگیزه یا تقویت اراده معتادشان کمک بگیرند یا با حضور در سمینارهای مختلف میزان آگاهی آن ها بالاتر می‌رود. مطمئناً فرد معتاد وقتی تلاش خانواده‌اش را برای ترک دادن خود ببیند از میزان عشق و علاقه آنها به خودش واقف می گردد و انگیزه‌اش برای ترک قوی تر می‌شود. خانواده باید بداند که اعتیاد چه عواقبی دارد و فرد معتاد را از آنها باخبر کند؛ در عین حال شرایط مورد علاقه‌اش را در حد طبیعی برایش فراهم و تشویقش کنند که اگر دست از اعتیاد بردارد چه آینده روشن و زیباتری در انتظارش خواهد بود.
5. با این اوصاف سعی کنید در درجه اول اعتیاد شوهرتان را بپذیرید و او را به چشم بیمار بنگرید و کاری کنید که او بداند که دلسوز و خیر خواه او هستید، بیش از گذشته به او محبت کنید و او را احترام نمایید، هرگز از پرخاشگری کلامی و رفتاری و وسیله ای در برابر اعتیاد شوهرتان استفاده نکنید. او را مورد توهین و ناسزا قرار ندهید. این رفتار علاوه بر آن که از نظر مذهبی مورد پذیرش قرار نمی گیرد، بلکه از نظر روانشناختی هم نمی تواند مورد پذیرش باشد. این می تواند به روابط شما و پذیرش بیماری او خدشه وارد کند و او را به مقاومت در برابر شما وادار نماید. بایستی ارزشمندی وی را مورد توجه قرار دهید و نه آن که او را بی ارزش سازید. به وی بفهمانید صرفاً با اعتیاد او و رفتارش مشکل دارید و نه با شخص وی. به او نشان دهید که به عنوان شوهر هنوز برای وی ارزش و احترام قایل هستید؛ هر چند که با رفتار اعتیاد او مشکل دارید. در برابر هر گامی که در جهت درمان و ترک اعتیاد خود بر می دارد او را تشویق و ترغیب کنید.
6. یادتان باشد که گاهی برخی افراد هستند که به طور متداول از سالیان پیش از تریاک به عنوان یک وسیله تفننی استفاده نموده اند و هرگز در این مسأله پیشروی هم نمی نمایند. این افراد نمی توانند به سادگی تریاک را رها نمایند. بنا بر این لازم است در این زمینه هوشمندانه عمل کنید و گام های پیشنهادی پیشین را با ظرافت عمل نمایید تا به نتیجه رضایت بخش نایل آیید.
7. وقتی مراحل پیشین را با موفقیت دنبال کردید و احساس کردید که شوهرتان به بیماری و رفتار نابهنجار خود آگاهی پیدا کرده است در این صورت برای ترک و درمان قطعی اعتیاد او باید فرایندهای علمی درمان را طی کنید، در این خصوص می توانید با مرکز ملی اعتیاد با شماره 09628 تماس بگیرید و با مشاوران متخصص آن ها مشورت کنید و راهکارهای لازم درمان و ترک اعتیاد را دریافت کنید. و نیز با مسئولان يا دست‌اندركاران كمپ‌هاي ترك اعتياد و پزشکان با تجربه و حاذق در این زمینه گفتگو کنید و چاره جویی نمایید. بي‌شك افراد متخصص در اين زمينه راه هاي برون‌رفتي زيادي متناسب با شرايط خاص شوهر شما در سر دارند كه مي‌توانند به شما کمک نمايند.