من دختری 22 ساله هستم . 1 خواهر و 2 برادر دارم زندگی ما تقریبا" از حالت طبیعی خارج شده و هیچ چیز برای ما جور نمی شود ازدواج برای ما تبدیل به یک مسئله شده خواهر من 31 سال دارد و تا الان موفق به ازدواج نشده با این که دختری تحصیل کرده است و از نظر ظاهری هم مشکلی نداردولی با این حال هر چه تلاش می کند موفق نمی شود خیلی هم به خدا توکل کرده و از راههای دینی استفاده کرده البته این مسئله برای من هم صدق می کند احساس می کنیم چیزی مانع ازدواج خانواده ی ما می شود البته در بیشتر کارهای ما گره وجود دارد ایا امکان دارد کسی بخت ما را بسته باشد چون ما در اطرافمان از این افراد که در این کارها باشند داریم.

با تشکر

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
خواهر گرامی!
با توجه به عواملی که سن ازدواج را افزایش داده و موانعی که بر سر راه ازدواج برای جوانان وجود دارد، نباید عدم توفیق در ازدواج موجب نگرانی و اضطراب شدید و باعث پیدایش مشکلات روحی و روانی گردد؛ یا آن را به سحر و جادو و طلسم و مانند آن نسبت دهید. زیرا نداشتن خواستگار یکی از مشکلات رایج در میان دختران امروزی است. این مشکل بسیار فراگیر شده و اختصاصی به شما ندارد. چرا که همه ما در اطراف خود شاهد دخترهای بسیار شایسته‌ای هستیم که به هر دلیلی حتى یک خواستگار نداشته‌اند.
پس لازم است به نکات زیر توجه کنید .
1. همواره به خود گوشزد نمایید که هنوز فرصت برای ازدواج موفق را خواهم داشت. این نکته را به هیچ‌ عنوان خود فریبی قلمداد نکنید؛ بلکه به خود به باورانید که ان شاء الله « کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور».
2. همیشه زود ازدواج کردن به معنی زودتر به خوشبختی رسیدن نیست ، اگر در زندگی بسیاری از کسانی که زود ازدواج کردند - به خصوص در مواردی که آشنایی‏ها از طریق‏های غیر مشروع انجام گرفته - دقت و تأمل کافی صورت گیرد، آشکار می‏گردد که زود ازدواج کردن همیشه به صلاح دختر و زندگی‏اش نبوده، بلکه گاهی زود ازدواج کردن شرّی است که گریبانگیر فرد می گردد، مدت‏ها زندگی مشترک دختر و خانواده‏های دو طرف را تلخ می سازد. پس زود به خانه بخت رفتن همیشه به معنای خوشبختی نیست.
3. خانه بخت را منحصر در ازدواج ندانید. همه تخم مرغ های خوشبختی را در سبد ازدواج نچینید. همه برگه های زندگی را در موضوع ازدواج خرج نکنید. چه بسا زنان بسیار تأثیرگذاری در جامعه بوده اند که در پرتو تحصیل و کار و اشتغال مولد، به خانه بخت واقعی خود راه یافته اند. بنا بر این ،تمرکز ذهنی خود را تا زمان مقتضی، و تا زمانى که امر ازدواج تان محقق نشده ، از ازدواج به سوی امور مثبت دیگر ببرید. به هیچ عنوان اجازه ندهید مسئله ازدواج به صورت یک مسئله بغرنج تمام فضای ذهنی شما را اشغال کند.
4. در ناکامی‌ها به جای بغرنج سازی به ساده‌سازی و عادی سازی بپردازید، چرا که ناکامی‌ها آن قدر هم فکر می‌کنیم ناکامی نیستند. بر عکس کامروایی‌های ما هم آن قدر هم کامروایی محسوب نمی‌گردد، نمونه‌اش همه دختران ازدواج کرده‌ای هستند که با هزار امید و آرزو راهی خانه بخت می شوند، ولی دیری نمی پاید که چیزی جز طلاق قانونی یا عاطفی نصیب آنان نمی‌گردد. آرزو می کنند که ای کاش تن به ازدواج نمی دادند.
5.دعا براى فراهم شدن زمینه ازدواج با همسری شایسته از کارهای خوب ، مستحب و مورد ترغیب است.
امّا اجابت دعا همیشه آن نیست که خواسته انسان به همان گونه و در همان زمانی که توقع دارد، برآورده شود .
امیر مؤمنان (ع) می‌فرماید: «دیر اجابت نمودن خدا، ‌تو را ناامید نکند که بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی‌تر گردد و بخشش خدا کامل‌تر شود. چه بسا چیزی را از خدا خواسته‌ای آن را به تو نداده ، ولی بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به تو داده است و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو می‌داد، ‌تباهی دین و دنیای خود را در آن می‌دیدی». (3).
بدان که هیچ دعایی بی اثر نیست. هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد. اما گونه‌های استجابت آن مختلف است. بنا براین :
اولا : ذهن تان را به سمت سحر و طلسم و مانند آن نبرید . علت تأخیر ازدواج را به آن منحصر نکنید.
ثانیا : لازم است به نکات مهم زیر توجه نمایید و در آن تأمل کنید.
یک: موانع باطنی را با اموری مانند صدقه و استغفار و ...، برطرف نمایید.
دو : اگر پیش تر خواستگاری آمده ولی کار جور نشده لازم است با بازنگری موانع ظاهری را در پرونده‌های قبلی خواستگاری شناسایی کنید و ببینید چه عواملی موجب محقق نشدن ازدواج و به هم خوردن آن می شده ، آن ها را در خواستگاری‌های بعدی برطرف نمایید. به عنوان مثال به برخی از جنبه های منفی توجه کنید :
- دختری که خود را خیلی مشتاق طرف مقابل و خواستگار خود نشان می‌دهد ، یک ضعف تلقی می شود.
- دختری که از موضع بالا با خواستگارش صحبت می کند .
- دختری که خیلی از خودش و خانواده و فامیلش تعریف می کند .
-- دختری که زیاد رمانتیک فکر می کند.
- دختری که زیاد شرط و شروط می گذارد.
- دختری که طرف مقابل را زیاد سؤال پیچ می کند.
و .....
همه این ها دافعه در طرف مقابل ایجاد می‌کند.
رابعا - اگر چه بخشی از سحر و طلسم واقعیت دارد و امری پذیرفتنی است ،ولی بدانید اکثر این گونه باورها (شانس و اقبال ،بخت و ستاره یا سحر و جادو و طلسم)که در مردم وجود دارد، نه پایه و اساس عقلی و علمی دارد و نه دینی . این قبیل امور دکان بازاری است که برخی شیادان سود جو از کثرت مشکلات مردم و یا از عدم آگاهی آنان سوء استفاده می کنند 0آن قسم از سحر و طلسم که در برخی کتب آمده است، اگر چه اصلش واقعیت دارد، ولی اصل و حقیقت آن در دسترس مردم و شیادان نیست. بنا بر این ذهن خود را از این حرف های بی اساس و خرافی پاک کن.
اغلب چنین مشکلاتی در زندگی از عوامل طبیعی سرچشمه می گیرد .
در هر صورت به نظر می رسد که تأخیر ازدواج تان ربطی به سحر و طلسم ندارد .
اگر بر فرض، موردی پیدا شد که سحر یا طلسمی در کار بود، می‌توان از راه‌های زیر برای بطلان آن اقدام کرد:
1. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم را زیاد بگویید و در آغاز انجام هر کاری به خدا توکل کنید و از شر شیطان به خدا پناه ببرید.
2- خواندن سوره‌های فلق و ناس. (1)
3. خواندن آیه51 و 52 سوره قلم (یعنی از: «و إن یکادالّذین...») و همچنین خواندن "آیت الکرسی". (2)
3. در روایتی از امیر مؤمنان و امام صادق - علیهما السلام - نقل شده: جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید: «بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّة إلاّ بالله». همچنین آیات و 82 سوره یونس: «قال موسی ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین و یحقّ الله الحقّ بکلماته و لو کره المجرمون». بعد از آن، آیات 27 تا 46 سوره نازعات، یعنی: «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها (27)رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها (28)وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها (29)وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها (30)أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها (31)وَ الْجِبالَ أَرْساها (32)مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ (33)فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى‏ (34)يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعى‏ (35)وَ بُرِّزَتِ الْجَحيمُ لِمَنْ يَرى‏ (36)فَأَمَّا مَنْ طَغى‏ (37)وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا (38)فَإِنَّ الْجَحيمَ هِيَ الْمَأْوى‏ (39)وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ (40)فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏ (41)يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها (42)فيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها (43)إِلى‏ رَبِّكَ مُنْتَهاها (44)إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشاها (45)كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَها لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِيَّةً أَوْ ضُحاها» (46) و بعد از آن، آیات 118 تا 122 سوره اعراف، یعنی: «فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین وألقى السحرة ساجدین، قالوا آمنّا بربّ العالمین ربّ موسى و هارون» نوشته شود. (3)
4. همچنین از حضرت روایت شده است که جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو و مانند آن ، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بسم الله و بالله" سنشدّ عضدک بأخیک و نجعل لکما سلطاناً فلا یصلون إلیکما بآیاتنا أنتما و مَن اتّبعکما الغالبون». (4)
پی نوشت ها:
1. حاج شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باب باقیات الصالحات.
2. همان.
3. همان؛ علامة المجلسي، بحار الانوار، ج 92، ص 129، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه.ق.
4. بحار الانوار، ج 92، ص 124.