آخه من شنيدم كه اين ذكر رو بايد زير نظر استاد دنبال كرد

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز:
خداوند سبحان در مورد ذكر يونسى در سوره مباركه انبياء فرموده: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِبا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنينَ؛ (1) و ذاالنون [ يونس‏] را (به ياد آور) در آن هنگام كه خشمگين ( از ميان قوم خود ) رفت؛ و چنين مى‏پنداشت كه ما بر او تنگ نخواهيم گرفت؛ ( امّا موقعى كه در كام نهنگ فرو رفت،) در آن ظلمتهاي ( متراكم ) صدا زد: ( خداوندا ) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمكاران بودم! پس ما دعاى او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات مى‏دهيم‏».
در روایتی از امام صادق علیه السلام نیزآمده: «عجبت لمن فزع من أربع كيف لا يفزع إلى أربع؟ عجبت لمن خاف كيف لا يفزع إلى قوله:«حَسْبُنَا اللَّهُ و نِعْمَ الْوَكيلُ ؛ (2) فانّى سمعت اللّه عزّ و جلّ يقول بعقبها: فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ و فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسهُمْ سُوءٌ (3) و عجبت لمن اغتمّ كيف لا يفزع إلى قوله:«انْ لا الهَ الا انْتَ سُبْحانَكَ انِّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ» ( 4) فإنّى سمعت اللّه عزّ و جلّ يقول بعقبها:نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ (5) و عجبت لمن مكربه كيف لا يفزع إلى قوله: «أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرْ بِالْعِبادِ» (6) فإنّى سمعت اللّه عزّ و جلّ يقول بعقبها:«فَوَقيهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا» (7) و عجبت لمن أراد الدّنيا و زينتها كيف لا يفزع إلى قوله: «ما شاء اللّه لا قوّة إِلا باللّه» (8)، فإنّى سمعت اللّه عزّ و جلّ يقول بعقبها:«إنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالا وَ وَلَدا فَعسى رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْرا مِنْ جَنَّتِكَ»(9) .وَ عَسى مُوجِبَة ؛(10) حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‏ترسد، چرا به چهار چيز پناه نمى‏برد:
تعجب مى‏كنم از كسى كه از دشمن مى‏ترسد چرا به ذكر: حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ يعنى: خدا ما را بس است و او بهترين پشتيبان است. پناه نمى‏برد، زيرا من شنيدم كه خداى بلند مرتبه مى‏فرمايد: «آنان با نعمت و بخشش الهى بازگشتند در حالى كه هيچ بدى به آنان نرسيد».
تعجب مى‏كنم از كسى كه گرفتار است چگونه به ذكر: لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ يعنى: خدايى جز تو نيست، تو منزهى و من از ستمگارانم. پناه نمى‏برد، زيرا من شنيدم كه خداى بلند مرتبه پس از اين ذكر مى‏فرمايد: «ما او را اجابت كرديم، و او را از اندوه رهانيديم، و مؤمنان را نيز مى‏رهانيم.
و تعجب مى‏كنم از كسى كه حيله به او زده شده است چگونه به اين دعا پناه‏نمى‏برد: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ؛ يعنى كار خود را به خداوند واگذار مى‏كنم كه او آگاه به بندگان است، زيرا من شنيدم كه خداوند در باره گوينده اين ذكر مى‏فرمايد: «خداوند او را از نيرنگهاى زشت آنان حفظ نمود».
و در تعجبم از كسى كه دنيا و زينت‏هاى آن را مى‏خواهد چگونه به اين ذكر پناه نمى‏برد: ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ؛ يعنى تنها آنچه را خدا بخواهد انجام مى‏شود، هيچ نيرويى جز از طرف خداوند نيست، زيرا من شنيدم خداوند بلند مرتبه در باره گوينده آن مى‏فرمايد: «اگر معتقد هستى كه من كمتر از تو مال و فرزند دارم پس اميدوارم پروردگارم بهتر از ثروت تو به من دهد». و كلمه «عسى» در اين آيه شريفه به معنى اميدوارى است.

تأثير اين ذكر شريف يعنى: ‏" لا إِلهَ إِلا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ "در قالب سه جمله‏"فَاسْتَجَبْنا لَهُ" ،"وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَم"ِّ،"وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنينَ". بیان شده که باید دقت بسزایی در آن داشت، به خصوص به جمله اخير كه مفاد آن عام است كه وعده فرموده، شامل همه مؤمنين است. (11)
در روایت شریف هم،امام عليه السلام از آيات ياد شده استنباط همیشگی تأثير اذكار یادشده را براى ابد مى‏فرمايد كه اختصاص به مقام خاص و مورد مشخّص ندارند. هر كس براى نجات از غم به ذكر يونسى ذاكر باشد مشمول رحمت"‏و كذلك ننجى المؤمنين"مى‏شود، و به همين میزان در رهائى از خوف و مكر سوء و در روى آوردن دنيا و زينت آن به كريمه‏هاى ياد شده. (12)

توصیه ما به شما این است که:
1. چون پیدا کردن استاد کامل در این زمان بسیار مشکل، و از طرفی به هر کس که چنین ادعایی دارد نمی شود اعتماد نمود، لذا خود را درگیر این مسأئل نکرده و صرفاً از دعاها و اذکاری استفاده نمایید که اولاً برای شما مفید باشد؛ ثانیاً عوارض نداشته و مشکل ساز هم نباشد.
2. ملتزم شدن به نماز شب و قرائت قرآن، یاد امام زمان (عج) بودن، رفق و مدارا نمودن با خلق خدا و دلسوزی برای آنان و دوری از رذائل اخلاقی و ... از بهترین دستورالعمل هایی است که انسان را به سعادت می رساند. اگر شما این امور را انجام دهید و مصلحت ایجاب نماید، خداوند تعالی استادی در مسیر راه شما قرار خواهد داد.
موفق باشید.

------------------
پی نوشت ها:
1. الانبیاء (21) آیه 87 - 88 .
2. آل عمران (3) آیه 173.
3. آل عمران (3) آیه 174.
4. الانبیاء (21) آیه 87.
5. همان، آیه 88.
6. غافر (40) آیه 44.
7. غافر (40) آیه 45.
8. الکهف (18) آیه 39.
9. همان.
10. بحرانى سيد هاشم،البرهان فى تفسير القرآن، ج‏3، ص 638، بنياد بعثت، تهران، 1416 ق.
11. علامه حسن زاده آملی، نورعلى‏نور ، ص 14، دار تشيع، قم، 1376ش.
12. همان، ص 15 .