من چندین بار از سایت مقام معظم رهبری استفتا کرد که آیا قوانین و مقراراتئ راهنمایی و رانندگی واجب است؟این را هم پرسیدم که اگر هرج مرج و حق الناس نشود باز هم اشکال دارد یا نه
ولی در هر صورت جواب می دادن رعایت قوانیبن واجب است
آخه اینکه من از خط عابر پیاه عبور نکنم یا اینکه بدون راهنما زدن مسیر خود را تغییر دهم اگر حق الناس نشود چه اشکالی با شرع دارد؟ اینگه از کجا در آمده؟اصلا خود آنان که این حرف را می زنند برای عبور از خیابان همیشه از خط عابر پیاده عبور می کنند ؟
یعنی من برای اینکه از ایستگاه اتوبوس به آن طرف خیابان بروم باید چند کلیو متر تا سر چهارراه بروم یا جایی دیگر که خط عابر پیاده داشته باشد بروم بعد صبر کنم چراغ سبز بشه دوباره چند کیلومتر برگردم!!!!!فقط برای اینکه از عرض چند متری خیابان عبور کنم؟
آیا ممکن است مسئولین استفتا دقیقا این مسئله نپرسیده و فقط به حکم آقا که می فرمایند واجب است بسنده کرده باشند؟
شما لطف کنید اگر می شود این را پی گیری کنید چون سایت آقا هم اینگونه سوالات که اینجا پرسیدم را جواب نمی دهد
لطف کنید حتما جواب را بهید آخر چیزی نیست که بتوان ان را اجرا یا اینکه علی الحساب احتیاط کرد

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز،
رعایت قوانین طبق نظر تمامی مراجع لازم است و خلاف مقررات نباید صورت بگیرد. البته مقرراتی که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و مورد تایید فقهای شورای نگهبان قرار گرفته است و به اصطلاح قانون کشوری شده است، رعایت این گونه قوانین لازم است. البته این یک واجب عقلی است و آثار مختص به خود را دارد؛ بدین معنا که اگر شخصی بر خلاف مقررات عمل کرد، قانون جلویش را می گیرد و احیانا او را جریمه می کند و در صورتی که مزاحمت با حقوق افراد در جامعه نداشته باشد، مثلا سد معبر نکند یا ضرری به مال و حیثیت دیگران نزند، گناهی که با ارتکاب آن جهنمی بشود انجام نداده؛ مثلا کسی که از روی خط عابر پیاده عبور نمی کند به جهنم نمی رود. ولی اگر حق دیگری را ضایع بکند یا باعث سد معبر بشود و یا مزاحمتی برای دیگران ایجاد بکند، در این صورت ها رعایت نکردن این قانون غیر از مجازات دنیوی ، عقوبت اخروی دارد و حرام و گناه است . (1)
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات ، س 1955 به بعد و سئوال از دفتر رهبری به شماره 7112467 .