سلام :
من 2 ساله ازدواج کردم و در واقع به یک اداره ای جهت کار وارد شده بودم که یک عیب داشت و آن هم بیمه ام بود که امروز و فردا می کردند تا اینکه من دارای فرزند شدم , اما اصل مسئله اینکه آقا من در طی این 2 سال همش سر نمازم و زندگیم دعام این بود که خدایا ای خالقم یا این مشکل منو حل کن یا دری دگر باز کن ... آخه مگه میشه تو این زمونه بدون بیمه زندگی کرد همش میگفتم خدایا امثال من شاید کمتر از من هم کار کنن ولی مشکل کار دارن ؟؟؟ دعا در این مورد فقط من نمیکردم بلکه خانواده ام و ... هم میکردن ( انتظار نداشتم خدا از عالم غیب بزور بیمه ام را فراهم کنه بلکه حداقل با توجه به اینکه درهای دگری که می زدم یکی رو برام باز می کرد ) تا اینکه اومد آخر 89 شد و نه عیدی ! نه پایان کار و... اونم 350 تومن حقوق ... زدم از کار بیرون / جالب اینجاست یک سال اواخر تو مراسم احیاء و محرم دعا فقط این بود که خدا نظری به کار من داشته باش ... چهل روز پشت سر هم زیارت عاشورا خواندم (تا اربعین ) که خدا ... الان 2 ماهه بیکارم از آشنا و بیگانه سراغ کار می گردم و همش دعا می کنم خلاصه اینکه الان که اینو می نویسم بیکار قراره تازه برم یه جایی اگه اونم به سنگ نخوره ( خواهش می کنم دعام کنید ) : اما سوال ::: خدا شاهده اصلا به هیچی نمی سوزم جز اینکه زیارت عاشورا خوندم + تا تونستم صلوات فرستادم + آیت الکرسی خوندم + ... انگار که نه انگار واقعا تو خانواده ( من و خانومم) تو شگرفیم که چرا ... چرا ... وقتی بابا یک کار پیدا نمیکنم اگه پیدا میکنم برکت نداره که بشینم مثل بقیه سرمو بندازم فکر چیزای دیگه ای باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دیپلم کامپیوتر هستم . بی نهات سپاسگذارم ./

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
پر سشگر محترم
تمامی مطالب تان به این برمی گردد که بر اثر دعا چرا شغلی برای تان پیدا نمی شود. خداوند به انسان حق دعا کردن را داده است. نه تنها اجازه‏ دعا را صادر فرموده ،بلکه عهده دار اجابت هم شده است:
ادعونى استجب لکم؛ (1) مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، منتهی نه به صورت مطلق، بلکه به صورت مشروط .
خداوند امر کرده که بندگان از او درخواست کنند تا عطا فرماید. از او طلب رحم کنند تا بر آنان رحم آورد ،چون در آیه مى‏فرماید: «و اسئلوا الله من فضله ان الله کان بکل شى‏ء علیما؛ (2) خداوند را از فضلش درخواست کنید. خداوند درباره‏ شما رحیم و مهربان است».
امام علی (ع) می فرماید: و اعلم ان الذى بیده خزائن السماوات و الارض قد اذن لک فى الدعاء و تکفل لک بالاجابه و امرک ان تساله لیعطیک و تسترحمه لیرحمک؛
بدان کسى که خزانه‏هاى آسمان‏ها و زمین در دست اوست ،به تو اجازه‏ دعا و درخواست کردن را داده و براى تو تکفل و ضمانت اجابت را فرموده است،تو را امر نموده که از او درخواست کنى تا به تو عطا کند و از او طلب رحمت کنى تا بر تو رحم آورد».(3)
دعا در جای خودش مناسب است، ولی به نظر می رسد حضرتعالی بیش از اندازه واسطه های معمول عرفی را رها کرده و به دعا چسبیده اید حتی کار برای تان فراهم شده و عجله کرده، آن را رها نموده اید ! صرف دعا نه تنها برای شما بلکه برای هیچ فردی سودی ندارد. اجابت دعا از سوی خداوند مشروط به این است که انسان ها مقدمات کار را فراهم کنند. فن و حرفه و هنری را یاد بگیرند. به جاهای مختلف از طریق دوستان و آشنایان خود را عرضه نمایند .
می توانید الان کار خود را خوب و حرفه ای یاد بگیرید، سپس به جاهای مختلف مراجعه کنید. حتما جایی برای تان پیدا خواهد شد .
البته شما کار داشتید ،نمی بایست قبل از پیدا کردن کار جدید و دلخواه ،شغل قبلی را از دست می دادید.
می توانستید به نحوی بیمه خود را واریز کنید تا کار جدید و دلخواه را پیدا نمایید.
البته روحيه خوب و صبر و استقامت شما قابل تقدير است و از اين بابت شاكر باشيد.
اما چند مساله را در نظر بگيريد :
1. بلا و ابتلا و امتحان در زندگي براي همه انسان ها است . اين مساله را امتحان الهي بدانيد. مهم آن است كه سر بلند از امتحانات بيرون بياييم.
2. آثار دعا فقط حاجت گرفتن نيست، بلكه انس با خدا ، بخشيده شدن گناهان ، تقرب انسان ، دفع بلا و...از ديگر آثار دعا است. از اين كه بعد از مدت ها دعا كردن حاجت نگرفته ايد، دعاهاي خود را بيهوده و بي نتيجه تلقي نفرماييد.
در آخر از خداوند متعال مي خواهيم كه مشكل شما برادر بزرگوار را به بهترين وجه حل بفرمايد.

پی نوشت ها :
1. مومن(40) آیه 60.
2. نساء(4) آیه‏ 34.
3. نهج البلاغه،نامه 31.