با سلام خدمت کارشناس محترم.ایا شهوتی که در بیداری از انسان بر اساس فکر های شهوت انگیز یا .... خرجمشودپاکاتی نجس؟ازکجا بفهمم شوت است یا اصلا منی است؟ااشهوت غسل جنابت یا غسل پاکی دارد؟
دومین سوال این است که اگر در هر غسلی ادرار؛مدفوع کردیم غسل باطل است؟اگر خواسته یا ناخواسته بادی از شکم خارج شد غسل باطل است؟
ب تشکر از شما.

پرسش: شهوت-غسل
شرح : با سلام خدمت کارشناس محترم. آیا شهوتی که در بیداری از انسان بر اساس فکر های شهوت انگیز یا .... خرج ميشدپاکاتی نجس؟ از کجا بفهمم شوت است یا اصلا منی است؟ شهوت غسل جنابت یا غسل پاکی دارد؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با عرض سلام و سپاس به خاطر ارتباطتان با اين مركز
پرسشگر گرامي ، مایعی که در اثر تحریک کم شهوت از انسان خارج می شود (مذی) نام دارد و پاک می باشد .
با خارج شدن آن مايع انسان جنب نمی شود و لازم نیست که غسل کند . وضو را هم باطل نمی شود.(1)
آب هایى که از انسان بالغ خارج مى‏شود، به غیر از بول و منی عبارتند از: مذى، ودى، وذى.
مذی آبی است کمی لزج و چسبنده که نوعاً بعد از تحریک شدن جنسی (مانند دیدن صحنه شهوت‌انگیز، یا فکر کردن درباره آن یا نگاه و صحبت با جنس مخالف و یا بازی با همسر) خارج می‌شود. معمولاً قبل از خروج منی خارج می‌شود و پاک است و غسل و وضو را باطل نمی‌کند.
اما «وذی» آبی است که گاهی بعد از خارج شدن منی ، از انسان بیرون می آید. اگر به واسطه برخورد با منی نجس نشده باشد ، پاک است و غسل هم ندارد.
«ودی» آبی است که گاهی بعد از بول بیرون می آید و از نظر ظاهر شبیه منی است. اما حکم منی را ندارد . نشانه های خارج شدن منی را هم ندارد. اگر بول به آن نرسیده باشد، پاک است.
البته بول و منی از نجاسات محسوب می شود.
تا وقتى که انسان یقین پیدا نکرده که آنچه خارج شده منى است، غسل واجب نمى‏شود . خروج منى در مردان دو علامت دارد:
الف) از روى شهوت و ارضای غریزه باشد.
ب ) با فشار و جستن بیرون آید.(2)
غالبا هنگام بیرون آمدن منی، بدن سست می شود اما این موضوع جزء شرایط و نشانه های قطعی تشخیص منی نیست. ( 3 )
بنا بر این هر نوع مایعی که از انسان خارج می شود، نجس نیست . احتیاج به غسل ندارد . اما اگر آن شرایط را دارا بود ، منی است . حکم جنابت دارد و باید غسل جنابت کنید.
پی نوشت ها :
1. آیت الله مکارم ، توضیح المسائل ، م79.
2. همان ، م 361.
3 همان ، م 362.

پرسش: دومین سوال این است که اگر در هر غسلی ادرار؛مدفوع کردیم غسل باطل است؟اگر خواسته یا ناخواسته بادی از شکم خارج شد غسل باطل است؟ ب تشکر از شما.
پاسخ:
پرسشگر گرامی ، اگر در اثنای غسل کردن از انسان حدث اصغر سر بزند ، مانند اینکه بول و یا مدفوع کند و یا بادی از او خارج شود، چه خواسته و یا ناخواسته باشد، ضرری به غسل او نمی زند. اما برای نماز و مانند آن باید وضو بگیرد .
نمی تواند به همان غسل اکتفا کند.(1)
پی نوشت :
1. آیت الله مکارم ، توضیح المسائل ، م 398.