آیا متن رو میتوانند طرفین بخوانند و زیر آنرا امضا و انگشت بزنند؟ آیا در این صورت این صیغه نامه مورد قبول ارگانهای نظارتی در مواقع لازم است؟ من خیلی نیاز فوری دارم از طرفی نمی توانم به دفاتر ازدواج مراجعه کنم.لطفا یه راهنمایی کنیید به گناه نیفتم.

پاسخ:
@@@@پرسشگر گرامي با عرض سلام و سپاس به خاطر ارتباطتان با اين مركز
پرسشگر گرامی ، برای خواندن صیغه محرمیت لازم نیست که زن و مرد به دفتر خانه رسمی مراجعه کنند، بلکه خودشان هم می توانند صیغه محرمیت را بخوانند.
مراجعه به دفتر خانه برای رسمیت دادن به ازدواج و جلوگیری از مشکلات و اختلافات است.
اما در هر صورت عقد ازدواج موقت شرایطی دارد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود.
1. باید زن و مرد به ازدواج راضی باشند.
2. باید مقدار مهریه مشخص باشد (مثلاً صد هزار تومان) .
3 . باید مدت نیز مشخص باشد (مثلاً یک روز).
4. باید عقد خوانده شود . تنها رضایت زن و مرد بدون خواندن عقد کافی نیست . بنا بر احتیاط عقد به عربی صحیح خوانده شود . اگر خود مرد و زن نتواند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی صیغه را بخوانند صحیح است . لازم نیست وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای «زوجت» و «قبلت» را بفهماند .
اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد موقت را بخوانند، بعد از آن که مدت(مثلا یک روز ) و مهر را(مثلا ده هزار تومان) معین کردند، چنانچه زن به قصد این که در مدت مشخص شده با مهر مشخص شده خود را زن مرد مورد نظر قرار دهد بگوید:
«زوجتک نفسی فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم»
( خود را به همسری تو در مدت معین با مهر معین در آوردم)
بعد بدون فاصله مرد بگوید «قبلت هکذا» (قبول کردم ) صحیح است.(1)
5. دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‏دهد، اگر بخواهد ازدواج دائم یا موقت کند ، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد.(2)
اما اگر زن باکره نباشد، برای ازدواج احتیاج به اجازه از پدر و یا جد پدری ندارد.
بنا بر این در صورتی که شرائط عقد موقت فراهم باشد،هر شخصی می تواند آن را انجام بدهد. در صورتی که خودشان بخواهند عقد را بخوانند ( اول زن ایجاب و سپس مرد قبول را بخواند ) متن صیغه عقد را جاری کنند . می توانند وکیل بگیرند تا عقد موقت را وکیل بخواند.
زمان و مقدار مهریه را باید پیش از خواندن صیغه عقد تعیین کنند تا عقد بر اساس آن خوانده شود .
این که نوشتن عقدنامه ازدواج و امضا کردن آن مورد قبول واقع می شود یا نه ، اطلاعی از قانون نداریم. اما لازم است در مواقع نیاز بتوانید ادعای خود را ثابت کنید ، مثلا دو نفر عادل شهادت بدهند و...
لطفا هر گاه سوال شرعی می پرسید، نام مرجع تقلید خود را ذکر کنید تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهیم .
پی نوشت ها:
1. امام خمینی ، توضیح المسائل ، م2369.
2. همان ، م2376.