با سلام آیا داشتن مرجع تقلید واجب است و اگر کسی مرجع تقلید نداشته باشد عبادات و اعمالش مشکلی دارد؟ اینکه داشتن مرجع یک ضرورت عقلی است قبول ولی آیا عدم وجود آن و یا مراجعه به منابع مختلف برای مشکلات (احکام -مراجع مختلف- قران -اهل ایمان و ...)مشکلی در اعمال و وظایف دینی پیش می آورد؟

پاسخ:
$$$$پرسشگر گرامي با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
وظیفه شرعی یک مسلمان آن است که در عمل به احکام شرع بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روي دليل به دست آورد، يا از مجتهد تقليد كند، يعني به دستور او رفتار نمايد،‌ يا از راه احتياط طوري به وظيفه خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده­اي از مجتهدين عملي را حرام مي­دانند و عدة ديگر مي­گويند حرام نيست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملي را بعضي واجب و بعضي مستحب مي­دانند، ‌آن را به جا آورد. پس كساني كه مجتهد نيستند و نمي­توانند در تمام احکام به احتياط عمل كنند (چون سخت و مشکل است)، ‌لازم است از مجتهد تقليد نمايند. (1)
این مسئله علاوه بر حکم شرعی، یک حکم عقلی نیز می­باشد. همانطور که انسان در نیازمندی هایش به متخصص مراجعه می کند، در امور دینی و احکام شرعی نیز بایستی از متخصص که مجتهد و مرجع تقلید نام دارد، تقلید کند .
اگر مكلف، مدتي اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد،‌ در صورتي اعمال او صحيح است كه بفهمد به وظيفة واقعي خود رفتار كرده است، يا عمل او با فتواي مجتهدي كه وظيفه­اش تقليد از او بوده،یا با فتوای مجتهدی که فعلا باید از او تقلید کند مطابق باشد. (2)
کسی که تا به حال مرجعی نداشته، ولی اعمالش طبق نظر مرجعی که می بایست انتخاب می کرد بوده باشد ، گناهی انجام نداده و می تواند از حال به بعد مرجعی برای خود انتخاب کند و بر اساس نظر او عمل نماید.

پی­نوشت­ها:
1. آیت الله وحید خراسانی ، توضيح المسائل، مسئلة 1.
2. همان، مسئلة 14.