1-ایا صدقه فقط شامل پول میشود؟ایا خواندن ایت الکرسی به نیت سلامتی مسافران و زائران اسلام و هدیه کردن ثواب ان به روح اموات نیز مصداق صدقه میباشد؟
2-ایا از نظر ارزش و ثواب بین صدقه مادی و معنوی تفاوتی هست؟

پرسش 1: انواع صدقات
1-آيا صدقه فقط شامل پول مي شود؟

پاسخ: پرسشگر گرامي با سلام و تشکر از ارتباط شما با اين مرکز. كلمه «صدقات» جمع صدقه است و چون قيدى در آن نيامده، به معناى مطلق انفاق هايى است كه در راه خدا بشود (چه واجب و چه مستحبّ). صدقه موارد و مصداق هاي گوناگوني دارد و بخشش پول، يکي از موارد صدقه مي باشد.

پرسش 2: آيا خواندن آيت الکرسي به نيت سلامتي مسافران و زائران اسلام و هديه کردن ثواب ان به روح اموات نيز مصداق صدقه مي باشد؟

پاسخ: صدقه، عبارت است از كمك بلاعوض در راه خدا (1) و خواندن آيت الکرسي به نيت سلامتي مسافران و زائران اسلام و هديه کردن ثواب آن به روح اموات نيز مصداق صدقه مي باشد؛ چون خواندن آيت الکرسي از بهترين خير و نيکي ها است که در قرآن به آن سفارش شده است. در قرآن مجيد آيات فراوانى در باره انفاق و صدقه و بخشش در راه خدا آمده است. همين امر سبب مى‏شد كه در باره جزئيات از پيامبر - صلّى اللّه عليه و آله - سؤال كنند. «از تو اي پيامبر سؤال مى‏كنند چه چيز را انفاق كنند؟»؛ «يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ». (2) سپس مى‏افزايد: «بگو هر خير و نيكى (و هر گونه سرمايه سودمند مادى و معنوى) كه انفاق مى‏كنيد براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و واماندگان در راه، بايد باشد»؛ «قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ». (3) مسلماً ذكر اين پنج طايفه به عنوان بيان مصداق هاى روشن است؛ وگرنه منحصر به آن ها نمى‏باشد. و در پايان آيه مى‏فرمايد: «و هر كار خيرى انجام مى‏دهيد، خداوند از آن آگاه است»؛ «وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ». (4) لزومى ندارد تظاهر كنيد و مردم را از كار خويش آگاه سازيد. چه بهتر كه براى اخلاص بيش تر، انفاق هاى خود را پنهان سازيد؛ زيرا كسى كه پاداش مى‏دهد، از همه چيز با خبر است و كسى كه جزا به دست او است، حساب همه نزد او است. جمله «وَ ما تَفْعَلُوا» معناى وسيعى دارد كه تمام اعمال خير را شامل مى‏شود. و جمله «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ» (آنچه از نيكي ها انفاق مى‏كنيد) مى‏گويد: انفاق از هر موضوع خوبى مى‏تواند باشد و تمام نيكي ها را شامل مى‏شود؛ از اموال باشد يا خدمات، از موضوعات مادى باشد يا معنوى. پي نوشت ها: 1. آيت الله مکارم شيرازي، اسلام در يك نگاه، ص 298. 2. بقره (2)، آيه 215. 3. همان. 4. همان.

پرسش 3: آيا از نظر ارزش و ثواب بين صدقه مادي و معنوي تفاوتي هست؟

پاسخ: همان گونه که در پاسخ قبلي بيان شد، از نظر ارزش و ثواب، بين صدقه مادي و معنوي تفاوتي نيست.