من عمه اي دارم و خاله اي كه سنشون 29 سال است چه كار كنن تا بختشون باز شود.من قبلا مهر ميكردم و الان كه مدونم مهر حرامه ديگه نميخورم خدا منو ميبخشه؟من دختر خاله اي دارم كه ازدواج كرده و شوهرش معتاده و يك بچه هم دارد ولي با يك مرد ديگه كه اونم بچه و زن داره ارتباط داره تلفني چي بهش بگم كه دست از كارش برداره؟

پرسش 1:
چه كارهايي بكنيم تا بخت دختر باز شود؟شرح من عمه اي دارم و خاله اي كه سنشون 29 سال است چه كار كنن تا بختشون باز شود.

پاسخ:

پرسشگر گرامي، با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز.
با توجه به عواملي که سن ازدواج را افزايش داده و موانعي که بر سر راه ازدواج وجود دارد، نبايد عدم توفيق در ازدواج را به بسته شدن بخت و يا سحر و جادو و طلسم و مانند آن نسبت داد؛ زيرا نداشتن خواستگار، يکي از مشکلات رايج در ميان دختران امروزي است و اختصاص به عمه و خاله شما ندارد؛ چرا که همه ما در پيرامون خود شاهد دخترهاي بسيار شايسته‌اي هستيم که به هر دليلي حتى يک خواستگار نداشته‌اند.
پس لازم است به نکات زير توجه کنيد:
1. هميشه زود ازدواج کردن، به معناي زودتر به خوشبختي رسيدن نيست.
اگر عمه و خاله شما و هر دختري، به حفظ پاکي و عفت خود استمرار بخشد و درحفظ عفاف و امتحان الهي موفق و سرافراز شود، خداوند از طريقي که هيچ کسي نمي‏داند، فرد صالح و شايسته و لايقي را - ان شاء الله - به خواستگاري شان مي‏فرستد.
2. دختران نبايد خوشبختي شان را منحصر در ازدواج بدانند. آنان نبايد همه تخم مرغ هاي خوشبختي را در سبد ازدواج بچينند و همه برگه هاي برنده زندگي را در موضوع ازدواج خرج کنند. چه بسا زنان بسيار تأثيرگذاري در جامعه بوده اند که در پرتو تحصيل، تلاش و ... به خوشبختي واقعي خود راه يافته اند. بنابراين، آنان بايد تمرکز ذهني خود را تا زمان مقتضي و تا زمانى که کسى به خواستگارى شان نيامده، از مسئله ازدواج به امور مثبت ديگر ببرند. به هيچ عنوان اجازه ندهند که ازدواج تمام فضاي ذهني شان را اشغال کند.
3. در ناکامي‌ها، به جاي بغرنج سازي به ساده‌سازي و عادي سازي بپردازند؛ چرا که ناکامي‌ها آن قدر هم فکر مي‌کنيم ناکامي نيستند.
4. تلقين و مثبت انديشي: به خود تلقين کنند که هنوز فرصت براي ازدواج موفق را خواهم داشت. اين نکته را به هيچ‌ عنوان خود فريبي قلمداد نکنند. باور کنند که «کلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور».
راهکار عملي:
خداوند حکيم، نظام هستي را بر پايه اسباب و مسببات قرار داده است؛ يعني براي پيدايش هر پديده اي، علتي خاص و براي حل هر مشکلي، راهکارهاي ويژه اي تعيين نموده است .
از يک سو، به انسان «عقل و انديشه» عنايت کرد تا با کمک آن و مشورت با ديگران، راه حل مشکلات را بيابد و افق آينده زندگي خويش را بر آن اساس تنظيم و تدبير و برنامه ريزي کند، ببيند و به هدف مطلوب خود برسد.
خداوند براي رسيدن به هدف مطلوب و ساختن سرنوشت سعادتمندانه، دو گونه اسباب و علل مقرر داشته است که عبارت اند از: 1. عوامل مادي يا ظاهري؛ 2. عوامل معنوي يا باطني.
انسان بايد به کمک عقل و فکر خدادادي خود و مشورت با افراد آگاه و متخصص در هر کاري اقدام نمايد. همزمان از آغاز هر کار تا پايان آن، با دعا و توسل به لطف و عنايت هاي خداوند اميدوار باشد. از او بخواهد اقداماتش را به هدف و نتيجه مطلوب برساند.
نکته مهمي که بايد مورد دقت و توجه قرار گيرد، اين است که اجابت دعا هميشه آن نيست که خواسته انسان به همان گونه و در همان زماني که توقع دارد، برآورده شود. گاهي انسان ‌خواسته‌هايي دارد که برآورده شدني نيست و يا اگر مستجاب شود، به ضرر او يا ديگران است و او نمي‌داند، و يا اين که اجابت دعا به مقدمات و شرايطي نياز دارد که فراهم نيست، يا زمان آن هنوز فرا نرسيده و ... .
الف) عوامل ظاهري:
برخي از عوامل ظاهري که زمينه ازدواج را فراهم مي کنند، عبارت اند از:
1. خوش اخلاقي، پرهيز از گرفتگي چهره و عبوس نبودن.
2. خوش‌زباني و داشتن بياني نرم و مهربانانه همراه با دلسوزي.
3. پرهيز از زود رنجي و بالا بردن قدرت تحمل، ظرفيت و صبر و بردباري.
4. شادابي و نظافت و پاکيزکي.
5. رعايت کردن فرهنگ صحيح جامعه.
6. پرهيز از ابتذال اخلاقي و ‌ژوليدگي.
7. پرهيز از افسردگي و گوشه‌گيري.
8. پرهيز از حرف‌ها و اظهارات دلسرد کننده.
9. متواضع بودن پيش افراد همجنس (زنان و دختران) و پرهيز از خودستايي و تکبر.
10. حضور در کانون‌هاي علمي و مذهبي، همچنين مساجد و جلسات مذهبي و شرکت در مجالس و مراسم جشن و عقد و عروسي اقوام و خويشان با حفظ موازين و شئون اسلامي.
11. داشتن اعتماد به نفس و شخصيت برازنده.
ب) دعادرماني و توجه به عوامل معنوي:
1. خواندن سوره يس: از پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - روايت شده که در خواندن سوره يس ده خاصيت است، از جمله: رسيدن به همسر مناسب. (1) پس اين سوره را هر روز صبح بعد از نماز بخوانيد. ثواب آن را به چهارده معصوم - عليهم السلام - هديه کنيد. سپس از خدا حاجت خود را بخواهيد.
2. نماز امام زمان (ع): شب جمعه بعد از نصف شب غسل کنيد و نماز امام زمان - عليه السلام - را که کيفيت آن در مفاتيح الجنان آمده است، بخوانيد. بعد از سلام، به سجده رويد و صد مرتبه صلوات بفرستيد. در حال سجده، حاجت خود را از خدا بخواهيد.
3. دعاي يستشير: دعاي «يستشير» را که در اوايل مفاتيح الجنان آمده، هر صبح و شب بخوانيد. در حديث معتبر از پيامبر اکرم (ص) نقل شده:
«من دعا به ثلاث مرات لا يسأل الله عز و جل اسمه شيئا من الخير في الدنيا و الآخرة إلا أعطاه الله سؤله»؛ (2) «هر کسي سه بار اين دعا (يستشير) را بخواند، چيزي از خير دنيا و آخرت را از خدا نمي خواهد، مگر آن که خداوند آن را به او عطا مي کند و حاجتش را بر آورده مي سازد».
درخواست جور شدن امر ازدواج، مي تواند يکي از آن امور خير باشد. سفارش شده هميشه و در هر صبح و شب، اين دعا را بخوانيد. براي اجابت دعا، خواندن حداقل چهل روز را در برنامه خود قرار دهيد.
4. سوره فلق و ناس را هر روز بخوانيد.
در پايان، لازم است به نکاتي چند توجه شود:
- دعا و نمازهايي را که ذکر شده است، بخوانيد. به گونه اي به لطف و کرم خداوند اميدوار باشيد که انگار پس از تمام شدن دعا و نماز همان روز يا هفته، خواستگار در خانه شما است؛ ولي بايد توجه داشته باشيد که چه بسا اتفاق مي افتد که انسان برآورده شدن حاجتي و رسيدن به هدف و مقصدي را ايده آل و به نفع خويش ­بپندارد و گاهي چنان به پندار خود به خير و مصلحت بودن خواسته و دعايش يقين دارد که آن را همانند دو تا چهار تا واضح مي داند، حال آن که واقعيت امر غير از پندار ما است و عکس آن نيز صادق است؛ يعني چه بسا امري را زشت و به ضرر خود مي پنداريم، ولي از آثار و عواقب آن بي اطلاع ايم و نمي­دانيم آنچه رُخ داده، از الطاف خفيِّه و پنهان پروردگار است.
- گاهي ميزان ايمان و باور، صداقت، «اعتماد» و «حُسن ظن» انسان به خدا از طريق تأخير استجابت و يا عدم استجابت دعاها، مورد آزمايش قرار مي گيرد؛ يعني تأخير در استجابت دعا براي اين هدف است که فرد «حقيقت ايمان» و جوهر وجودي خود و ميزان «حُسن ظن» خود به خدا را آشکار نمايد، ميزان دلبستگي و علاقه و ايمانش به حقانيت خدا را نشان دهد. آيا تا آن جا با خدا است و او را قبول دارد که خدا تابع او باشد و دعاها و خواسته هايش را اجابت کند يا خود را عبد و بنده تابع خدا مي داند؟
چه بسا يکي از مهم ترين آزمايش هاي خداوند براي بندگان خوبي چون شما، تأخير در اجابت ها و سنجش ميزان صبر و حسن ظن شما به خدا باشد. امام صادق (ع) مي فرمايد:
«اصل و اساس حُسن ظن به خدا، ريشه در "حُسن ايمان" و "سلامت دل" دارد. علامت و نشانه اش اين است هر چيزي را که مي بيند ( و هر راحتي و گرفتاري به او مي رسد )، با چشم بصيرت و پاک و نگاهي ارزشمند به آن نگرد». (3)
- اميد داشتن و مأيوس نشدن:
يکي از جولانگاه هاي شيطان، عرصه تأخير در اجابت دعا است. آن پليد از اين راه انسان را مأيوس مي‌کند تا او به خدا بدبين شود.
امير مؤمنان (ع) مي‌فرمايد: «دير اجابت شدن دعا، ‌تو را نااميد نکند که بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعاي تو تأخير رخ دهد تا درخواست تو طولاني‌تر گردد و بخشش خدا کامل‌تر شود. چه بسا چيزي را از خدا خواسته‌اي آن را به تو نداده، ولي بهتر از آن را در دنيا يا آخرت به تو داده است و يا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چيزي را طلب نمودي که اگر به تو مي‌داد، ‌تباهي دين و دنياي خود را در آن مي‌ديدي». (4)

پي­نوشت­ها:
1. شيخ عباس قمي، سفينه البحار، ج 2، ص 418، دار الاسوه للطباعه و النشر، 1422 ق.
2. العلامه المجلسي، بحار الانوار، ج 83، ص 333، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ق.
3. المحدث النوري، مستدرك الوسائل، ج 2، ص 110، مؤسسه آل البيت، قم، 1408 ق.
4. نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، نامه 31.

پرسش 2:
من قبلا مهر ميخوردم و الان كه ميدونم مهر خوردن حرامه ديگه نمي خورم خدا منو مي بخشه؟
پاسخ:

با توجه به حضور علماي ديني در همه يا اکثر شهرها و بلاد ايران و دسترسي به آن ها از طريق رساله هاي عمليه، تلفن و ساير رسانه ها، امروزه ديگر جهل و ندانستن احکام، عذر حساب نمي شود؛ چون با وجود اين امکانات زيادي که در دسترس مردم است، تحقيق و فراگيري تکاليف کار آساني به شمار مي رود. اما در حال حاضر که فهميديد که ندانسته گناهي مرتکب شده ايد و از کار خود ناراحت و پشيمان شده و آن را ترک کرديد، مشمول رحمت و آمرزش خداوند مهربان و مورد لطف او هستيد.
موفق باشيد.

پرسش 3:
من دختر خاله اي دارم كه ازدواج كرده و شوهرش معتاده و يك بچه هم دارد ولي با يك مرد ديگه كه اونم بچه و زن داره ارتباط داره تلفني چي بهش بگم كه دست از كارش برداره؟
پاسخ:

دلسوزي شما براي دختر خاله تان، امري ارزشمند و مورد عنايت خداوند متعال و خليفه مهربان او حضرت ولي عصر(ع ) مي باشد. ضمن سپاس از اين مهرباني شما، نکاتي را تقديم حضورتان مي نماييم:
1. براي تأثير گذاري بر يک فرد، بايد نخست با محبت کردن و احترام و کمک کردن به او در مشکلات مادي و معنوي اش، رابطه صميمي و محبت آميز ايجاد کرد تا در سايه اين محبت قلبي و اعتماد، پذيراي مطالب ما باشد.
2. قاعدتاً دختر خاله شما از گناه بودن و نادرستي تماسش با نامحرم بي اطلاع نيست و ارتباطش به دليل جهل او نيست؛ بلکه جنبه احساسي دارد و چون شوهرش معتاد است و همدم او نيست و مشکلات زيادي احتمالا دارد، احساس شکست در زندگي خود مي کند و به دنبال پناهگاهي (اگرچه نادرست) مي گردد و از آينده خود و فرزندش نگران و ترسان است و ... .
به همين دليل، نصيحت کردن ممکن است تأثير چنداني در او نداشته باشد؛ بلکه در مواردي حتي ممکن است او را به ارتباط بيش تر سوق دهد. شما بايد بيش تر از نظر احساسي و قلبي به او کمک کنيد؛ ولي اگر پس از محبت (که گفته شد) فرصت مناسبي فراهم شد، به او با کوتاه ترين سخنان بفهمانيد که او را درک مي کنيد و حاضريد هر کمکي که از دستتان بر مي آيد برايش انجام دهيد؛ ولي اين مسير که آغاز کرده، فقط مشکلاتش را بيش تر مي کند و خطراتي را برايش پيش مي آورد و گناه و آبروريزي و ... .
3. مي توانيد او راتشويق و کمک کنيد تا با مرکز ملي تماس تلفني بگيرد؛ 09640 (بدون کد) تا درد دل بکند و راهنمايي بگيرد.
4. اگر بتوانيد او را به امور خير و فرهنگي و کمک به نيازمندان مشغول کنيد، خيلي خوب است.
5.در نهايت، اگر ديديد که وابستگي دارد و رها نمي کند، به او بگوييد اگر اين زندگي را دوست ندارد، اقدام به جدايي و طلاق نمايد و سپس با هر کس که خواست ازدواج کند؛ ولي زن يکي بودن ( اگر چه يک معتاد ) و ارتباط با مرد ديگري داشتن، کاري غير شرعي و غير عاقلانه است.
براي او دعاي خير کنيد که تأثير دارد. موفق باشيد و التماس دعا.