پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

باسلام،اگر در طول چندماه متوالی روزهای احتمال باروری در سه شب آخر ماه و شب اول ماه قمری باشد چه حکمی دارد.آیا میشود با توکل بر خدا نزدیکی داشت ؟

طبیعت که مخلوق خداوند است، دارای قانون و تابع سبب و علت است ،اما این قوانین دو گونه اند:
1. حتمی الوقوع؛
2. غیر حتمی الوقوع .
سفارشاتی که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد وقت همبستری فرمودند ، و از مواردی نهی کردند ، جزء حتمی الوقوع نیست، بلکه ممکن است، چنین اثری داشته باشد، و این نهی دلالت بر حرمت همبستری نیست؛ بلکه فقط کراهت دارد، یعنی نبودنش بهتر است، اما اگر نطفه منعقد شد، و فرزند معیوب متولد شود، کسی غیر از خود را نباید سرزنش نماید. لذا اگر مشکل خاصی ندارید ، صبر کنید و در فرصت بهتر این عمل را انجام دهید.
گذشته از این، آنچه در روایت نهی شده، شب اول و وسط و آخر ماه است ،نه سه شب آخر ماه ، اگر انعقاد نطفه ، غیر از این شب ها باشد، ایرادی ندارد، یعنی مثلا ،دو شب مانده به آخر ماه ایرادی ندارد، و اگر نا خواسته، در شب آخر ماه ، نطفه منعقد شود، می توان آن را با صدقه و دعا ، و توکل بر خدا جبران نمود.
موفق باشید