به نام خدا
جواب سوالات را با توجه به فتوای آیت الله وحید خراسانی ومقام معظم رهبری بفرمایید

الف:اگر منی یا ادرار روی شلوار بریزد بعد ازآن باپتو برخورد کند وبعد از آن فردی بادست خیس به آن قسمت پتو که نجس شده بزند آن دست در این جا واسطه چندم است

ب:اگر خون خشک شده را از بینی خارج کنیم وبعد از آن این خون خشک شده روی صندلی بریزد1:این خون خشک شده را حتما باید با آب پاک کرد یا اینکه می شود مثلا آن قسمت راجارو کرد2:اگر که بشود آن قسمت را جارو کرد چون ذرات آن خیلی ریز هستند انسان یقین نمی کند که آن قسمت با جارو کردن مثلا پاک شده یانه پس باید چکارکند
3:اگر با دستگاه بخارشور که اشیاء را خیس می کند به آن قسمت که خون خشک شده ریخته شده بزند وآن دستگاه را به تمام مبل و صندلی وکابینت ها و سرامیک بزند (با یقین به اینکه تمام آن اشیا توسط بخارشور خیس شده اند ) آیا باعث نجس شدن این اشیا شده است یا نه اگر شده آن اشیا واسطه چندم است
اگر نجس شده این همه اشیا را چطور پاک کنم با اینکه عسر وحرج دارد

ج: آب استنجا ء اگر نجس باشد وآن آب به دمپایی بریزد و پای خیس انسان به دمپایی بخورد پا انسان واسطه چندم است

د:اگر خون خشک شده روی زمین بریزد واز روی زمین به وسیله آب به قسمت دیگری سرایت کند واز آن به شلوار انسان بخورد شلوار واسطه چندم است

ه:آیا این سوالات نشانه وسواسی است وآیاباید به وظیفه وسواسی عمل شود

امیداورم جواب سوالات آسان باشد چون گفته شده دین اسلام آسان گیر است

پرسش 1:
وسواس وواسطه در نجاسات
شرح : به نام خدا جواب سوالات را با توجه به فتواي آيت الله وحيد خراساني ومقام معظم رهبري بفرماييد الف:اگر مني يا ادرار روي شلوار بريزد بعد از آن باپتو برخورد کند و بعد از آن فردي بادست خيس به آن قسمت پتو که نجس شده بزند آن دست در اين جا واسطه چندم است ب:اگر خون خشک شده را از بيني خارج کنيم وبعد از آن اين خون خشک شده روي صندلي بريزد1:اين خون خشک شده را حتما بايد با آب پاک کرد يا اينکه مي شود مثلا آن قسمت را جارو کرد؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي، با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز
الف: اگر عين مني يا ادرار به پتو برسد و بعد از بين رفتن عين نجاست در پتو دست تر به جايي كه نجس شده است زده شود ، دست واسطه دوم حساب مي شود.
چون دست واسطه دوم است به نظر ايت الله وحيد خراساني خود دست نجس است و اگر با چيزي ديگري با تري تماس پيدا كند به احتياط نجس مي كند و نجس كردن متنجس در واسطه دوم و سوم به احتياط واجب مي باشد. (1)
و به نظر مقام معظم رهبري واسطه سوم چيزي را نجس نمي کند. و نيز خون خشک چيزي را نجس نمي کند. (1)
ب: اگر خون خشك باشد، روي صندلي بيافتد، صندلي نجس نمي شود و اگر عين خون را از روي صندلي برداريد، صندلي پاك است. (2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله وحيد خراساني ،توضيح المسائل، مسأله 126 .
2. همان، مسأله 126 و 127.
3. آيت الله خامنه اي ، أجوبة الاستفتائات س 283 .

پرسش 2:
اگر که بشود آن قسمت را جارو کرد چون ذرات آن خيلي ريز هستند انسان يقين نمي کند که آن قسمت با جارو کردن مثلا پاک شده يانه پس بايد چکارکند؟

پاسخ:

اگر خون خشكيده روي صندلي بيافتد و آن را برداريد و شك كنيد كه ذرات از آن مانده يا نه بنا بگذاريد چيزي نمانده است و به شك خود توجه نكنيد.
اما اگر اصل خون به صورت ذرات ريزي باشد كه نمي دانيد با جارو كردن پاك شد يا نه، اگر آنجا را جاروب بزنيد، ذرات خون اگر باشد با جاروب كردن از روي صندلي برطرف مي شود و اگر بعد از جارو كردن شك كنيد كه ذرات آن مانده يا نه به شك خود توجه نكنيد و بنا بگذاريد ذرات خون نمانده است و چون شك داريد، صندلي نجس نمي شود و تا زماني كه صد در صد يقين به نجس شدن چيزي پيدا نكنيد ، صندلي و وسايل ديگري كه داريد پاك است. (1)
نظر مقام معظم رهبري هم همين است.
پي نوشت ها:
1. آيت الله وحيد خراساني، توضيح المسائل، مسأله 122 .
پرسش 3:
اگر با دستگاه بخارشور که اشياء را خيس مي کند به آن قسمت که خون خشک شده ريخته شده بزند و آن دستگاه را به تمام مبل و صندلي وکابينت ها و سراميک بزند (با يقين به اينکه تمام آن اشيا توسط بخارشور خيس شده اند ) آيا باعث نجس شدن اين اشيا شده است يا نه اگر شده آن اشيا واسطه چندم است اگر نجس شده اين همه اشيا را چطور پاک کنم با اينکه عسر وحرج دارد؟
پاسخ:

جايي كه خون خشك ريخته است اگر با جارو كردن يا با هر وسيله اي ديگري خون هاي خشك برطرف شده باشد، پاك است و با دستگاه بخار شور جاي ديگري نجس نمي شود.
اگر شك دارد كه ذرات خون خشك مانده يا نه باز هم پاك است و جاهاي ديگر نجس نمي شود.
فقط در صورتي كه خون خشك در جاي موجود باشد و ببنيد كه خون در آنجا است، در اين صورت اگر دستگاه بخار شور با حالتي كه خيس باشد يعني به مقداري كه تري آن به جاهاي ديگر سرايت مي كند، خيس باشد با خون هاي خشك تماس پيدا كند، نجس مي شود و اگر دستگاه بخار شور بعد از نجس شدن با تري به جاهاي ديگري مانند صندلي و مبل و ... تماس پيدا كند، جاهاي ديگري نيز نجس است و اشياء كه نجس مي شود واسطه دوم و خود دستگاه بخار شور واسطه اول حساب مي شود.
هم چنين اگر دستگاه بخار خيس نباشد و رطوبت كمي داشته باشد كه به جاي ديگر سرايت نكند، دستگاه بخار و ديگر وسايل نجس نمي شود.
توجه داشته باشيد كه حكم به نجاست فقط در صورتي است كه بدانيد خون خشك وجود دارد و دستگاه هم با تري با آن خون خشك تماس پيدا كند ، اگر شك در وجود خون باشد، هر چند قبلا آنجا خون خشك ريخته باشد و احتمال مي دهيد كه خون ها با جاروب كردن از انجا خارج شده باشد، دستگاه بخار شور و وسائلي ديگري كه با آن تماس پيدا مي كند همه آن ها پاك مي باشد. (1)
نظر مقام معظم رهبري هم همين است.
پي نوشت:
1. آيت الله وحيد خراساني ،توضيح المسائل، مسأله 122 و 126و 127 .
پرسش 4:
آب استنجا ء اگر نجس باشد وآن آب به دمپايي بريزد و پاي خيس انسان به دمپايي بخورد پا انسان واسطه چندم است؟

پاسخ:

در صورتي كه آب استنجا نجس باشد و عين نجاست مانند ادرار در آن نباشد، دمپايي واسطه اول حساب مي شود؛ اگر دمپايي خشك شود و بعد كسي پاي خيس روي دمپايي بگذارد، پا واسطه دوم مي شود.
پرسش 5:
د:اگر خون خشک شده روي زمين بريزد واز روي زمين به وسيله آب به قسمت ديگري سرايت کند وا ز آن به شلوار انسان بخورد شلوار واسطه چندم است ه:آيا اين سوالات نشانه وسواسي است و آيا بايد به وظيفه وسواسي عمل شود اميداورم جواب سوالات آسان باشد چون گفته شده دين اسلام آسان گير است؟

پاسخ:

1- اگر آب متصل به كر باشد پاك است و اگر آب قليل باشد و با خون خشك تماس پيدا كند، آب واسطه اول است و هر جا آب برسد و نجس كند، واسطه اول حساب مي شود و اگر همان آب به شلوار برسد و شلوار را نجس كند، شلوار واسطه دوم حساب مي شود. (1)
2- سئوال كردن نشانه وسواس حساب نمي شود؛ ولي اگر كسي در طهارت و نجاست به شك و احتمال خود توجه كند و هر جايي را كه شك در نجاست داشته باشد نجس بداند، نشانه وسواس مي باشد.
پي نوشت:
1. ايت الله وحيد خراساني ، توضيح المسائل، مسأله 126 .