با سلام ،
احتراماَ ، به استحضار ميرساند كه بنده با توجه به اينكه نماز مي خوانم دچار وسواس شديدي شدم و هنگام دستشويي رفتن وقفه مي اندازم چون اگر بروم احساس مي كنم كه نجس شدم و مدت زيادي را به دليل وسواس بودن در حمام و دستشويي مي مانم و همين باعث استرس زياد بنده شده است .

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
وسواس، یکی از اموری است که شیطان برای تسلط بر انسان های مؤمن از آن استفاده می کند. در روایت آمده است: «إِنَّمَا یُرِیدُ أَنْ یُطَاعَ فَإِذَا عُصِیَ لَمْ یَعُدْ إِلَى أَحَدِکُم‏»؛ (1) «شیطان می خواهد پيرو او باشید. و قتی از شیطان اطاعت و پيروي نکردید، به سوی شما باز نمی گردد».
وسوسه ها و خیالات، همه از شیطان است تا مؤمنان را گرفتار نماید و از این طریق، حواس پرتی و کم حوصلگی و رنجش ایجاد نماید.
در اسلام، مسئله طهارت و نجاست به صورت بسیار آسان مورد توجه قرار گرفته است و قانون اصلی، آن است که: تا نسبت به چیزی صد در صد یقین به نجاست پیدا نکنید، محکوم به طهارت است.
در مورد افرادی که گرفتار وسواس هستند و همیشه فکر می کنند لباس و لوازم آن ها نجس می باشد، امام خمینی (ره) فرموده است:
وسوسه، از شیطان است. این گونه اشخاص نباید به شک و وسوسه‌شان اعتنا کنند. در موردی که شک می‌کنند لباس يا بدنشان پاک است یا نه، باید بگویند: پاک است. اعتنا کردن به وسوسه، حرام است. (2)
به نظر آیت الله خامنه ای شخص وسواسی اگر از هر راهی یقین به نجاست چیزی پیدا کند، باید آن چیز را پاک بداند و نجس دانستن آن، جایز نیست؛ مگر در مواردی که نجس شدن یک چیز را با چشمان خود ببیند؛ به طوری که اگر فرد دیگری هم آن را ببیند، یقین به نجاست پیدا کند. فقط در این مورد باید حکم به نجاست کند. (3)
در هر صورت، داشتن وسواس از نظر شرعی مورد مذمت قرار گرفته است. کاری که وسواسی انجام می دهد، ربطی به شرع مقدس ندارد. افراد وسواسی نباید به وسوسه و شک اعتنا کنند.
شرعا موظف هستید مثل افراد متعارف جامعه عمل کنید و به شک خود توجه نکنید. به آنچه در رساله های عملیه بیان شده است، عمل کنید. تا زمانی که به چشم انتقال نجاست را نبینید، همه چیز را پاک بدانید. در غیر این صورت، شیطان شما را به گناه می کشاند. شیطان به نام اطاعت خدا، شما را از اطاعت خدا خارج می کند و در اطاعت خود قرار می دهد؛ زیرا پیروی از وسوسه، به معنای اطاعت از شیطان و مخالفت با حکم خدا می باشد.

پی‌نوشت‌ها:
1. الإستبصار، ج 1، ص 374، باب 217، باب من شک فلم یدر صلى رکعة أو.
2. امام خمینی، استفتائات، ج 1، سؤال 64 از احکام وضو.
3. آیت الله خامنه ای، رساله اجوبة الاستفتائات، سؤال 312 و 311.