چه زمانهايي در سال 90ساعت سعد است؟و چه زمانهايي قمر در عقرب مي باشد؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
با بيان دو نكته، به سؤال اول شما پاسخ مي دهيم:
1. تمامی ساعات و اوقات شبانه روز، آفرینش خدای متعال است. از این رو، همه روزگار و ساعات آن، سعد و خوشبختی است. کسی نمی تواند از نظر عقلی دلیل بیاورد که چه روز یا ساعتی سعد و خوش، و یا چه روز یا ساعتی نحس و بد است؛ چرا که فرقی میان این روز، آن روز و این ساعت و آن ساعت نیست.
از نظر روایات، موضوع ساعات و روزهای سعد و نحس، مردود است؛ زیرا روایات در این باره دو دسته اند:
دسته ای به لحاظ سند ضعیف اند و اعتباری به آن ها نیست. دسته دیگر هم که به سعد و نحس ایام اشاره دارد، گرچه از نظر سند هم خوب هستند، ولی به جهت آن روزها نیست؛ بلکه به دلیل حوادث تلخ و شیرینی است که در آن روز اتفاق افتاده است.
2. از جمله روزهای مبارک که در روایات به آن اشاره شده و در تقويم سال 1390 هم وجود دارد و جزء بهترین روزها و شب ها به حساب می آیند، عبارت اند از:
- شب و روز 17 ربیع الاول، پیامبر اسلام (ع) در آن متولد شده است.
- شب و روز مبعث (روز 27رجب)، حضرت رسول(ص) به پیامبری مبعوث شده است.
- شب و روز عید فطر، اول شوال.
- شب و روز عید قربان، روز دهم ذیحجه.
- شب و روز قدر، نزول قرآن مجيد.
- شب و روز عید غدیر؛ روزی که امام علی (ع) از سوی پیامبر (ص) به امامت مسلمانان منصوب شده است.
- شب و روز جمعه.
- شب و روزی که در آن فرمان خدا شکسته نشود و معصیت او انجام نگیرد.
- شب ها و روزهای ولادت معصومان (ع)، از جمله روز 13رجب که روز ولادت امام علی (ع) است، روز 20 جمادی الثانی که روز ولادت حضرت فاطمه (س) است و یا امام مهدی (ع) که در نیمه شعبان تولد یافته و همین طور است روز تولد سایر امامان (ع).
در حدیث است که امام باقر(ع) فرمود: «از روزهای مبارک و پر برکت، روز قیام مهدی موعود(عج)، روز "رجعت‌" و روز "قیامت‌" است»‌. (1)
اما در پاسخ به سؤال دوم شما عرض مي كنيم:
در اصطلاح نجوم، هنگامي كه ماه در حركت خود در برج عقرب قرار گرفت، گفته مي شود كه "قمر در عقرب" است.
عقرب، يكي از صورت‏هاي فلكي است كه ستارگان زيادي دارد. وقتي كه ماه در مقابل اين صورت فلكي قرار بگيرد، تأثيرات آن روي زمين با ساير اوقات متفاوت است. در علم هيئت، احكامي در خصوص اين وقت ذكر شده است. در بعضي از روايات، از انجام برخي كارها (مثل ازدواج و خواندن خطبه عقد، آمیزش جنسی و معامله) نهي شده است كه فقها و علماي ما حمل بر كراهت مي كنند.
ولي اين كه چه زمان هايي قمر در عقرب است، شما مي توانيد تقويم هاي نجومي را تهيه كرده و به آن مراجعه نموده و جوابتان را دريافت كنيد.

پی نوشت:
1. عروسى حويزى، عبد على بن جمعه‏، تفسير نور الثقلين‏‏، ج 2، ص 526، انتشارات اسماعيليان، ‏چاپ قم، ‏سال 1415ق،‏ چاپ چهارم‏.