پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
در روايات اسلامى نشانه‏هاى ظهور به دو دسته نشانه‏هاى حتمى و نشانه‏هاى غير حتمى تقسيم شده‏اند. علائم حتمى ظهور آن هايى هستند كه تحقق شان بدون هيچ قيد و شرطى الزامى است؛ اما علائم غير حتمى، نشانه‏هايى هستند كه ممكن است تغيير يابند و يا به كلى حذف شوند .
برخی از نشانه‏هاى حتمى:
صيحه آسمانى
يكى از حوادثى كه در فاصله كمى از قيام مهدى منتظر (عج) رخ مى‏دهد، ندايى است كه از آسمان برخاسته و نام حضرت قائم را به گوش تمام جهانيان مى‏رساند. شيخ طوسى، نعمانى و شيخ صدوق در كتاب‌هاى خود روايات زيادى را در اين مورد نقل كرده‏اند كه در اين جا به يك مورد اشاره مى‏شود:
امام باقر (ع)مي فرمايد: ندا در شب جمعه 23 ماه رمضان خواهد بود. در اين هيچ شك نكنيد و بشنويد و فرمان ببريد.(1)
در باور مسيحيان نيز از نشانه‏هاى آمدن منجى، ندايى است كه از آسمان برمى‏خيزد و ياران مسيح را گرد هم مى‏آورد (2)
خروج دجال
در منابع روايى شيعه، خروج دجال از نشانه‏هاى ظهور به شمار مى‏رود. بر اساس آنچه از ظاهر اخبار استفاده مى‏شود، دجال فرد يا جرياني است كه در آخرالزمان و پيش از قيام مهدى (عج) خروج مى‏كند و غير عادى است. با انجام كارهاى شگفت‏انگيز جمع زيادى از مردم را مى‏فريبد . سرانجام به دست عيسى مسيح (ع) در كنار دروازه « لد »در منطقه شام به هلاكت مى‏رسد. (3)
پيامبر اكرم (ص) مى‏فرمايد: قيامت ‏برپا نمى‏شود، تا وقتى كه مهدى از فرزندانم قيام كند و مهدى قيام نمى‏كند، تا وقتى كه شصت دروغگو خروج كنند. (4)
از ديگر نشانه هاي حتمي كه در روايات شيعه آمده است ، خروج سفیانی. قتل نفس زکیه،مي باشد
برخی ازنشانه هاي غير حتمي:
آتشى از آسمان
در بعضى از روايات اسلامى به آتش زرد و سرخ خامى اشاره شده كه از مقدمات ظهور حضرت مهدى است . از امام صادق (ع) روايت ‏شده : وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده گرديد كه در بعضى شب‌ها بالا مى‏آيد، در آن هنگام گشايش كار مردم پديد مى‏آيد . اين آتش اندكى قبل از ظهور قائم خواهد بود. (5)
خسوف و كسوف
يكي ديگر از نشانه‏هاى ظهور، كسوف در نيمه ماه رمضان و خسوف در آخر و يا اول همان ماه است كه در احاديث فراوانى از آن ها نام برده شده است . امام باقر مى‏فرمايد: براى مهدى ما، دو نشانه است كه از هنگامى كه خداوند آسمان‌ها و زمين را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در اول ماه رمضان و كسوف در نيمه همان ماه. (6)
جنگ‌هاى خونين و قتل‌هاى فراوان
روايت‌هاى اسلامى خبر از وقوع جنگ‌ها، فتنه‏ها و آشوب‌هاى گسترده و فراوان در آخرالزمان و در آستانه ظهور امام مهدى (عج) مى‏دهند. فتنه‏هايى كه پى‏درپى مى‏رسند و سرزمين‌هاى بسيارى را در برمى‏گيرند . پيامبر اكرم از فتنه‏ها چنين ياد مى‏كند: فتنه‏اى به پا مى‏شود و به دنبال آن فتنه‏اى ديگر برمى‏خيزد. فتنه اولى در مقايسه با دومى همانند تازيانه خوردن است در مقايسه با ضربات لبه تيز شمشير! سپس فتنه‏اى پديد مى‏آيد كه همه محرمات در آن حلال شمرده شود، آن گاه خلافت‏ به بهترين مردم روى زمين مى‏رسد ، در حالى كه او در خانه‏اش نشسته باشد. (7)
زياد شدن گناهان و مفاسد اخلاقى
علامه مجلسى، در باب نشانه‏هاى ظهور، روايتى را از امام صادق (ع) آورده كه در آن، بيش از يكصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى كه در دوران غيبت، دامنگير جوامع اسلامى مى‏شود، پيشگويى شده است. از جمله:
رشوه‏خوارى، قماربازى، شرابخوارى، زياد شدن زنا، لواط، قطع صله رحم، سنگدل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شكم، از ميان رفتن شرم، نپرداختن زكات و خمس، كم‏فروشى، بى‏اعتنايى به اوقات نماز، ...و ابتذال و بى‏دينى، چاپلوسى و تملق‏گويى (8)
در خصوص سال تقریبی ظهور امام زمان (ع) باید گفت :در اینکه امام زمان ظهور خواهد نمود، ترديدی نیست، زیرا این امر از وعده های الهی است و وعده خدواند تخلف ناپذیر است،اما اینکه آن امام همام کی ظهور می کند، معلوم نیست. تاریخ ظهور امام زمان(ع) تعیین نشده است. در برخی از روایات تعیین وقت ظهور حضرت از اسرار الهی بیان شده است.(9) از سوی دیگر کسانی که برای ظهور امام، وقت ظهور امام را معین کنند، از دروغگویان به حساب می‌آیند. شیخ طوسی در کتاب غیبت از فضل بن یسار روایت نموده است: از امام باقر(ع) پرسیدم: آیا ظهور امام زمان(ع) وقت معینی دارد؟ فرمود: «آن­ها که وقت را تعیین کنند، دروغ­گویند، دروغ­گویند، دروغ­گویند.»(10)

جهت توضيحات بيش تر رك http://www.tebyan.net
و کتاب های : دادگستر جهان ،ابراهیم امینی ،
موعود نامه ،مجتبی تونه ای ،
در انتظار خورشید ،عبد الرحمن انصاری .
پى‏نوشت‌ها:
1. الغيبة نعماني‏، ص254، نشر صدوق‏، تهران‏، 1397 ق‏،چاپ: اول.
2. متى، 24: 30 و 31 .
3. مجله حوزه، ش‏71، ص‏262 .
4. ارشاد، ج‏2، ص‏371 ، كنگره شيخ مفيد، قم‏، 1413 ق‏.
5. بحار الأنوار، علامة المجلسي ، ج‏52، ص‏240، 1403 - 1983 م ، دار إحياء التراث العربي - بيروت.
6. منتخب الاثر في امام الثاني عشر، صافي گلپايگاني ،ص‏444، موسسه حضرت معصومه، قم ، 1419 ق.
7. روزگار رهايى، على اکبر مهدى‏پور ،ص‏894 ، نشر آفاق (به نقل از الحاوى للفتاوى، ج‏2، ص‏136) .
8. مجله حوزه، ش‏71، ص‏273 .
9. مهدی موعود، علی دوانی ، ص 862 - 863 ، دار الکتب الاسلامیه،تهران .
10. همان .