با سلام من از آن دسته افرادی هستم که در گروه فرهنگی مذهبی فعالیت دارم اما متاسفانه یک سوال ذهنم را خیلی مشغول کرده و آن هم اینکه سه سال است اینجا کار میکنم و در جمع ما خانم ها ،آقای مومنی هست اما گاهی اوقات خنده و شوخی در بین بچه ها ایجاد می شود و طبق حدیث شوخی با نامحرم حرام است حال من دنبال حد آن میگردم در صورتی که دوستان می گوییند چون نییتی پشت آن نیست قصدی نداریم و یا اینکه 8 سال از من کوچکتر است و یا اینکه من متاهل هستم هر چند او مجرد است بچه ها می گویند اشکالی ندارد حال جوابی قانع کننده برای آن ها با توجه به آیات می خواهم.

پاسخ:
@@با سلام وتشکر از ارتباط با این مرکز
ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست.
بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است.
خوب است که انسان صحبت با نامحرم را ترک کند .فقط به موارد ضرورت اکتفا کند ،مخصوصا در رابطه با جوانان.(1)
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا .(2)
در این آیه زنان از صحبت کردن با ناز و ادا و لطیف با مردان نهی شده اند، زیرا این گونه صحبت کردن مردان بیماردل را به طمع می اندازد .
بنابراین لازم است که زنان در ارتباطات خود با مردان بیگانه و نامحرم متین و محترمانه سخن بگویند . از خود نمایی در جامعه و توجه ها و نگاه ها را به خود جلب کردن که عادت زنان جاهلی بود دوری جویند.
پی نوشت ها:
1. امام خمینی ، تحریر الوسیله ، ج 2، احکام النظر ،م 29 .(مطابق با نظر مقام معظم رهبری ).
2. احزاب (33) آیه 31 .