با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما مشاور گرامی
دختری هستم 27 ساله، با تحصیلات فوق لیسانس کامپیوتر در یکی از بهترین دانشگاه های تهران، استعداد تحصیلی بالایی دارم و خداراشکر همین مسئله باعث پیشرفت زیاد من از این نظر شده است و با معرفی اساتید در یکی از دانشگاه ها در سمت استادی مشغول به فعالیت هستم. خانواده ای مذهبی دارم و خود نیز اهل حجاب و چادر هستم ، از نظر سطح مادی تقریبا در رفاه و آسایش نسبی هستم و در یکی از محلات شمال شهر تهران زندگی میکنیم. بابت تمامی موارد فوق شاکر خداوند هستم.
اما مسائلی هست که متاسفانه به شدت فکر مرا به خود مشغول کرده است. من 2 خواهر بزرگتر دارم که ازدواج نکرده اند و به دلیل سختگیری های بیش از حد آنها و بالا رفتن سنشان تقریبا دیگر خواستگار مناسبی ندارند. این مسئله در زندگی منهم تاثیر گذاشته و به دلیل شرایط خانوادگی نسبتا خوبی که داریم کمترکسی جرات این را به خود میدهد که پشنهاد ازدواج به من بدهد، با بالاتر رفتن سطح تحصیلاتم هم این مسئله بیشتر خودنمایی میکند. البته به شخصه شرایط مادی طرف مقابلم زیاد برایم اهمیت ندارد و انتظار این را ندارم که همسر آینده ام از نظر مادی در سطح پدرم باشد. اما تا افراد متوجه نوع زندگی ما می شوند پا پس می کشند.
از طرفی گاهی به شدت احساس نیاز به همسری مهربان دارم و بعضا نیازهای جنسی به شدت به سراغم می آیند و گاهی امانم را می برند. از اینکه به گناهی غیرقابل برگشت دچار شوم به شدت می ترسم. و متاسفانه مدتی است حس میکنم کنترل خود را از دست داده و با جستجوی موارد نادرست در اینترنت این حس را ارضا میکنم.
از گفتن این مسائل واقعا شرمنده ام اما واقعا نیاز به همسر را حس میکنم و گاه خوابهای پریشانی میبینم. ترس از انجام گناه همیشه با من است.

تو رو خدا کمکم کنین نمیدونم چیکار کنم خیلی دعا میکنم و میدونم هم که اگه به صلاحم نباشه خدا چیزی بهم نمیده برای همین در دعا کردن اصرار نمیکنم ولی میترسم میترسم
در ضمن به خاطر همین مسئله (کم شدن تعداد خواستگاران به دلیل بالارفتن تحصیلات) با وجود علاقه شدید به تحصیل، فعلا قید شرکت در آزمون دکتری را زده ام.

از شما خواهش میکنم که کمکم کنید. ببخشید که طولانی شد اما چند سوال دارم
1- چطور میتوانم اراده ام را در انجام ندادن گناه تقویت کنم؟
2- چه کنم تا دچار افسردگی نشوم؟
3- به نظر شما آیا تصمیمم در ادامه ندادن تحصیل درست است؟
4-چگونه متوجه شوم که در رابطه با این خواسته باید به خدا اصرارکنم یا راضی به شرایط فعلی باشم و این را مصلحت بدانم؟

در انتها از شما خواهش میکنم برایم دعا کنید

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
در پاسخ به مسائلی که مطرح کرده اید، مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم حضورتان می کنیم:
نیامدن خواستگار، به خودی خود دلیل بر وجود اشکال نیست؛ البته ویژگی‌های ظاهری و جسمانی یا صفات اخلاقی در این جهت تأثیر گذار است که در این میان تنها صفات اخلاقی بر عده شما است. خیلی از کارها،‌ خارج از خواست انسان است و در این موارد نباید نگران بود؛ زیرا آدمی نمی‌تواند امکانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید، ولی می‌تواند خود را با اوضاع موجود همخوان کند و هماهنگ سازد؛ در صورت اول هميشه نگران و ناراحت و غمگين و افسرده خواهد بود . در صورت دوم با ابتكار و خلاقيت و بهره‏مند شدن از ديگر توانمندي هاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد كرد . فعّال و سر زنده با همان امكانات و شرائط موجود، زندگى را بر خود سهل و آسان خواهد گرفت .بنابراين هيچ گاه نبايد اين موضوع مانع عمده‏اى بر راه ادامه زندگى و تحصيل و... شود؛
به هر حال خداوند خیر و صلاح بندگانش را بهتر از ما می‌داند، پس باید به او توکل کنید. تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد که خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد. خير و صلاح بندگانش را بهتر از من و تو مى‏داند. قرآن مجید می‌فرماید: «چه بسا چیزی را خوش ندارید، ولی خیرتان در آن است و یا چیزی را دوست دارید، در حالی که شر شما در آن است».(1)
هر چند دختران جوان و دم‏بخت و نيز والدين آن ها علاقه‏مندند تا هر چه زودتر ازدواج كرده، زندگى آينده‏ شان را روشن كنند و به اصطلاح از بلاتكليفى بيرون آيند و...؛ ولى چه خوب است به شرايط و موقعيت‏هاى اجتماعى، فرهنگى، خانوادگى و... جامعه و فرد توجه كافى شود. با توجه به عوامل مختلفى كه در سطح كلان جامعه مطرح است، سن ازدواج دختران و پسران بالا رفته است. بنابراين دختر خانمى همچون شما زمان ازدواجش خیلی دير نشده ؛ گرچه باور بر اين است كه سن ازدواج بايد پايين‏تر از سن كنونى باشد. پس دغدغه خاطرتان كه چرا هنوز خواستگار مناسبی ‏ ندارید. چندان جايگاهى ندارد.
نداشتن خواستگارهاى متعدد و يا به توافق نرسيدن خانواده‏ها يا دختر و پسر و به هم خوردن جریان خواستگاری و به عبارت ديگر جور نشدن آن، يك امر طبيعى است . هرگز نشانه بخت بد يا بسته‏شدن بخت فرد نيست . همان‏طور كه براى شما به عنوان يك دختر، اين مشكل وجود دارد و هنوز نتوانسته‏ايد با فرد مناسب و دلخواه خود ازدواج كنيد، براى پسرها نيز اين مشكل وجود دارد. علاوه بر اين، شما بين دختران تنها فردى نيستيد كه دچار اين مشكل هستيد . دختران زياد ديگرى نيز هستند كه مدت‏ها و گاهى سال‏ها با اين مسئله روبه‏رو هستند؛ امّا سرانجام همسر مناسب و متناسب با روحيات خود را پيدا مى‏كنند؛ ولى با اندكى تأخير از نظر زمانى.
پس زود ازدواج‏كردن، نشانه موفقيت در امر ازدواج و تأمين خوشبختى و سعادت هميشگى نيست. با كمى دقت و تفحص در بين همسايگان، فاميل و ديگران، مى‏توانيد مشاهده كنيد كه فرآيند خواستگارى و ازدواج، معمولاً يك فرآيند طولانى مدت است . نيازمند زمان و دقت كافى است. چه بسا همين تجربه‏ها و به تأخير افتادن‏ها، شناخت و آگاهى‏تان را از موضوعات و معيارهاى ازدواج بيش تر و عميق‏تر كند . موفقيت در اين امر مهم و حياتى را چندين برابر كند كه در نتيجه به صلاح شما خواهد بود.
برای تقويت اراده در برابر ترک گناه و آلوده نشدن به گناه، ابتدا زمینه های انجام گناه را از بین ببرید . سپس به عوامل تقويت اراده توجه کنید که در این زمینه مؤثر است:
1ـ تمركز بخشيدن به فعاليت هاي گوناگون.
2ـ توجه به عبادات به ويژه روزه و نماز كه تمرين تمركز فكر است.
3ـ پايان رسانيدن كارهاي نيمه تمام.
4ـ تلقين مثبت:
همواره به خود اين گونه تلقين كنيد كه اراده ترک گناه را داريد . شكست مفهومي ندارد. تلقين در ترك عادات نامطلوب و غلبه بر آلوده نشدن به گناه، مؤثر است.
راهكارهاي زير مفيدند:
1- تا زمانى كه كسى به خواستگارى شما نيامده، بهتر است فكر و ذهن خود را از مسائل مربوط به ازدواج، خواستگارى، ارتباط با جنس مخالف و نظاير آن خالى كند. با كم‏تر فكر كردن به اين مسأله و توجه به تحصيل و مطالعه و پيشرفت‏هاى علمى، اعتماد به نفس تان بيش‏تر خواهد شد.
2 - مطمئن باشيد با حفظ شؤون اخلاقى و دينى و رعايت وقار، متانت و حجاب كامل بهتر خواهيد توانست خود را از دام خطا و لغزش حفظ كنيد. بى‏ترديد جوانان غيرتمند، اهل زندگى و وفا و عشق و متدين و هم شأن سراغ افرادى چون شما خواهند آمد . براى ازدواجى موفق از شانس بيش‏ترى برخوردار خواهيد بود. توصیه دیگر ما این است که غریزه جنسی خود را کنترل نمایید . با پرسه زدن در اینترنت و با غور در افکار شهوانی، غریزه خود را تقویت ننمایید بلکه تا قبل از ازدواج تا می توانید با اتخاذ راهکارهایی آن را کنترل کنید.
3- اعتقادات خود را نه تنها زير سوال نبريد بلكه آن ها را تقويت كنيد . هيچ تزلزلي به خود راه ندهيد . متانت، عفت و پاكدامني خود را همچنان به خوبي حفظ كنيد كه با ارزش ترين متاع در پيشگاه الهي همين ارزش ها است: " ان اكرمكم عندالله اتقكم ". همواره در زندگي به خداوندمهربان - كه از مادر به انسان مهربان تر است - اميدوار باشيد. شخصيت خود را تخريب نكنيد . نسبت به خود منفي بافي نكنيد، بلكه بيش تر به جنبه هاي مثبت زندگي و شخصيت خود فكر كنيد .هميشه اين فكر را به خود تلقين كنيد كه " من خوشبخت هستم و خوشبخت تر نيز خواهم شد" خود را در تنهايي و انزوا قرار ندهيد . سعي كنيد در كارهاي خانه و تمام كارهاي اجتماعي كه در خور شان يك زن مسلمان است با حفظ حيا و پاكي، مشاركت كنيد.
به جاى اين كه ذهن تان را به كمبودها، نقص‏هاى خود معطوف داريد و از آن رنج ببريد، توانايى‏ها و استعدادها و موفقيت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپاريد . با تكيه بر آن ها يأس و نااميدى را از خود دور كنيد . با نگرشى مثبت به زندگى و آينده اجازه ندهيد اين گونه مسائل جزئى كه در نهايت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ كند. اگر خواستگار نداريد، هزاران هزار نعمت و توانمندى خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره‏مند هستيد . چه بهتر است به آن ها بيانديشيد . به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فكر كنيد و لذت ببريد. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نياز با او را فراموش نكنيد كه ياد خدا آرامش‏بخش است.
4- هيچ وقت تنها و بيكار نباشيد. اگر در حال تحصيل هستيد ،تمام هم و غم خود را به تحصيل معطوف كنيد . به تحصیل تان در مقاطع بالاتر ادامه دهید . هراسی از این بابت به خود راه ندهید .چه بسا پسرانی که به خاطر ادامه تحصیل فرصت ازدواج را پیدا نکرده اند . ادامه تحصیل شما فرصتی برای آشنایی با این گونه افراد است.
5- در مجالس عمومي مانند نماز جماعت مسجد محل خود و يا مجالس مخصوص زنان و هيئت هاي مذهبي زنان شرکت کنيد و توانمندي هاي خود را بروز دهيد. زيرا خيلي از زنان از همين مجالس مورد براي ازدواج پيدا مي کنند. در هر حال بايد با حفظ حريم عفت و حيا ، خود را بيش تر به جامعه و مردم معرفي كنيد تا شما را بشناسند و خواستگار شوند.
6- البته نباید از مسائلی که زمینه ساز خواستگاری است غفلت کرد، مثلاً پاکیزگی و نظافت ، شادابی ، خوش اخلاقی ، خوش سخن بودن، شوخی های به جا میان همجنس ، رعایت کردن فرهنگ صحیح جامعه ، پرهیز از گرفتگی چهره و عبوس بودن ، ابتذال اخلاقی ، ژولیدگی و اظهارات دلسرد کننده، حالات افسردگی و...
البته در کنار این کارها می توانید به افراد موثق و مورد اطمینان بسپارید که اگر پسر خوب و مجردی را سراغ دارند که با شما همخوانی و تناسب دارد، به خانواده تان معرفی کنند تا زمینه خواستگاری از شما به وجود آید.
7- هیچ وقت از دعا غافل نباشید . در حال دعاهایی که در این جهت توصیه شده است بخوانید . از اثرات آن غافل نگردید. در زیر به برخی از دعاهای مجرب و مورد تأیید بزرگان اشاره می کنیم:
1. همواره استعاذه به خداوند داشته باشید.
2. خواندن و نوشتن آيات 75 تا82 سوره يونس و همراه داشتن آن.
3. دعا و تضرع به درگاه خداوند.
4. درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.
5. صدقه دادن.
6. در هر شبانه روز، يك بار زيارت عاشورا و دعاى توسل به نيت برآورده شدن اين حاجت قرائت کنید.
7. در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبى) و بعد از نيمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانيد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است)
8. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد . روز جمعه نماز جعفر طيار به جاى آوريد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده، در استجابت دعا بسيار مؤثر است. آیت الله بهجت برای ازدواج توصیه می کنند: نماز جعفر طیار بخوانید . پس از آن، دعائی که در کتاب «زاد المعاد» مجلسی آمده که در این هنگام خوانده می شود، بخوانید . در پی آن، به سجده روید . تلاش کنید که حتماً گریه کنید. گر چه به مقدار کم و همین که چشم تان را اشک فرا گرفت حاجت تان را از خدا بخواهید . این عمل را تا زمانی که حاجت روا شوید، انجام دهید . اگر نشد ،بدانید که یا کم خوانده یا با اعتقاد کامل نخوانده اید!
آیه« رَبَّنَا هَب لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً» و آیه « رب لاتزرنی فرداً و انت خیرُ الوارثین-آل عمران» را (فراوان) بخوانید.
9. سوره های ناس و فلق را زياد بخوانيد.
10. به هنگام ورود به منزل سه بار سوره توحيد بخوانيد.
در پايان شاخه گلی از گلستان نبوی به شما هديه می کنيم: پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمودند: «آنچه از دنيا نصيب تو باشد، اگر ناتوان هم باشى، به تو مى رسد . آنچه به زيان تو باشد، به زور نمى توانى آن را از خود دور كنى. هر كس به آنچه از دستش رفته اميد نداشته باشد، آسوده است . هر كس به آنچه خداوند روزى اش كرده، خرسند باشد، شادمان مى گردد.» (2)
به کارگیری راهکارهای فوق به نحوی در افزایش مقاومت شما در برابر اختلالات خلقی از جمله افسردگی مؤثر است. پس با جدیت و پشتکار آن ها را دنبال کنید.
در پناه ایزد منان و در سایه الطاف حضرت بقیه الله الاعظم همواره موفق و کامروا باشيد.
پی‌نوشت‌ها:
1. بقره (2) آیه 216.
2. شيخ صدوق، الامالى، ص 225 و 393.