اگر يك پسر به سن من(16 ساله) از دختري خوشش آيد بايد چه كار كند؟
من رابطه با دختر را براي كار هاي بد و شيطاني نمي خواهم.با يك هدف متعالي و خوب و براي پيشرفت در زندگي مي خواهم.(داشتن دوست دختر بدون برخورد فيزيكي و داشتن يك دوستي خوب چه اشكالي دارد؟)
با تشكر

با سلام و تشکر به خاطر ارتباطتان با اين مرکز
در پاسخ به پرسش شما دوست عزیز نکاتی را به عرض می رسانیم:
1. يکي از نيازهاي طبيعي انسان وقتي که به سن نوجواني و بلوغ مي رسد، رابطه با جنس مخالف و ازدواج است. اصل وجود اين نياز و احساس طبيعي، در همه انسان ها نهاده شده تا پسر و دختر انگيزه لازم را براي تشکيل زندگي مشترک داشته باشند. شدت اين انگيزه به حدي است که آن ها را از خانواده خود جدا و آماده مي کند تا با وجود همه مشکلات و سختي ها، در کنار هم باشند و سبب آرامش روح و روان يکديگر گردند.
2. در واقع علاقه به جنس مخالف ريشه در ميل و كشش غريزي دارد. خداوند غريزه جنسي را براي برآوردن هدف خاصي در وجود انسان نهاده ؛ او را براي برآوردن اين غريزه از راه درست (كه ازدواج است) راهنمايي كرد، تا نسل انسان گسترش يافته و نوع بشر حفظ شود، نيز در سايه ازدواج به آرامش دست يابد و عنصر آزمايش انسان قرار گيرد.
3. انسان، به ويژه نوجوان، به ارتباط اجتماعى نيازمند است؛ زيرا آدمى موجود اجتماعى است . ارتباط با ديگران پاسخ آن نياز درونى به شمار مى‏آيد. انتخاب همسالان و همكلاسى‏ها، مى‏تواند نشان دهنده درايت و تعقل فرد باشد . زمينه رشد فكرى و اجتماعى و علمى‏اش را فراهم آورد؛
از طريق ارتباط با ديگران و انتخاب دوست كه به شكل‏گيرى شخصيت انسان مى‏انجامد، يكى از نيازهاى مهم زندگى خود را برآورده مى‏سازيم.
البته آنچه بايد بيش از لزوم داشتن ارتباط با ديگران مورد توجه و حساسيت معقول قرار گيرد، ميزان و چگونگى ارتباط با همسالان و همكلاسى‏ها و در نهايت انتخاب دوست است.
داشتن روابط ضرورت دارد؛ ولى چگونگى آن از اهميت بيش‏ترى برخوردار است، به گونه‏اى كه وقتى نحوه ارتباط به اصل مسأله آسيب رساند، براى حفظ امور مهم‏تر و حياتى‏تر، بايد از ارتباط چشم پوشيد. بايد در ارتباط با همكلاسى‏ها، به ويژه انتخاب دوست و استحكام بخشيدن به روابط دوستانه، دقت و اهتمام جدى داشت.
4. تجربه نشان داده است که بسیاری از ارتباط‌های آزاد و خارج از چارچوب دختر و پسر، از یک شیطنت یا کنجکاوی ساده شروع می‌شوند. یک بار پاسخ دادن، یک پیامک فرستادن، یک نگاه، یک لحظه توجه کردن به جنس مخالف و .... به همین خاطر برخی از شیطنت‌ها و کنجکاوی‌ها چنینی در دین اسلام ممنوع شده است. شروع بازی ارتباط با جنس مخالف مانند امتحان مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردن و دیگر مواردی است که وابستگی ایجاد می‌کند. دوستی دختر و پسر هم یک نوع وابستگی روانی ایجاد می کند.
5. عشق و علاقه به جنس مخالف تا هنگامی که در حد احساس قلبی است و منجر به ابراز و روابط نامشروع نشده ، از نظر اسلام حرام و مردود نیست اما با توجه به این که چنین عشقی برخاسته از طوفان غریزه جنسی است، بدون اشکال نیست،‌ به خصوص آن که همیشه در مرحله گفت و گو باقی نمی ماند . به طور طبیعی، پس از اظهار عشق، به تدریج روابط دیگری شکل می‌گیرد . متأسفانه از مسیر معیّن، خارج می‌گردد . مراحل بعدی هم قابل کنترل نیست.
به جهت ميل شديد جنسي گاهي اوقات بي آن كه دختر و پسر بخواهند در شرايطي قرار مي گيرند كه حتي ارادة خود را از دست مي دهند . ديگر نمي توانند از ارتباط جنسي خودداري كنند . ناخود آگاه و بي آن كه كه بخواهند، كم كم در آن شرايط بدون بازگشت قرار مي گيرند . زماني متوجه مي شوند كه كار از كار گذشته است، يعني با فراهم شدن شرايط ديگر، اراده ضعیف و جلوگيري بسيار سخت و دشوار می شود.
پس چرا نبايد اين جريان را از سرچشمه بست ؟ به همين خاطر در اسلام حتي خلوت كردن دختر و پسر نامحرم در مكاني كه رفت و آمد نباشد، حرام و گناه است.
مگر غير از اين است كه اغلب روابط جنسي بين دختران و پسران از ارتباط هاي به ظاهر ساده و دوستانه و تحت عناوین به ظاهر منطقی و با يك هدف متعالي و خوب، آغاز شده است ؟ متأسفانه به ارتباط جنسي ختم نشده، بلكه عاملي براي پديد آمدن بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي و رواني نيز مي شود. بهترين شاهد بر ادعاي فوق مراجعه به واقعيات موجود در اجتماع است. در باره طلاق‌ها، فسادهاي جنسي، اعتياد و افسردگي‌ها مقداري تحقيق کنيد، ببينيد نقطه شروع اين نابساماني‌ها از کجا بوده ؟ بسياري از آن ها با يک نگاه ساده يا يک ارتباط کلامي کوچک با نامحرم شروع شده ، به تدريج به ايجاد محبت و عشق و مشغول شدن فکر و وابستگی روانی انجاميده و در انتها به قرار و مدار و...
6. هر نوع ارتباط و هر گونه اظهار علاقه دختر و پسر باید در چهارچوب خاصی که شرع معیّن نموده،‌ باشد. چون احکام دين مقدس اسلام، بر اساس مصلحت زندگي انسان‌هاست . خداوند که بهتر از هر کس ساختمان فطري انسان را مي‌شناسد، از روي محبت و به خاطر خود ما اين احکام را وضع نموده و گرنه او نه بخيل است و نه نيازمند به اين احکام .
ما نيز در نگاه خود به زندگي بايستي عاقبت کارها را بنگريم . از زندگي ديگران عبرت بگيريم . به اين نکته برسيم که چه بسا لذت‌هاي کوتاه که رنج‌هاي طولاني به ارمغان مي‌آورد.
7. چون نوجوانان، هنوز به سني نرسيده‌اند که عاقبت برخي از کارها براي شان تجربه شده باشد، فقط همان ابتداي کار را که شيرين است مي‌بينند . خداي ناکرده به دوستي با نامحرم و جنس مخالف تن مي‌دهند . به اين ترتيب وارد دامي مي‌شوند که خلاصي از آن بسيار دشوار است. چرا که اولين مشکل آن ها، مشغوليت فکرشان است و عقب افتادن تدريجي از درس.
مشکل بعدي خانواده (اگر داراي خانواده مذهبي باشند)،‌مشکل بعدي ازدواج است. آن ها اگر بخواهند در آینده با همان دختري که از طريق کوچه و خيابان با او آشنا شده‌اند، ازدواج کنند ،هيچ ضمانتي وجود ندارد که دختر چند دوست پسر ديگر نداشته باشد . چه بسا این گونه روابط باعث ايجاد عشق‌هايي در دل دختران و پسران جوان مي‌گردد که به دلائل گوناگون، هرگز به "وصل" منجر نخواهد شد . داغ آن براي هميشه به دل طرفين خواهد ماند . فکرشان را آزرده خواهد ساخت.
8. با توجه به نکات گفته شده بالا به این نتیجه می رسیم که هر نوع برخورد و ارتباط با نامحرم و جنس مخالف به حساسيت و مواظبت خاصّی نياز دارد؛ زيرا جاذبه طبيعي و زيستي دختر و پسر، به ويژه در سنين نوجواني، زمينه انحراف ارتباط هاي انساني را فراهم مي‏سازد . ارتباط ها را تحت تأثير قرار مي‏دهد. بنابراين، حتّي‏ در روابط آموزشي و کاری نبايد از آفاتي كه در جاذبه‏هاي زيستي ريشه دارد، غفلت كرد؛ زيرا روابط انساني سخت از اين ناحيه آسيب مي‏پذيرد و به انحراف مي‏گرايد. بر اين اساس، دین مقدس اسلام به ما هشدار مي‏دهد كه هرگاه دو غير همجنس، در قالب هر ارتباطي، در مكاني خلوت و دور از ديد ديگران قرار گيرند، شيطان نيز با آن‏ها خواهد بود و روابط صحيح را تهديد مي‏كند.
نكته ديگري كه حساسيت اين نوع ارتباط را فزوني مي‏بخشد، پيامد منفي شكست يا منحرف شدن روابط انساني از ناحيه جاذبه جنسي و زيستي است. اگر ارتباط درستي از اين ناحيه به انحراف گرايد، سبب از دست رفتن آبرو و حيثيت اجتماعي و سرمايه زندگي و ارزش و كرامت انساني دو طرف مي‏گردد كه هرگز جبران‏پذير و قابل ترمیم نيست.
9. اسلام تنها اجازه داده است كه دختر و پسر، در زمان خواستگاري رسمی و در هنگامي كه قصد ازدواج واقعی دارند و شرایط ازدواج فراهم است، پيش از ازدواج تحت نظارت والدين و خانواده و به صورت محدود در فضايي به دور از شهوت و لذتجويي، نقطه نظريات خود را بيان كنند، يكديگر را ببينند، صورت و جمال ظاهر يكديگر را مشاهده كنند . با هم در يك يا چندين جلسه در مورد مسايل ازدواج و شرايط زندگي مشترك گفتگو كنند تا با به بررسي وضعيت اخلاقي، اجتماعي و خانوادگي همديگر بهتر بتوانند زندگي مشترك آينده خود را پايه ريزي كنند. چه بسا اين کار براي استحکام بيش تر زندگي پس از ازدواج لازم است . چه اينكه به تجربه ثابت شده در بسياري موارد تحت پوشش آشنايي قبل از ازدواج، جوانان در دام هاي خطرناكي گرفتار شده اند. پاكي و صفاي دوران جواني خود را از دست داده اند . پس از چندي جز افسوس چيزي را به دنبال نداشته است.
10. با توجه به این که الان 16 سال بیش تر ندارید و طبیعتاً شرایط ازدواج هم در شما فراهم نیست ،چون شما هنوز محصل دبيرستان هستيد و بعد از آن بايد به دانشگاه برويد يا سربازي و بعد از طي اين مراحل تازه اولين مشكل داشتن شغل مناسب مي باشد، پس بهتر است از هرگونه ارتباط با جنس مخالف تحت هر عنوانی خودداری کنید ،چون این کار علاوه بر آسیب های فراوانی که دارد و ما به برخی از آن ها اشاره کردیم، موجب گرفتار کردن شما در وادی عشق می شود .
از آن جا که ريشه دادن به عشقي كه در حال حاضر توان وصال بر آن را نداريد، كار اشتباهي است چون شرایط آن را ندارید، وقتي شرايط براي يك نوجوان مهيا نباشد، اقدام براي ازدواج منطقي نيست. پس خوب است رفتار عاشقانه را به كرداري عاقلانه تبديل كنيد . از همین ابتدای امر جلوی به وجود آمدن مشکلات بعدی را بگیرید.
البته ما هم قبول داریم که نيازهاي عاطفي و ويژگي دوران نوجواني، آدمي را به سوي دوست داشتن و عشق ورزيدن سوق مي‏دهد كه البته اين يك امر طبيعي و غريزي است، ولي مهم، كنترل احساسات و پرهيز از تصميم شتابزده و برخاسته از محبت افراطي مي‏باشد .معمولاً روح حاكم در عشق‏هاي مجازي عشق ورزيدن است، نه خردورزي، در حالي كه براي تصميم‏گيري درباره ازدواج، علاوه بر عشق و مهروزي بصيرت و تعقل لازم است تا بر اساس آن بتوان همسری با توجه به معیارها و ملاک های صحیح انتخاب کرد.
11. حالا که طالب پيشرفت در زندگي هستید، بهتر است بیش از گذشته به درس و مدرسه و کار اهمیت داده ؛ برای رسیدن به اهداف عالی و فتح قله های ترقی و کمال تلاش و کوشش نمایید. البته انتخاب دوستان متدین و خوب از همجنسان و همسالان خود، بهتر می تواند شما را در رسیدن به اهداف، یاری رساند.
12. به یقین اگر وظایف و مسئولیت هایی که به گردن شما نهاده شده ، به خوبی انجام داده و از پس آن ها با موفقیت بر بیایید، امید می رود بتوانید در آینده شرایط و مقدمات ازدواج موفقی را پی ریزی کنید . تا آن موقع قطعاً دختر خوب، نجیب و پاکی را خداوند در سر راه شما قرار خواهد داد تا بتوانید در کنار او ازدواج همراه با خوشبختی و شادکامی را تجربه کنید.
موفق و سربلند باشید.