سلام
روی محصولی نوشته حق چاپ یا کپی محفوظ است نظر آقایان خامنه ای و سیستانی در مرد استفاده از آن چیست ؟
روی محصولی ننوشته حق چاپ یا کپی محفوظ است یعنی هیچ ننوشته نظر آقایان خامنه ای و سیستانی در مورد استفاده از آن چیست ؟
من از چند تا آخوند پرسیدم که نظرات مختلف عجیبی دادن
1. آقای سیستانی میگن همیشه می توانید کپی کنید و چون آقای خامنه ای در هر دو مورد نوشته شده و ننوشته احتیاط واجب به ترک است ، شما می توانید از آقای سیستانی تقلید کرده و بازم استفاده کنید
2.این احتیاط واجبی که آقای خامنه ای گفتن مربوط به زمانی است که حق کپی ننوشته شده باشد که اون وقت می تونید از آقای سیستانی تقلید کنید
3.در هر صورت شما می تونید فقط یک کپی از آن تهیه کنید !!!
4. شما گفتید می توانید یک کپی از روی نسخه اصل داشته باشید حال سوال اینجاست این کپی را برای خودمان که پول کالا را دادیم یا این کپی را برا دوستان می توانیم بگیریم
منتظرم جواب کامل شما هستم
موفق باشید

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
درحکم تکثیر سی دی و یا کتاب و در مجموع کلیه مالکیت های فکری دو نظر وجود دارد: برخی از علما می فرمایند این گونه اثرها و تولیدات حقی برای تولید کننده ایجاد نمی کند تا مانع از تکثیر اثر شود . می گویند بعد از فروختن یک کالا مشتری حق دارد هر گونه تصرفی در کالای خریداری شده انجام بدهد . این گونه حقوقی که امروزه پیدا شده است، وجه شرعی ندارد و لازم نیست رعايت شود.
در مقابل برخی از علما می فرمایند حقوق صاحبان اثر و مالکیت فکری آن ها باید مراعات شود . تولید کنندگان نسبت به اثر خود حق شرط گذاری دارند. با توجه به اینکه این حقوق عقلایی می باشد، باید مراعات شود. در صورت عدم مراعات ظلم به صاحب اثر وارد و حق او پايمال می شود.
آیت الله خامنه ای می فرمایند: بنا بر احتیاط حقوق مادی و مالکیت فکری تولید کنندگان اثر باید مراعات شود.(1)
همه مراجع می فرمایند: اگر فروشنده با مشتری شرط کند که حق تکثیر ندارد، مشتری باید این شرط را مراعات کند، مانند بقیه شروط مشروعی که در ضمن معاملات قید می شود.
همچنین طبق نظر همه مراجع اگر قانونی در کشور در این زمینه وجود داشته باشد ، باید مراعات شود.
در اصل ثابت بودن حق مالکیت فکری با توجه به اینکه مقام معظم رهبری احتیاط واجب دارند، می توانید از بقیه مراجع مانند آیت الله سیستانی (2) تقلید کنید. اما در دو فرض دیگر ( وجود شرط و قانون ) با توجه به اینکه نظر همه مراجع یکی است، باید مراعات شود و قابل رجوع نیست.
در صورت علم به رضایت می توانید بدون اجازه تکثیر و یا کپی کنید. در صورت علم به عدم رضایت و یا شک در رضایت نمی توانید بدون اجازه تکثیر کنید.
اما کپی نرم افزار اورجینال برای خود و استفاده شخصی اشکال ندارد.
تکثیر در حد یک و دو تا بدون اجازه جایز نیست. برای این کار یا باید از تولید کنندگان اثر اجازه بگیرید یا اینکه مطمئن باشید که به این مقدار از کپی و تکثیر راضی هستند.
همه این موارد در مورد تولیدات داخل ایران می باشد اما در باره محصولات خارجی حق تکثیر و یا عدم آن بستگی به قانون بین دولت ها دارد. اگر قانونی در این زمینه وجود دارد، باید مراعات شود. در مورد محصولات اسراييل و امريكا مشكلي وجود ندارد.(3)
از محصول خریداری شده توسط خودت می توانی برای خودت کپی بگیری اما اگر مقلد مرجعی هستی که کپی را جایز نمی داند،نمی توانی کپی کنی و به دوستانت بدهی،ولی می توانی اصل را بدهی تا آن ها استفاده کنند. بدون کپی برداری مثل این است که کتاب خودت را بدهی تا مطالعه کنند.
پی نوشت ها :
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه استفتائات ، س1346.
2. آیت الله سیستانی ،الفتاوی المیسره ،ص 412 ، سایت (sistani.org)، استفتائات ، واژه حق چاپ.
3. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه استفتائات ، س1343.