با سلام.
من 18 سالمه و 4-5 ساله که گرفتار این نکبتم.بارها توبه کردم اما نشده.حتی این دفعه آخری 1سال خوب بود تا دوباره.....
من پسر بدی نبودم .الانم نماز میخونم روزه میگیرم دوستامم ازش منع میکنم اما گاهی......
چیزای زیادی درباره مضراتش شنیدم.میخام ببینم اگه توبه کنم توانایی های از دست رفتم برمیگرده؟
بعد از یکسال کم کم احساس مسکردم خدا داره باهام آشتی میکنه و اراده و اعتماد به نفس از دست رفتم رو بهم برمیگردوند اما......
انگیزه زیادی برای انجام کارام و مخصوصا درس خوندن ندارم.چون میترسم خدا کمکم نکنه.چی بدتر از این.حالا من خودممم بکشم اگه خدا نخاد نمیشه ........مگه نه؟
راستش من تیر 90 کنکور دارم.این فکر که ممکنه خدا ازم رو برگردونده باشه درسته؟یعنی ممکنه خدا به خاطر یه گناهی که آزاری به بقیه ی خلقش نمیرسونده منو به یکسال عقب افتادن تو زندگی تنبیه کنه؟
تروخدا نگین به خاطر دنیات داری سعی میکنی ترکش کنی
خودم خوب میدونم توی دورانی که افراطی انجام میدادم چه فشارهای روانی روم بود.الانم .........
نمیدونم امیدوارم حرفم رو فهمیده باشید.
خواهش میکنم دربارش نگین چون به اندازه کافی خوندم.فقط جواب سوالام؟
اینکه با عذاب وجدانم چه کنم
من همیشه با خدا حرف میزدم اما این چند روزه خجالت میکشم سرمو ببرم طرف آسمون..

برادر گرامي!‌ از اين كه در مدت مديدي به عادت ناپسندي چون استمنا مبتلا بوده ايد متأسفيم. ولي مطمئن هستيم به كمك پروردگار و در پرتو تصميم و اراده راسخ، بر اين عادت ناپسند غالب خواهيد شد.به نظر مي رسدكه قدم بزرگ را در حل مشكل كه شناسايي و بررسي علل و ريشه‏هاي ناهنجاري است، به خوبي برداشته‏ايد. قطعاً اين معرفت و شناخت شما را در حل معضل ياري خواهد كرد.
به خوبی می دانید استمنا عوارضي دارد، از جمله پريدگي رنگ، حلقه سياه دور چشم، خسته و خواب آلود بودن، شرم اغراق آميز و كاذب، گوشه گيري و آشفتگي در خواب. ناراحتي هاي مختلفي كه در نتيجه استمنا در جوانان ايراني مشاهده شده، به صورت زير بوده است:
1- احساس گناه؛
2- احساس اكراه و نفرت از خويش؛
3- ترس از جنون، كوري، عقيم شدن و ناتواني جنسي.(1)
يكي از روان شناسان (دبس) معتقد است كه استمنا جوان را بسيار خسته مي كند . در طبايع حساس توليد وسواس و ترديد عجيبي مي نمايد، به طوري كه افراد مبتلا به آن همواره خجل و شرمسار هستند و خود را مجرم مي پندارند.(2)
آمار فراواني و استمنا در جامعه ايران در دست نيست ، ولي گفته شده است: "بين 13 - 30 سالگي زمان شدت و رواج عمل مذكور بوده و حتي نزد متجاوز از 90 ساله هم ديده شده است".(3)
برادر گرامي ! افرادي كه معمولاً در درون كورسويي از وجدان و ايمان دارند, به سرزنش خويش مشغول مي شوند, ولي پس از مدتي كوتاه دوباره به گناه روي مي آورند, ولي در عين حال براي افرادي چون شما كه اينك از آن مريضي خطرناك فاصله گرفته ايد, نا اميدي و يأس , بدتر از عمل استمنا به حساب مي آيد. وجدان حق دارد شما را سرزنش كند, اما عقل و باورهاي مذهبي تان بايد شما را اميدوار به زندگي كند. اميدواريم هر چه زودتر از نا اميدي و يأس فاصله بگيريد و به تقويت جسم و روح تان بپردازيد تا آينده اي روشن فرا روي راه تان پيش آيد. قرآن كريم افراد مأيوس را مذمت مي كند:
« از رحمت خدا مأيوس نشويد;كه تنها گروه كافران , از رحمت خدا مأيوس مى شوند».(4) در اين آيه , افراد مأيوس و نااميد, با كافران برابر شده اند.
ترك عادتي كه چندين سال انجام گرفته، يك روزه ممكن نيست و بايد به تدريج آن را ترك كنيد. نيز صبر و حوصله و تحمّل بسيار لازم دارد. براي ايجاد و تقويت هر چه بيش تر اراده، به فوايد و آثار آن و نتيجه اي كه به دست خواهيد آورد، نيز اهميت آن و آينده روشني كه داريد، همچنين نجات از مشكل و سختي كه با آن روبرو هستيد، به شما كمك خواهد كرد. به پاداش عظيم اخروي و رضايت حضرت دوست (به جهت سختي و مشكل بودن ترك عمل) توجه نماييد. هر چه گناه و ترك عمل سنگين تر باشد و تلاش بيش تري لازم داشته باشد، در صورت تحقّق، انسان را به كمالات بالاتري مي رساند كه براي ديگران شايد حتي قابل تصوّر نباشد.
از اين رو هرگز يأس به خود راه ندهيد و براي آن برنامه ريزي كنيد. به نكاتي كه مطرح مي كنيم، توجه نماييد و آن را به كار ببنديد، قطعاً اثر آن را خواهيد يافت.
1- بر اساس تحقيقات به عمل آمده، بيش تر افراد مبتلا به استمنا اظهار كرده اند آن قدر اراده ندارند تا بتوانند دست از اين كار بردارند. اينان خود را غريقي مي بينند كه ميان امواج خروشان دريا گرفتار شده اند، در حالي كه حقيقيت اين نيست. در طول زندگي به موازات رشد بدني، اراده نيز تعميق مي يابد و انسان در هر شرايطي قادر به تسلط بيش تر بر خواسته هاي خود مي باشد.
عواملي در تقويت اراده مؤثر است مانند:
1ـ تمركز بخشيدن به فعاليت هاي گوناگون.
2ـ توجه به عبادات به ويژه نماز كه تمرين تمركز فكر است.
3ـ پايان رسانيدن كارهاي نيمه تمام.
4ـ تلقين مثبت.
همواره به خود اين گونه تلقين كنيد كه اراده انجام اين كار را داريد و شكست مفهومي ندارد. تلقين در ترك عادات نامطلوب و غلبه بر خودارضايي مؤثر است.
پل ژاگو مي گويد: "وقتي بخواهيم با عادت زشتي ستيزه كنيم، ابتدا بايد نتايج نامطلوب آن را در نظر مجسّم سازيم، بعد منافعي را كه در نتيجه ترك آن عايد مي شود، در روح خود تصور كنيم، در نتيجه اين عمل، هر بار كه چنين نمايشي در روح خود مي دهيم، بر آن تحريك يا وسوسه چيرگي يافته و لذت ترك آن را در خود احساس مي كنيم. اگر تلقين به نفس را بلافاصه پيش از خواب اجرا كنيم، مؤثرتر از مواقع ديگر خواهد بود.
به طور كلي، متمركز ساختن فكر در كاري كه مي خواهيم براي اجراي آن فردا صبح در فلان ساعت بيدار شويم كافي است".(5)
بنابراين بايد خود را باور كنيد و ترس و شكست را به خود راه ندهيد. بدانيد كه اگر بخواهيد مي توانيد. اين جمله شعار نيست، بلكه در عمل نيز افراد زيادي توانسته اند بر عادات ناپسند غلبه كنند و به حال طبيعي برگردند.
2ـ گسترش دايره ارتباطات:
افراد مبتلا به انحرافات اخلاقي و جنسي معمولاً از بُعد ارتباطي، آسيب ديده و تنهايي را برگزيده اند. درمان خودارضايي وقتي ميسر است كه از انزوا خارج شويد و به جمع بپيونديد. در محيط دانشگاه در فعاليت هاي فوق برنامه مانند اردوهاي دانشجويي يا فعاليت هاي هنري مانند شعر، سرود، بازي در نمايش، تئاتر و غيره حضور فعال داشته باشيد.
3ـ تغيير زاويه نگرش و عمل:
يكي از شيوه هاي درمان خودارضايي، تغيير جهت دادن انرژي رواني جوان از هدف هاي جنسي به هدف هاي فرهنگي و هنري است. البته انتخاب اهداف مذكور بستگي به استعدادها و توان هاي جوان دارد. گرايش به معنويت يك نوع تصعيد نيز مي تواند حساب شود. به طور كلي منظور آن است كه هر وقت خواستيد به عادت ناپسند روي آوريد، فوراً خود را مشغول كار ديگري كنيد كه به آن علاقه داريد.
4ـ مثبت گرايي:
هرگونه منفي گرايي و احساس پوچي، درمان خودارضايي را به تأخير مي اندازند، در عوض اصلاح فكر و مثبت گرايي، گام مؤثري در ترك خودارضايي محسوب مي شود. قطعاً در گذشته موفقيت هايي داشته ايد، مانند قبولي در دانشگاه كه بسياري از جوانان آرزوي آن را دارند. اين پيروزي را مورد توجه قرار دهيد و بر نقاط مثبت خويش و خود باوري و ايمان به خود پافشاري كنيد. در اين صورت احساس مي نماييد هنوز قادريد زندگي نويني را بيافرينيد.
5ـ اميد آفريني:
بيش تر افرادي كه دچار خودارضايي شده اند، از دو جهت نگراني دارند: از آينده و از عوارض جسمي و رواني. در حالي كه آنان نبايد تصوّر كنند بعد از چند بار توبه و شكستن آن، ديگر اميدي وجود ندارد. در توبه هميشه به روي بندگان گناهكار باز است و امكان بازگشت فراهم مي باشد.
اين درگه ما درگه نوميدي نيست صد بار اگر توبه شكستي باز آي
امام باقر(ع) فرمود: "محبوب ترين افراد پيش خدا گناهكاراني هستند كه بيش تر در معرض گناه بوده و توبه كرده اند".(6) كافي است از صميم دل توبه كنيد و بر ترك گناه تصميم بگيريد. اگر اين اتفاق بيفتد، مانند كسي هستيد كه اصلاً گناهي مرتكب نشده است. با توبه عذاب وجدان نیز برطرف خواهد شد.چون با توبه واقعی گناهی دیگر باقی نمی ماند.با توبه آثار گناه نیز از بین خواهد رفت.
6ـ درمان تدريجي:
ترك عادت نامطلوب به طور ناگهاني و دفعي امكان پذير نيست، بلكه هرگونه تغيير نيازمند فرصت بخشيدن و گذشت زمان خواهد بود، پس مرحله به مرحله پيش برويد و از ادامه كار خسته نشويد.
7ـ پرورش معنويت:
نماز بهترين راه ارتباطي با خدا است و سد پولاديني در برابر امواج گناه به حساب مي آيد، پس نماز عاملي تهاجمي عليه انحرافات است. هر چه مي توانيد رابطه خود را با خدا تقويت كنيد و نماز را با توجه كامل بخوانيد. خود را در برابر وسوسه هاي شيطاني مسلّح سازيد. هر روز قرآن بخوانيد و دعاهاي مورد علاقه به ويژه مناجات شعبانيه همراه با معناي آن را زمزمه كنيد.
8ـ ورزش:
يكي از عواملي كه هم در پيشگيري نقش دارد و هم در درمان، ورزش است، از جمله كوهنوردي كه انرژي هاي متراكم را در مسير سالم به جريان مي اندازد.
9ـ ازدواج:
در اولين فرصت ازدواج كنيد، حتي اگر به صورت نامزدي و عقد كردن انجام گيرد.
10ـ رژيم غذايي:
از خوردن غذاهايي كه مقدار زيادي كالري دارد، اجتناب كنيد.
11ـ درمان طبي:
در مواردي لازم است به متخصص مراجعه كنيد. تزريق نوعي هورمون موجب تعادل تمايلات مي شود.

پي نوشت ها:
1. دكتر احمدي، روان شناسي نوجوانان و جوانان، ص 121 و 120.
2.همان، ج 16، ص 209.
3.همان.
4.يوسف (12) آيه 87.
5. پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمه كاظم عمادي، ص 81 ـ 80.
6. بحارالانوار، ج 6، ص 38.