ذکری برای فرار از ناامیدی و گناه

سلام.من به ناامیدی مبتلا شدم همچنین شهوت زیاد خیلی اذیتم میکند و حتی گاهی استمنا میکنم.امکان ازدواج هم برایم نیست.میخواستم برای امیدواری بیشتر و ایمان قلبی ذکر یا کاری به من بیاموزید.همچنین برای کنترل شهوت.در ضمن من بخاطر مشکل مری نمیتوانم روزه بگیرم.خواهش میکنم کمکم کنید یعنی خدا بخاطر گناهانم حاجت مرا نمیدهد؟منتظر پاسختان هستم.لطفا مفصل برایم توضیح دهید.

پاسخ: 

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
در نامه خود به چندين مطلب اشاره کرده ايد . براي روشن شدن پاسخ به نکات ذيل توجه نماييد:
1- با توجه به فراز انتهايي نامه به نظر مي رسد. علت نا اميدي شما برآورده نشدن حاجت تان است. استفاده از اذکار اگر چه ممکن است براي رهايي از نا اميدي‏ها مفيد باشد. اما قبل از هر گونه ذکري بايد به سراغ عوامل پيدايش آن ها رفت. آن ها را شناخت و براي درمان اقدام کرد.
پرسيده ايد: آيا خدا به خاطر گناهانم حاجت مرا نمي دهد؟
خداوند حکيم نظام هستي را بر پايه اسباب و مسببات قرار داده ؛يعني براي پيدايش هر پديده اي علتي خاص و براي حل هر مشکلي راهکارهاي ويژه اي تعيين نموده است.
از يک سو به انسان "عقل و انديشه "عنايت کرد تا با کمک آن و مشورت با ديگران راه حل مشکلات را بيابد. افق آينده زندگي خويش را ببيند . بر آن اساس برنامه ريزي کند و به هدف برسد ،
از سويي ديگر دوگونه اسباب و علل مقرر داشته است. مادي و معنوي. هر کار خدا پسندانه از انفاقات مالي ،کمک به ديگران ،دعا و مناجات با خدا ،نماز و زيارت و مانند آن اسباب معنوي هستند. اما اين ها جايگزين علل مادي نمي شوند، بلکه انسان بايد به کمک عقل و فکر خدادادي خود و مشورت با افراد آگاه و متخصص در هر کاري اقدام نمايد ، همزمان از آغاز هر کار تا پايان آن به لطف و عنايت هاي خداوند اميدوار باشد و دعا کند . از او بخواهد اقداماتش را به هدف و نتيجه برساند ، چون علل مادي را نيز خدا مقرر داشته است و آن ها به اراده و خواست خدا تأثير مي گذارند .
تأخير در اجابت يا عدم اجابت ، يا اجابت آن به شکل هاي ديگري که فکر آن را نمي کنيم و از آن غافليم ، نبايد ما را مايوس کرده و موجب نااميدي و منشأ سوء ظن به خدا باشد. يكي از شرايط استجابت دعا آن است كه يقين به اجابت آن داشته و به خدا خوش بين و به رحمت او اميدوار باشيد. از همه اسرار عالم خبر نداريم.
اجابت دعا به معناي برآورده شدن سريع حاجات نيست . چه بسا به دلايلي زمان برآورده شدن حاجات و رفع نيازها به تأخير افتد. طبق روايات يکي از عواملي که موجب تاخير برآورده شدن حاجات مي شود، گناهان هستند.
از حضرت علي (ع)روايت است :
تأخير در اجابت دعا تو را نوميد نگرداند; زيرا كه بخشش خداوند بسته به نيّت اوست; چه بسا كه در بر آوردن خواهشت تأخير شود تا بدين وسيله دعا کننده را پاداش بزرگ تر و اميدوار به بخشش الهي را بخشش بيش تر دهد; بسا باشد كه چيزي بخواهي و به تو داده نشود; اما دير يا زود بهتر از آن به تو داده شود يا براي خير و مصلحت تو از تو دريغ شده است . بسا خواسته هاي كه اگر برآورده شود، موجب نابودي و تباهي دين تو گرد." (1)
2- مي دانيد فرار از گناه قبل از آن که به وسيله ذکري ممکن باشد ، نياز به اراده انسان دارد. ارائه هر راهکاري براي گناه متوقف بر خواست و اراده قطعي شماست. بهترين اذکار و قوي ترين راهکارها بدون خواست واقعي شما روي کاغذ باقي مي‌ماند.
نوشته ايد : به نااميدي مبتلا شدم. همچنين شهوت زياد خيلي اذيتم مي کند و حتي گاهي استمنا مي کنم. امکان ازدواج هم برايم نيست.
به نظر مي‌رسد سطح اضطراب شما بالا باشد . تشويش خاطر شما که حاصلش نا اميدي است، به خاطر اضطراب فزاينده است. اضطراب نيز نقش مؤثري در تشديد قواي جنسي دارد . در توليد نياز جنسي کاذب سهم به سزايي دارد. ارضاي جنسي تا حدودي براي کاهش اضطراب مفيد است . اگر ارضاي جنسي از طريق حرام (مانند استمنا) صورت گيرد، با اين که به صورت موقت از اضطراب مي‌کاهد، ولي پس از مدت کوتاهي به خاطر تشديد احساس گناه سطح اضطراب را دو چندان مي‌کند. با اين وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا محسوب مي‌گردد.
3- براي کاهش اضطراب و افکار وسواس‌گونه به روانپزشک مراجعه نماييد. در برخي موارد دارو درماني سبک بسيار مؤثر است.
نوشته ايد : براي کنترل شهوت راهکارهايي را به من بياموزيد.
به همين جهت در ادامه توجه شما را به مقاله اي در زمينه کنترل شهوت ، آثار زيانبار و راهکار هاي رهايي از استمنا جلب مي نمايم:
استمنا يا خودارضايي يكي از انحرافات جنسي است كه داراي عوارض روحي و جسمي فراواني مي باشد، از جمله؛ افسردگي و بي حالي و ضعف بينايي ، ضعف قواي جسماني ، آسيب دستگاه تناسلى و ناتوانى‏هاى جنسى و توليد مثل، بيماري هاى مقاربتى‏،عقيم شدن‏،كم خونى، كم اشتهايى و مشكلات گوارشى؛كم خوابى و اختلال در خواب؛ تنگى نفس؛ سر درد و سرگيجه؛پيدايش تغييرات در نخاع و ستون فقرات، ضعف حافظه، حواس پرتى و ناتوانى در تمركز فكرى‏،اضطراب ،افسردگى‏، پرخاشگرى و بداخلاقى‏، يأس از زندگى‏،از بين رفتن خلاقيت‏ها، توانايى‏ها و سركوب شدن استعدادها، عدم ميل به تحصيل، مطالعه، تحقيقات علمى و فعاليت‏هاى فكرى، هوس باز و بى‏بند و بار شدن ،افت تحصيلى‏،بزهكارى و ...
عواملي مانند تحوّلات بلوغ، عوامل تحريك زا از قبيل (دست ورزي با آلت تناسلي، پوشيدن لباس هاي تنگ، نگاه كردن به مناظر شهوت آلود مانند نگاه كردن به فيلم هاي مبتذل، نگاه به نامحرم، قرار گرفتن در تنهايي، وارونه خوابيدن، گوش دادن به موسيقي هاي شهوت برانگيز، خوردن بعضي از غذاهاي شهوت زا و... ) ، عقده حقارت، مساعد نبودن محيط خانواده، معاشرت با منحرفان، ضعف ايمان و ناآگاهى از پيامدهاى خودارضايى مي تواند باعث بروز اين بيماري خانمانسوز شود.
بر اساس تحقيقات به عمل آمده، بيش تر افراد مبتلا به استمنا اظهار كرده اند آن قدر اراده ندارند تا بتوانند دست از اين كار بردارند. اينان خود را غريقي مي بينند كه ميان امواج خروشان دريا گرفتار شده اند، در حالي كه حقيقيت اين نيست. در طول زندگي به موازات رشد بدني، اراده نيز گسترش مي يابد . انسان در هر شرايطي قادر به تسلط بيش تر بر خواسته هاي خود مي باشد.
عواملي در تقويت اراده مؤثر است مانند:
1ـ تمركز بخشيدن به فعاليت هاي گوناگون.
2ـ توجه به عبادات به ويژه نماز كه تمرين تمركز فكر است.
3ـ پايان رسانيدن كارهاي نيمه تمام.
4ـ تلقين مثبت: همواره به خود اين گونه تلقين كنيد كه اراده انجام اين كار را داريد و شكست مفهومي ندارد. تلقين در ترك عادات نامطلوب و غلبه بر خودارضايي مؤثر است.
پل ژاگو مي گويد: "وقتي بخواهيم با عادت زشتي ستيزه كنيم، ابتدا بايد نتايج نامطلوب آن را در نظر مجسّم سازيم، بعد منافعي را كه در نتيجه ترك آن عايد مي شود، در روح خود تصور كنيم، در نتيجه اين عمل، هر بار كه چنين نمايشي در روح خود مي دهيم، بر آن تحريك يا وسوسه چيرگي يافته و لذت ترك آن را در خود احساس مي كنيم. اگر تلقين به نفس را بلافاصه پيش از خواب اجرا كنيم، مؤثرتر از مواقع ديگر خواهد بود.
متمركز ساختن فكر در كاري كه مي خواهيم براي اجراي آن فردا صبح در فلان ساعت بيدار شويم كافي است". ( 2)
بنابراين بايد خود را باور كنيد. ترس و شكست را به خود راه ندهيد. بدانيد كه اگر بخواهيد مي توانيد. اين جمله شعار نيست، بلكه در عمل نيز افراد زيادي توانسته اند بر عادات ناپسند غلبه كنند و به حال طبيعي برگردند.
روان شناسان مى‏گويند: براى ترك يك عادت بد، حتماً بايد به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود. در مورد عادات بد جنسى بايد درست در همان ساعاتى كه انگيزه آن در مبتلايان توليد مى‏شود، به سراغ برنامه خاصى (مانند ورزش، تفريح، رفتن پيش دوستان و بيرون آمدن از خلوت و تنهايي ) كه براى چنين ساعاتى از قبل پيش بينى كرده‏اند بروند.( 3)
بيش تر افرادي كه دچار خودارضايي شده اند، از دو جهت نگراني دارند:
از گذشته و از عوارض جسمي و رواني. از اين رو احساس نا اميدي مي كنند ، در حالي كه نبايد تصوّر كنند بعد از چند بار توبه و شكستن آن، ديگر اميدي وجود ندارد. در توبه هميشه به روي بندگان گناهكار باز است و امكان بازگشت فراهم مي باشد.
توبه از هر گناهي و از جمله استمنا دو رکن اساسي دارد:
1- پشيماني بر گناه؛
2- عزم بر ترک آن.
امام علي(ع) مي‌فرمايد: «توبه به دل پشيمان شدن و به زبان آمرزش خواستن و به اندام ترک نمودن است».( 4)
اولين گام در رهايي از گناه و به ويژه ترک استمنا اميد به نجات از دام اين بيماري است. به گواهي پزشکان و بسياري از افرادي که آلوده بوده‌اند، ‌اگر از طريق صحيحي وارد شويد، نجات از آن مانند ديگر اعتياد‌ها مسلّم و حتمي است. البته اين عادت که سال‌ها به صورت طبيعت ثانوي در آمده، يک شبه از سر به در نمي‌رود، ولي به تدريج ترک خواهد شد. در مدت نسبتاً کوتاهي آثار شوم آن زائل خواهد گشت.
گام دوم: تصميم، اراده و صبر در برابر خواسته‌هاي نفساني است. اگر قبلاً تصميم گرفته‌ايد ، ولي باز آن را شکسته‌ايد، مأيوس نشويد. بياييد از نو تصميم بگيريد. با در نظر گرفتن سرانجام اين گناه و بررسي تمام جوانب مسئله و بسيج کردن تمام نيروهاي معنوي خود، به خصوص ايمان به خدا عزم خود را در ترک استمنا راسخ کنيد . با جديت وارد عمل شويد . با زبان جاري کردن استغفار و طلب مغفرت و عزم بر ترک گناه مطمئن باشيد گناه سابق شما بخشيده شده است. با ترک اين عادت ناپسند مشکلات رفتاري شما نيز برطرف خواهد شد.
سعي کنيد خاطرات تلخ گذشته را به بوته فراموشي بسپاريد . بر نقاط قوّت خود تأکيد و اصرار ورزيد تا از اين طريق اعتماد به نفس و خود باوري شما تقويت گردد.
راهکار هاي عملي:
اكنون كه به لطف خدا به آثار زيانبار اين عمل پي برده ايد ، عزم خود را جزم نماييد. دامن همت به كمر زده، از نيرو و اراده جواني استفاده كنيد . به صورت جدي اين عمل را ترك كنيد به اين منظور:
1- سعي كنيد هميشه پيش از خواب مثانه خود را تخليه كنيد . شب‏ها به خصوص غذايي سبك ميل كنيد.
2- هرگز شكم خود را بيش از حد معمول پر نكنيد . اگر تا چند لقمه ديگر جاي داريد ، از غذا دست بكشيد.
3- از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان (به خصوص لباس زير ) اجتناب ورزيد.
4-هرگز در حمام به طور کامل لخت نشويد. مثلا در حالي که هنوز زير شلوار به پا داريد، قسمت فوقاني بدن خود را بشوييد. از ليف و صابون زدن به اندام جنسي خود که باعث تحريک آن مي شود بپرهيزيد. مطمئن باشيد. صرف تماس آب و صابون با اندام جنسي بدون دست ورزي براي بهداشت آن کفايت مي کند.
هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهيد . از تصور و تخيل امور جنسي و شهواني سخت پرهيز كنيد.
5- از خواندن، شنيدن، نگاه كردن به امور و تصاوير شهوت زا دوري كنيد.
6- از خوردن مواد غذايي محرك مانند: خرما،پياز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهاي چرب اجتناب و يا به حداقل اكتفا نماييد.
7- از نگاه كردن و دست‏ورزي به اندام جنسي خود پرهيز كنيد.
8- هرگز به رو نخوابيد.
9- هيچ‏گاه تنها در يك مكان نباشيد تا فرصت و زمينه گناه از بين برود.
10- براي تخليه انرژي زايد بدن به طور منظم و زياد ورزش كنيد.
11- هيچ‏گاه بيكار نباشيد . هميشه براي مشغول ساختن خود به فعاليتي مطلوب و مثبت برنامه داشته باشيد.
12- روزه بگيريد . حتي اگر روزه واجب به عهده نداريد ، روزه مستحبي بگيريد . اگر قادر نيستيد، روزه تربيتي بگيريد، يعني به كم ترين مقدار غذا و كم‏حجم‏ترين نوع غذاها اكتفا كنيد . وعده غذايي خود را كم كنيد.
13- هرگز به نامحرم نگاه نكنيد، حتي اگر به ارتباط كلامي با آن ها مجبور باشيد.
14- با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشيد، هرگز با روي باز و نرمي با آن ها برخورد نكنيد.
15- هرگاه افكار جنسي به ذهن شما حمله ور شد ، ذهن خود را مثلاً با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن از آن افکار منصرف کنيد. به خود هشدار دهيد.
16- به بدي اين گناه و عواقب آن بيانديشيد . احساس گناه شما از اين کار نبايد به حدي باشد که در شما ايجاد اضطراب مخل به سلامت روان کند.
17- به محض لغزش فوراً توبه كنيد. هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشيد . رحمت خدا از گناه شما بزرگ تر است.
18- قرآن زياد بخوانيد و در معاني آيات آن تفكر كنيد.
19- در مجالس مذهبي، دعا و توسل و موعظه زياد شركت كنيد.
20- از كتبي كه جنبه موعظه و بيدارگري قلبي دارد بهره بگيريد . مقيد باشيد در روز چند ساعت به مطالعه اين‏گونه كتب بپردازيد . براي مثال مجموعه كتاب‏هاي شهيد دستغيب توصيه مي‏شود به خصوص كتاب گناهان كبيره، قلب قرآن، ايمان، قلب سليم و معاد و….
21- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و عيادت از نزديكان و... پر كنيد.
22-نماز و عبادات خود را هيچ گاه ترك نكنيد.
23- ذكر لاحول ولا قوة الا باللَّه را زياد بر زبان جاري سازيد.
24- از محيط هاي آلوده، سخت دوري كنيد . بيش تر وقت خود را در كتابخانه بگذرانيد.
25- بعد از موفقيت در ترک، حتي به طور موقت ، خود را تشويق نماييد . مثلا اگر يک روز توانستيد استمنا نکنيد ، جايزه اي به خود بدهيد ( مثلا يک بستني يا هر چه که دوست داريد ) . اگر اين مدت بيش تر شد ، اين روند را ادامه دهيد.
براي تان آرزوي موفقيت داشته و دعاتان مي كنيم. ما را از نتيجه كارهاي خود با خبر كنيد.

پي نوشت ها :
1. ميزان الحكمه، محمدي ري شهري،، حديث 5708.
2. پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمه كاظم عمادي، ص 81 ـ 80.
3. ناصر مكارم شيرازى، مشكلات جنسى جوانان، ص 169 .
4. غررالحکم، ج 1، ص 93.