متاسفانه من سه تا از روزه های خود را باطل کرده ام و طبق اطلاعاتی که دارم میدانم یاباید یک بنده را آزاد کنم یا به 60 فقیر غذا بدهم یا 60 روزه بگیرم یا به 60 فقیر یک مد گندم یا نان بدهم و چون امکان ازاد کردن بنده و گرفتن 60 روزه و غذا دادان به 60 فقیر برای من امکان ندارد میخواستم ببینم میتوانم به جای این که به 60 فقیر یک مد گندم بدهم، پولی که باید با آن گندم خرید را در صندوق جمع اوری کفاره مسجد بیندازم؟  من باید چه کار کنم کمکم کنید؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
1- انداختن پول کفاره در صندوق مسجد صحيح نيست ، زيرا مصرف آن معلوم نمي باشد. معمولا صندوق هايي که در مساجد گذاشته مي شود، براي جمع آوري فطريه مي باشد، نه براي کفاره . مصرف کفاره با مصرف فطريه فرق مي کند.
هم چنين دادن پول به فقير به جاي طعام، کفايت نمي کند مگر آنکه فقير پول را از طرف کسي که پول بابت کفاره مي دهد، طعام خريداري کند و آن طعام را مصرف کند.
اگر نمي توانيد به فقير طعام بدهيد، مي توانيد پول آن را به دفتر مراجع ارسال کنيد تا از طرف شما به فقير طعام بدهند.
2- آزاد کردن بنده امروز موضوعيت ندارد . کسي که کفاره باطل کردن عمدي روزه برگردن او باشد ، 60 روز روزه بگيرد که 31 روز آن پي در پي باشد. يا به شصت فقير طعام دهد. و يا به هر فقير يک مد طعام بدهد، (1)
پول هر روز باطل کردن عمدي روزه به قيمت روز 24000 هزار تومان است. مي تواني با دفتر آيت الله سيستاني (02517836363) تماس و شماره حساب بگيري و پول را به حساب شان بريزي تا از طرف شما به فقرا طعام بدهند.
پي نوشت:
1. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل، مسأله 1668.