سلام
بنده هم اکنون سرباز هستم و هزینه زندگی ام از طریق خانواده تامین می شود اما گاهی اوقات برای تامین هزینه زندگی در دوران دانشجویی و پس از آن وهمچنین هم اکنون کار می کنم و اکنون مقداری پس انداز دارم.البته چند برابر مبلغ پس انداز بده کار(قرض) هستم. آیا به آن پس انداز خمس تعلق می گیرد.
مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای
باتشکر

پرسش: سرباز هستم و هزينه زندگي ام از طريق خانواده تامين مي شود اما گاهي اوقات براي تامين هزينه زندگي در دوران دانشجويي و پس از آن وهمچنين هم اکنون کار مي کنم و اکنون مقداري پس انداز دارم.البته چند برابر مبلغ پس انداز بدهکار(قرض) هستم. آيا به آن پس انداز خمس تعلق مي گيرد. مرجع تقليدم آيت الله خامنه اي .

پاسخ: با سلام وتشکر از ارتباط با اين مرکز
از زماني که شروع به کار کرده ايد، سال خمسي شما آغاز شده است.(1)
اگر تا سر سال خمسي پس انداز خود را خرج نکنيد ،خمس آن واجب مي شود.
قرض داشتن باعث نمي شود که خمس بر شما واجب نباشد .تا زماني که قرض خود را از پس انداز ادا نکرده باشيد، بايد خمس پس انداز را بدهيد.(2)
اما در صورتي که قرض مربوط به امسال باشد ،مي توانيد مقدار قرض را از درآمد امسال خود کسر کنيد، يعني اگر امسال صد هزار تومان قرض گرفته باشيد ودر آمد شما امسال سيصد هزار تومان باشد ،خمس دويست هزار تومان واجب است .(3)
مي تواني درآمد خودت را خرج کني . پولي که خانواده به تو مي دهد، پس انداز نمايي ،چون به نظر آيت الله خامنه اي هديه خمس ندارد . پولي که خانواده مي دهد، هديه محسوب مي شود.
پي نوشت ها :
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 994
2. همان ، س 875
3. همان ، س 874