پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

از سال1385 مشغول بكار شده ام تاقبل از ازدواج درآمدم را جهت مخارج ازدواج وهمچنيين كمك به پدرم كه بيكار است به ايشان سپرده ام ازسال87 بعداز ازدواجم كليه هزينه هاي ازدواج وجهيزيه ام را _ازمحل پس انداز ومبلغي وام كه هنوز درحال پرداخت اقساط ميباشم_ خودم پرداخت كرده ومبلغي نيز به عنوان كمك به پدرم سپرده ام كه به دليل مشكلات مالي ايشان قصد پس گرفتن آن راندارم مگر اينكه خودشان پس از استطاعت مالي تمايل به برگرداندن آن داشته باشند.درمجموع درحال مقداري طلا از دوران مجردي كه توسط پدرم خريداري شده ،مقداري پس انداز كه ازمحل حقوق 2ماه اخيرميباشد ومبلغي هم كه كمتر از يكسال است كه در حسابم مانده دارم البته شوهرم خانه اي خريده ونصف آن را بنابه قرداد زمان عقد به نام بنده كرده ودر عين حال بنده براي كمك به شوهرم اقساط وام مسكن آن را ميپردازم وخود شوهرم هم براي پرداخت مبلغ نقدي خانه 17ميليون وام تهيه كرده كه اكنون درحال پرداخت اقساط آن ميباشد.وپولي كه از محل هداياي ازدواجمان داشتيم بابت تسويه حساب وسايل منزل پراداختيم. لازم ميدانم از راه اندازي چنين شرايطي جهت پاسخگويي به سوالات افراد تشكر وقدر داني نمايم.

پاسخ: پرسشگر گرامي باسلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز.
1-حضرت آيت الله فاضل مي فرمايند : هزينه هاي مربوط به جهيزيه اگر انسان نتواند يک جا آن را تهيه کند و مورد حاجت باشد ،چنانچه در بين سال از منافع آن سال جهيزيه بخرد ،خمس آن را لازم نيست بدهد . همچنين است اگر مجبور شود به خاطر جهيزيه پول پس انداز کند.(1)
2در خصوص طلاها که از طرف پدر به شما هديه شده، اگر سال به آن خورده ،بنابر احتياط واجب خمس آن را بايد بدهيد.(2)
3-در مورد پولي که به پدر خود داده ايد، اگر به عنوان قرض داده ايد ،پس از يک سال وقتي به شما برگرداند، بايد خمس آن را بدهيد، ولي اگر هديه داده ايد ،خمس ندارد.
4-در مورد اموال ديگر به نظر آيت الله فاضل :کسي که حساب سال نداشته و تا به حال خمس نداده ، اگر فردي حقوق بگير، کارمند يا کارگر است و با دستمزد خود اشيايي فراهم کرده که مطابق و مورد نياز اوست ،خمس ندارد . بايد سال مالي براي خود قرار دهد . اگر تا پايان سال از مخارج سال چيزي اضافه آمد، خمسش را بايد بدهيد.(3)

براي تعيين سال خمسي و روشن کردن وضعيت خمسي خود مي توانيد با دفتر آيت الله فاضل تماس تلفني(02517720500) بگيريد و درعرض چند دقيقه مسئله تان را حل نماييد.
پي نوشت ها:
1. آيت الله فاضل لنكراني، توضيح المسائل، مسئله 1826.
2. همان،م 1798.
3.همان،م 1843.