پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام.خسته نباشید.من موقعیت دشواری دارم.خانواده ای دارم که می تونست یک خانواده موفق باشه.اما پدری دارم که فوق العاده زود عصبانی میشه و هنگام عصبانیت دیگه هیچ چیزی رو تشخیص نمی ده.مدام به مادرم که زنی بسیار پاکدامن و عفیف و با خداست توهین های ناروا و شرم آور می کنه و برادر بزرگترم رو با بزرگ کردن اشتباهاتی که در دوره نوجوانی کرده خوار می کنه.بسیار بد دل و بسیار بد دهنه و با اینکه 2 بار به حج تمتع رفته، در هر دو بار در همان مکه با مادرم زدو خرد داشته.دست بزن داره و خلاصه زندگی رو به کام همه ما تلخ کرده،طوری که همه به مرگش راضی هستیم.چندین ساله دارم از خدا می خوام این آدم رو که قدر زندگی و خانواده خوب رو نمیدونه از دنیا ببره،تا بتونم قدری با مادرم در آرامش زندگی کنیم.ولی مستجاب نمیشه.چه کار کنم؟ چه جوری دعا کنم که بزرگترین آرزوم برآورده شه؟ خود پدرم این اواخر همش حرف طلاق رو میزنه.ولی چاره طلاق نیست.چون مادرم عمری رو با آبرو زندگی کرده و خیلیا فکر می کنند که ما زندگی موفقی داریم.لطفا کمکم کنید.متشکرم.

باعرض سلام و تشکر از ارتباط شما با اين مركز.
نامه تان را خواندم و واقعاً متأسف شدم. پدر شما سال ها با اخلاق بد مانوس بوده و تند خويي او به صورت عادت يا ملکه در آمده، به آساني قابل اصلاح نيست. در اين شرائط لازم است به او احترام بگذاريد. در برابر بد رفتاري او صبور باشيد تا خدا از شما راضي باشد . هرگز به او به تندي سخن نگوييد و مقابله به مثل ننماييد.البته مي دانيم که اين کار بسيار سخت است ، اما بدانيد که پاداش هاي دنيوي و اخروي الهي را در پي خواهد داشت .
آيات و روايات فراواني است كه بر ضرورت نيكي به پدر و مادر تأكيد دارد، مانند:
"خداي تو حكم كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكي نماييد. (1)‏
حضرت زهرا عليه‏السلام در مورد فلسفه احسان به والدين مي‏فرمايد: "خدا نيكي به پدر و مادر را لازم كرد، براي اين كه شما را از غضب خود مصون بدارد". (2)
بنابراين بي توجهي به اين امر مهم و بي احترامي به پدر و مادر و نافرماني ازوالدين، از گناهان كبيره محسوب مي‏شود. روايات زيادي بر اين مطلب دلالت دارد. تاجايي كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: "خشنودي خداوند در گرو خشنودي والدين و خشم او در گرو خشم والدين است". (3)
قرآن مجيد احسان به پدر و مادر را وظيفه فرزندان مي داند : "پروردگارت فرمان داده كه تنها او را بپرستيد. نسبت به پدر و مادر نيكي كنيد. هرگاه يكي از اين دو يا هر دو نزد تو به سن پيري برسند، بر آن ها فرياد مزن. گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آن ها بگو. بال هاي تواضع خود را در برابرشان از محبت و لطف فرود آر". (4)
امام صادق عليه السلام مي فرمايد: "اگر چيزي كم تر از "اُف" بود، خداوند از آن منع مي فرمود و اين كلمه از پست ترين عقوق و نافرماني است، حتي نگاه تند به پدر و مادر كردن از اقسام عاق شدن است". (5)
با توجه به سفارش دين نسبت به احترام فرزندان به پدر و مادر به نظر مي رسد آرزوي مرگ براي والدين، هر چه هم بد اخلاق و بد دهن باشند، انتخاب صحيحي نباشد. در جايي كه خداوند از گفتن حتي كلمه" اف"منع مي كند. در جايي كه امام صادق عليه السلام حتي نگاه تند به پدر و مادر كردن از اقسام عاق شدن مي داند.
آرزوي مرگ براي والدين مانند نفريني است كه آثارش دامن خود انسان را نيز مي گيرد.حضرت امام باقر(ع) مي فرمايد: "کسي که چيزي را لعنت مي کند، اگر آن شيء مستحق نباشد، لعنت به خود گوينده بر مي گردد. پس از لعن مؤمن بپرهيزيد تا مبادا گرفتار شويد."(6 )بنابراين بهتر است دعا كنيد خداوند به او قدرت ترك اين رذايل اخلاقي را بدهد و از او بخواهيد ايشان را در اين راه كمك نمايد.
خوب بود به برخي از ريشه هاي رفتار ايشان هم اشاره مي کرديد . اگر چه مشخص است که بعضي از رفتارهاي ايشان ناشي از عدم تعادل روحي و بيماري اوست .توصيه مي كنيم ضمن شناسايي ريشه هاي کج خلقي ها با روان پزشک نيز مشورت نماييد. با اطلاعاتي که از گذشته ايشان به روان پزشک مي دهيد ، راهکار هاي عملي براي بهبودي ايشان را فراهم آوريد .
پي نوشت ها :
1. اسراء (17) آيه 23.
2. بحارالانوار، ج 6، ص 107.
3. همان، ج 71، ص 80.
4. اسراء، آيه 23 و 24.
5. مرآت العقول، ج 10، ص 375.
6. ميزان الحکمه، محمدمحمدي ري شهري، ج 5، ص 616.