پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

 

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم : نشستن مرد نزد زن و فرزندش ، نزد خداوند متعال محبوبتر است از اعتكاف در اين مسجد من . تنبيه الخواطر : 2 / 122 منتخب ميزان الحكمة : 254

 

پرسش 1:
عدم اطلاع کافي از قانون شرح
در حوزه علميه تحصيل مي نمودم که در سال سوم حوزه، در دانشگاه پيام نور نيز قبول شدم ،از طرف دانشگاه هيچ اشکالي وارد نکردند، در آن زمان من فکر مي کردم که حوزه علميه خودمان ( شاهرود)به جهات خاصي اين اجازه را نخواهد داد و به آنها اطلاع نداده و در دانشگاه نيز ادامه تحصيل دادم ، البته بعد از مدتي مدير حوزه متوجه شد ولي هيچ ايرادي نگرفتند و حتي نگفتند که از طرف قم اين اجازه وجود ندارد ، تحصيلاتم در سال 1384در حوزه و در سال 1388در دانشگاه به اتمام رسيده و از سال 1384 در حوزه علميه ديگري تدريس دارم و در ضمن امسال با مدرک سطح 2 در مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه قبول شدم و هم اکنون در اين مقطع در دانشگاه تحصيل مي نمايم و هم زمان نيز در سطح 3 حوزه قبول شده ام و به عنوان ذخيره براي سال بعد منتظر انجام مصاحبه مي باشم ؛ البته بنده اين عدم اجازه از سوي مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران را امسال (1388) متوجه شدم و معاونت آموزش فرمودند که از طرف آنها اجازه داده نشده بجز موارد خاص که بايد در کميسيون تشخيص داده شود ممنوع مي باشد و با حالت خنده فرمودند ؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- مدارک گرفته شده از لحاظ شرعي مشکل ندارد.
2- شهريه و يا حقوقي که از سوي حوزه و يا يکي از مراکز دولتي از طريق اين مدارک گرفته اي اشکال ندارد مگر دفتر شهريه مقررات خاص داشته باشد که در اين باره مي تواني از دفتري که شهريه گرفته اي ،سوال کني.
3- ادامه تحصيل شما در دانشگاه در مقطع کارشناسي ارشد اشکال شرعي ندارد.
4 - ادامه تحصيلت در آينده بعد از اتمام دانشگاه ، در سطح 3 اشکال شرعي ندارد ، مگر حوزه مقررات خاصي داشته باشد که در وقتش بايد سوال کني.
5 - استخدام شدن در مراکز دولتي و يا در حوزه و دريافت حقوق حرام نيست و اشکال ندارد.
پي‌نوشت‌ :
1 .سؤال تلفني از دفتر مقام معظم رهبري .