پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

اينجانب يك فلش مموري از يكي از دوستانم گرفتم كه به دليل بي احتياطي خودم شكست و چون عين مارك شكسته شده را نتواستم تهيه كنم فلشي با مارك ديگر تهيه و به او دادم . يكي از دوستان ديگر گفت از يكي از مراجع پرسيده كه تاوان در اسلام جايز نيست و بايد بين شما بيع صورت بگيرد حتي به مبلغ خيلي ناچيز مثل 10 ريال. حالا من بايد از آن شخص مبلغي دريافت بكنم يا خير؟متشكرم

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
فلش مموري که از دوستت عاريه گرفتي و در اثر بي احتياطي شما و کوتاهي در نگهداري آن ، شکسته است ، ضامن هستيد. اگر مثل آن را مي توانيد تهيه کنيد ،مثل آن راتهيه کنيد و به دوست خود بدهيد . اگر تهيه مثل آن ممکن نباشد ،قيمت آن را ضامن هستيد و بايد دوست خود را راضي کنيد . ( 1 ) ، اگر فلش با مارک ديگري تهيه کرده باشيد، درصورتي که دوست شما راضي به گرفتن آن به جاي فلش خودش باشد، اشکال ندارد. بيع و شرا بين شما ودوست شما وجود ندارد تا شما از دوست خود پول بگيريد.
آنچه که اشاره کرده ايد که تاوان ندارد، در صورتي است که چيزي امانت در دست انسان باشد و در نگهداري آن کوتاهي نکرده باشد و اتفاقا تلف شود .(2)
پي نوشت ها :
1 . آيت الله بهجت ، توضيح المسائل ، ص 374 ، م 1865 .
2. آيت الله بهجت، همان، مسأله1865 .